Abstract:
در ﺗﺒﻴﻴﻦ اﻧﺪﻳﺸﺔ ﺗﻮﻣﺎس ﻋﺪهای آن را ﻧﻤﻮﻧﺔ اﻋﻼی ﻓﻠﺴﻔﺔ ﻣﺴـﻴﺤﻲ و ﻓﻠﺴـﻔﺔ ﺟﺎوﻳـﺪان ﺧﻮاﻧﺪهاﻧﺪ و ﻋﺪه ای دﻳﮕﺮ ﻧﻴﺰ او را ﻣﺘﻜﻠﻤﻲ ﻛﺎﻣﻞ ﻧﺎﻣﻴﺪهاﻧﺪ و ﺑﺮ ﻫﻤـﺎﻫﻨﮕﻲ ﻛﺎﻣـﻞ ﻣﻴـﺎن ﻋﻘﻞ و اﻳﻤﺎن در آﺛﺎر او ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻛﺮدهاﻧﺪ. در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺳﻌﻲ ﺷﺪه ﺗـﺎ ﻧﺸـﺎن داده ﺷـﻮد ﻛـﻪ اﻧﺪﻳﺸﺔ ﺗﻮﻣﺎس را ﻧﻤﻲﺗﻮان ﻳﻚ ﻓﻠﺴﻔﻪ داﻧﺴﺖ و اﺻـﻄﻼح ﻓﻠﺴـﻔﺔ ﻣﺴـﻴﺤﻲ ﺑـﺮای آن ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻴﺴﺖ. ﺗﻮﻣﺎس ﺳﻌﻲ ﻛﺮد ﻣﺴﻴﺤﻴﺖ ﭘﻮﻟﺴﻲ-ﻳﻮﺣﻨﺎﻳﻲ را، ﻋﻠﻲرﻏﻢ ﺗﻘﺎﺑﻠﻲ ﺑﻨﻴـﺎﻧﻲ، ﺑﺎ ﺗﻔﻜﺮ ﻣﺸﺎﺋﻲ ﺟﻤﻊ ﻛﻨﺪ و ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻓﻠﺴﻔﺔ ارﺳﻄﻮ، ﺑﺎ ﻛﻤﻚ آراء اﺑﻦ ﺳـﻴﻨﺎ و اﺑـﻦ رﺷـﺪ، ﺗﻔﺴﻴﺮی ﻣﺸﺎﺋﻲ و ﺗﻚﻣﻌﻨﺎﻳﻲ از آن اراﺋﻪ ﻛﻨـﺪ. در اﻳـﻦ راﺳـﺘﺎ از ﻧﻈﺮﻳـﺔ ﻏﺎﻟـﺐ ﻛـﻪ ﺑـﺮ رازورزی ﻣﺴﻴﺤﻲ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻣﻲﻛﺮد، دور ﺷﺪ و ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ دﻟﻴﻞ اﺳﺖ ﻛﻪ از ﻫﻤﺎن اﺑﺘـﺪا ﻣـﻮرد ﻧﻘﺪ ﻃﺮﻓﺪاران ﺟﺮﻳﺎن اﺧﻴﺮ، ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﻓﺮاﻧﺴﻴﺴﻴﺎن، ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﻮد اﻳﺸﺎن ﻧﻴﺰ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻓﻠﺴﻔﻪﻫﺎی ﻧﻮاﻓﻼﻃﻮﻧﻲ ﺑﻪ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻣﺴﻴﺤﻴﺖ ﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ.
This article considers the relation of reason and faith in Kierkegaard's
existentialist Thought. Kierkegaard describes the faith as a kind of
"passion", "leap" or "relation to God" and believes that it is over reason
and sometimes has position that is completely against reason. According
to Kierkegaard, the faith can save us but we cannot know the faith by
reason. He defend faith against reason, hence he is called a "Fideist." In
addition, this article tries to show that it is found a sort of rationalism in
Kierkegaard’s works, especially when he is articulating the nature of
faith; but his rationalism is not similar to the rationalism of
enlightenment.
Machine summary:
" در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ در ﭘﻲ آﻧﻴﻢ ﺗﺎ ﺿﻤﻦ ﺑﺮرﺳﻲ و ﺗﺒﻴﻴﻦ اﻳﻦ دو ﺟﺮﻳﺎن، ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﻣﺘﻮن ﺧﻮد ﺗﻮﻣـﺎس آﻛـﻮﺋﻴﻨﻲ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ آﻳﺎ ﻣﻲﺗﻮان ﺗﻮﻣﺎس را ﻳﻚ ﻓﻴﻠﺴﻮف ﺧﻮاﻧﺪ و آﻳﺎ او ﻳﻚ ﻧﻈﺎم ﻓﻠﺴﻔﻲ ﺟﺪﻳﺪ اراﺋﻪ ﻛﺮده اﺳﺖ ﻳﺎ ﺧﻴﺮ و اﻳﻨﻜﻪ راﺑﻄﺔ ﻋﻘﻞ و اﻳﻤﺎن در ﻧﻈﺎم ﻓﻜﺮی او ﭼﮕﻮﻧﻪ اﺳﺖ.
او ﺑﺎ ذﻛﺮ اﻳﻨﻜﻪ ﺑﻪ آراء ﺗﻮﻣﺎس ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻮﻋﻲ ﻓﻠﺴﻔﺔ ﻣﺴﻴﺤﻲ ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ5، ﻻزم ﻧﻤﻲﺑﻴﻨﺪ ﻛـﻪ در ﻛﺘﺎﺑﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﺻﺮﻓﺎ ﺗﺎرﻳﺨﻲ آراء او ﭘﺮداﺧﺘﻪ، اﻳﻦ ﻣﻔﻬﻮم را ﻣﺠﺪدا ﻣﻄﺮح ﻛﻨﺪ و ﺑﻪ آﺛﺎر دﻳﮕﺮ ﺧـﻮد ارﺟﺎع داده اﺳﺖ )41 .
از اﻳﻦ ﮔﺬﺷـﺘﻪ، او ﺗﻮﺟـﻪ ﻧﻤـﻲﻛﻨـﺪ ﻛـﻪ ﺣﺘﻲ، ﻣﻴﺎن اﻳﻦ ﻣﺘﻔﻜﺮان، ﻳﻮﺳﺘﻴﻨﻮس در ﻓﻬﻢ ﻓﻠﺴﻔﻪ و ارﺗﺒﺎط آن ﺑﺎ دﻳﻦ ﻳﻚ ﻧﻤﻮﻧﺔ ﻣﻨﻔﺮد اﺳﺖ و ﻛﻠﻴﺴـﺎ و ﻣﺘﻔﻜﺮان ﺑﻨﺎم آن ﻫﻤﭽﻮن آﮔﻮﺳﺘﻴﻨﻮس، آﻧﺴﻠﻢ و ﺗﻮﻣﺎس آﻛﻮﺋﻴﻨﻲ، ﻛﻪ ژﻳﻠﺴـﻮن از آﻧﻬـﺎ ﻫـﻢ ﻧـﺎم ﻣـﻲﺑـﺮد، ﻫﻴﭽﮕﺎه او را در اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﭘﻲ ﻧﮕﺮﻓﺘﻨﺪ و آراء اﻳﻦ ﻣﺘﻔﻜﺮ و دﻳﮕﺮ ﻣﺘﻔﻜﺮان ﻧـﺎﻣﺒﺮده در ﻗـﺮون دوم وﺳـﻮم ﻣﻴﻼدی، اﻗﻠﻴﺖ ﺑﺴﻴﺎر ﻛﻮﭼﻜﻲ در ﺗﺎرﻳﺦ ﺗﻔﻜﺮ ﻣﺴﻴﺤﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻫﻤﻴﺸﻪ در ﺣﺎﺷﻴﻪ ﺑﻮدهاﻧﺪ و ﻛﻠﻴﺴﺎ ﺑـﻪ آراء آﻧﻬﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﻧﻜﺮده اﺳﺖ.
ﺣﺘـﻲ اﻳـﻦ ﻛﺘـﺎب ﻛـﻪ ﺑـﺮای ﻣﺨﺎﻃﺒـﺎن ﺗﻮﻣﺎس آﻛﻮﺋﻴﻨﻲ و ﻓﻠﺴﻔﻪ )(Thomas Aquinas and Philosophy ﻏﻴﺮﻣﺴﻴﺤﻲ اﺳﺖ و ﻗﺎﻋﺪﺗﺎ ﻣﺒﺎﺣﺚ آن ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻴﺶﺗﺮ ﺑﺮ ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻋﻘﻠﻲ و ﻓﻠﺴﻔﻲ ﻣﻄﺮح ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ، ﻛﺘﺎﺑﻲ اﺳـﺖ ﻛﺎﻣﻼ ﻛﻼﻣﻲ و رأی ﻧﻬﺎﻳﻲ در آن ﺑﺎ اﻳﻤﺎن و اﻋﺘﻘﺎدات ﻣﺴﻴﺤﻲ اﺳﺖ."