Abstract:
مسئله شناخت، یکی از مهم ترین مسائل فلسفه جدید است و حتی سرلوحه مباحث دیگر را تشکیل می دهد. در این مبحث معمولا مسائلی چون مبنا و منبع شناخت، ابزار و روش شناخت، متعلق و قلمرو شناخت، معیار اعتبار شناخت و هدف و غایت شناخت بررسی میشوند. در این مقاله، برآنیم با در نظر گرفتن این مولفه ها به بررسی مبانی معرفتشناسی مدرن بپردازیم و توانایی فلسفه جدید را، با ارائه چارچوبی مناسب و کامل برای شناسایی، مورد پرسش قرار دهیم.
Analysis of the epistemological system of Shahab-o-din Sohrewardi
(1155-1195 A.D.), the founder of the second field of philosophical
thought in the history of Islamic philosophy, is of significant importance.
His epistemology analyzes the logical contrast of Peripatetic
philosophical system. Sohrewardi's theory of science has two parts: in
the first part, Sohrewardi criticizes traditional theories of science,
specially those that deal with science through definition, sensual
perception and primary or basic concepts that precede experience. First
he criticizes the structure of Aristotelian "definition" so that this
criticism is the first important attempt to indicate the contrast of
Aristotelian structure, and it is the first step of formulating Illumination
(or Oriental Theosophy). Sohrewardi shows the defects and constraints
of "definition" in achieving certainty. According to him, the proposed
theories of science, while leading us to an aspect of truth and are not
absolutely unreliable, cannot direct us to certainty, nor express the
possibility of the reality of science. Sohrewardi not only tries to invent a
formal standard for "definition", different from that of the Peripatetic,
but also proposes an aspect of "definition" that is the basic constituent
of his Illumination theory on the rational structure of science. This
fundamental difference states the entirely different perspectives of logical
and epistemological principles in philosophy and sets the second part of
Sohrewardi's theory, so that in Illumination, supremacy is with intuition
and is on the basis of the theory of Observation-Illumination and is
formulated according to the knowledge of presence
Machine summary:
ﺑﻨﺎﺑﺮ اﻏﻠﺐ اﻳﻦ ﺗﻌﺎرﻳﻒ، ﻣﺪرﻧﻴﺘﻪ، ﻓﺮاﻳﻨﺪی ﺗﺎرﻳﺨﻲ، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، و ﻳـﺎ ﻓﺮﻫﻨﮕـﻲ اﺳﺖ، اﻣﺎ ﺑﻴﺶ از ﻫﺮ ﭼﻴﺰ، ﻣﺪرﻧﻴﺘﻪ را ﺑﺎﻳﺪ ﭘﺪﻳﺪهای ﻓﻠﺴﻔﻲ، ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﻧﮕﺮﺷﻲ ﻣﺘﻔﺎوت ﺑـﻪ وﺟـﻮد و ﻣﻮﺟـﻮد داﻧﺴﺖ: ﭼﺮا ﻛﻪ اﻧﺴﺎن ﻣﺪرن ﻧﮕﺮش ﺟﺪﻳﺪی ﺑﻪ ﻫﺴﺘﻲ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﭘﺮﺗﻮ آن، ﺧﻮد، ﻋﺎﻟﻢ و ﺧﺪای ﻋﺎﻟﻢ را ﺑﻪ ﻧﺤﻮ دﻳﮕﺮی ﻣﻲﺑﻴﻨﺪ )ﻫﻤﺎن(.
ب( ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻣﻌﺮﻓﺖﺷﻨﺎﺳﻲ ﻣﺪرن ﺑﺮ روی ﻫﻢ دو ﻧﮕﺮش ﺑﻪ اﻧﺴﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﺎﺷﻨﺪهای ﺧﻮدآﮔﺎه و اﻧﺪﻳﺸﻨﺪه وﺟـﻮد دارد: ﻧﮕـﺮش ﻧﺨﺴـﺖ، ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻣﻌﺮﻓﺖﺷﻨﺎﺳﻲ ﻣﺪرن )(The Modern Epistemological Bases اﻧﺴﺎن را ﺟﺎﻳﮕﺎه ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﻲداﻧﺪ و ﻣﺒﻨﺎی ﻣﻌﺮﻓﺖ را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ او دارای ﻧﻮﻋﻲ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﻗﻠﻤﺪاد ﻣﻲﻛﻨﺪ.
ﻋﺼﺮ ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺎ ﻗﻮل ﺑﻪ اﻳﻦﻛﻪ اﻧﺴﺎن ﻣﻌﻴﺎر و ﻣﻼک وﺟﻮد اﺳﺖ آﻏﺎز ﺷـﺪ، ﻳﻌﻨـﻲ ﻫﻤـﺎن ﻣـﺬﻫﺐ اﺻـﺎﻟﺖ ﻋﻠﻲ ﻛﺮﺑﺎﺳﻲزاده اﺻﻔﻬﺎﻧﻲ/ ﻣﺎرﻳﺎ ﺣﻴﺪرﻳﺎن )(Ali Karbasizadeh Esfehani/ Mariya Haidarian ﺑﺸﺮ)اوﻣﺎﻧﻴﺴﻢ( دوران ﻧﻮزاﻳﻲ، ﻛﻪ در دورة ﻣﺪرن در ﻗﺎﻟـﺐ ﺳﻮﺑﮋﻛﺘﻴﻮﻳﺴـﻢ ﺑـﻪ ﻧﻬﺎﻳـﺖ رﺷـﺪ و ﻛﻤـﺎل ﺧـﻮد ﻣﻲرﺳﻴﺪ.
ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻲ، ﻋﻘﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی دﻛـﺎرﺗﻲ ﺑـﻪ دﻧﺒـﺎل ﻋﻘﻼﻧـﻲ و رﻳﺎﺿﻲدﻳﺪن ﻫﺴﺘﻲ و ﻣﺤﺎﺳﺒﻪﭘﺬﻳﺮ ﻛﺮدن ﻃﺒﻴﻌﺖ اﺳﺖ و از ﻫﻤﻴﻦ دوران اﺳﺖ ﻛﻪ اﻧﺴﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﻋﻠﻲ ﻛﺮﺑﺎﺳﻲزاده اﺻﻔﻬﺎﻧﻲ/ ﻣﺎرﻳﺎ ﺣﻴﺪرﻳﺎن )(Ali Karbasizadeh Esfehani/ Mariya Haidarian و ﺟﻬﺎن ﺧﺎرج دﻳﺪ ﻛﻤﻲ ﭘﻴﺪا ﻣﻲﻛﻨﺪ.
در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻛﺎﻧﺖ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺣﺎﺻﻞ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺗﻮأﻣـﺎن دو ﭼﻴﺰ اﺳﺖ: ﻳﻜﻲ ﻣﺪرﻛﺎت ﺣﺴﻲ و ﺗﺠﺮﺑﻲ ﻧﺎﺷﻲ از ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻋﺎﻟﻢ ﺧﺎرج ﺑﺮ ذﻫﻦ و دﻳﮕـﺮی ﻋﻨﺎﺻـﺮی ﻛـﻪ از ﭘﻴﺶ در ذﻫﻦ ﻣﻮﺟﻮدﻧﺪ و ذﻫﻦ آنﻫﺎ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان »اﻣﺮ ﭘﻴﺸﻴﻨﻲ« ) (a prioriﻫﻢ در ﻣﺮﺣﻠﺔ اﺣﺴﺎس و ﻫـﻢ ﻋﻠﻲ ﻛﺮﺑﺎﺳﻲزاده اﺻﻔﻬﺎﻧﻲ/ ﻣﺎرﻳﺎ ﺣﻴﺪرﻳﺎن )(Ali Karbasizadeh Esfehani/ Mariya Haidarian در ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻓﻬﻢ ﺑﻪ ﻛﺎر ﻣﻲﺑﺮد.