Abstract:
اﻣﺮوزه رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎطﺟﻤﻌﻲ ﻧﻘﺶ ﺑﻲ ﺑﺪﻳﻠﻲ در ﻣﻌﺮﻓﻲ و ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺳﺒﻚ زﻧﺪﮔﻲ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ﺧﻮد ﺑﺎزی ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ و ﺗﺄﺛﻴﺮ اﻧﻜﺎریﻧﺎﭘﺬﻳﺮی در اﻳﺠﺎد، ﺗﻘﻮﻳﺖ و ﺣﺘﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﮕﺮش ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ﺧﻮد در ﻣﻘﻮﻟﻪﻫﺎی ﻓﻜﺮی، ﺳﻴﺎﺳﻲ و ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ دارﻧـﺪ. اﺳـﺘﻔﺎده از ﻋﻨﺎﺻـﺮ ﻣﺘﻨـﻮع ﻣﺤﺘﻮاﻳﻲ ﺑﺮای ﺟﺬب ﻣﺨﺎﻃﺐ و اﻓﺰاﻳﺶ ﺗـﺄﺛﻴﺮ آﮔﻬـﻲ ﻫـﺎی ﺗﻠﻮﻳﺰﻳـﻮﻧﻲ، دﻏﺪﻏـﺔ اﺻـﻠﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰان و ﻣﺒﻠﻐﺎن ﺗﺠﺎری در رﺳﺎﻧﻪ اﺳﺖ. اﺳﺘﻔﺎدة اﺑﺰاری از زن ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﻬﻢ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺮای اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت ﺗﺠﺎری در دﻧﻴﺎ و اﻳﺮان، ﻣﻮرد اﻧﺘﻘـﺎد ﺑﺴـﻴﺎری از اﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪان، ﻧﺨﺒﮕﺎن ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و دﻳﻨﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻣﻘﺎﻟﺔ ﺣﺎﺿﺮ ﺑـﻪ ﺑﺮرﺳـﻲ ﻧﻘـﺶ و ﺟﺎﻳﮕﺎه زن در ﭘﻴﺎمﻫﺎی ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ در اﻳﺮان ﻣﻲﭘﺮدازد. ﺑﺮای ﻧﻴﻞ ﺑـﻪ اﻳـﻦ ﻣﻘﺼـﻮد، از روش ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺤﺘﻮا ﺳﻮد ﺑﺮده اﻳﻢ و ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ، 014 آﮔﻬﻲ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﭘﺨﺶﺷﺪه از ﺷﺒﻜﺔ ﺳﻮم ﺳﻴﻤﺎی ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻲ اﻳﺮان در ﺳﺎﻋﺎت 81 ﺗﺎ 42 ﻫـﺮ روز ﻃﻲ ﻣﺎه ﻫﺎی ﻣﻬﺮ، آﺑﺎن و آذر ﺳﺎل 19 اﺳﺖ. آﻣﺎرﻫـﺎی ﺑـﻪدﺳـﺖآﻣـﺪه در ﻧﻬﺎﻳـﺖ ﻧﺸـﺎن ﻣﻲدﻫﺪ اﺳﺘﻔﺎده از زﻧﺎن در آﮔﻬﻲﻫﺎ ﺑﺮای ﻓﺮوش ﺑﻬﺘﺮ ﻛﺎﻻ و ﺧﺪﻣﺎت، ﺑﺎﻋـﺚ ﭘﺮرﻧـﮓﺗـﺮ ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪن ﻧﻘﺶ ﻛﻠﻴﺸﻪای وی ـ ﻛﺎر در ﻣﻨﺰل و ﻣﻜﻤﻞ ﻧﻘﺶ ﻣﺮد ـ ﺷﺪه اﺳﺖ.
Machine summary:
"ﺣﺘﻲ در ﻳﻜﻲ دﻳﮕﺮ از آﮔﻬﻲﻫﺎ ﻛﻪ اﻓﺮاد ﺣﺎﺿﺮ در ﺣﺎل اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﺗﻠﻔـﻦ ﻫﻤﺮاه ﺗﺼﻮﻳﺮی ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻣﺮدان در ﭘﺴﺖﻫﺎی ﺗﺨﺼﺼﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ، اﻣﺎ ﺧﺎﻧﻤﻲ ﻫﻢ ﻛـﻪ در ﭘﺴـﺖ ﭘﮋوﻫﺶﻧﺎﻣﺔ زﻧﺎن، ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎرة دوم، ﭘﺎﻳﻴﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 1931 ﻋﺒﺎس اﺳﺪی و ﻧﺪا ﻋﺒﺪی 7 ﻛﺎرﻣﻨﺪ دﻳﺪه ﻣﻲﺷﻮد، در ﺣﺎل ﺻﺤﺒﺖ ﺗﺼﻮﻳﺮی ﺑﺎ ﻛﻮدک ﺧﺮدﺳﺎﻟﺶ و ﺗﻮﺻﻴﻪ ﺑـﻪ او ﺑـﺮای ﺧﻮردن ﻏﺬا ﻧﺸﺎن داده ﻣﻲﺷﻮد.
ﭘﮋوﻫﺶﻧﺎﻣﺔ زﻧﺎن، ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎرة دوم، ﭘﺎﻳﻴﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 1931 ﻋﺒﺎس اﺳﺪی و ﻧﺪا ﻋﺒﺪی 9 ﻣﺴﺌﻠﺔ ﺣﻀﻮر زن در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻫﻤﻮاره ﻣﻄﺮح ﺑﻮده، اﻣﺎ اﺻﻞ ﻣﻬﻢ در اﻳـﻦ زﻣﻴﻨـﻪ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ رﻳﺸﻪﻫﺎی دﻳﻨﻲ، ﺟﺎﻣﻌﻪﺷـﻨﺎﺧﺘﻲ و روانﺷﻨﺎﺳـﻲ ﺷﺨﺼـﻴﺖ زن اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻟـﺰوم ﻣﺸـﻮرت ﺳﺎزﻧﺪﮔﺎن ﺗﻴﺰرﻫﺎی ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﻲ در ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن را ﺑﺎ ﺻﺎﺣﺐﻧﻈﺮان اﻳﻦ ﺣﻮزهﻫﺎ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻣﻲﻛﻨﺪ.
ﺣﺲ ﻣﺸﺎرﻛﺖﻃﻠﺒﻲ و ﺗﻼش زﻧﺎن ﺑﺮای دﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ ﺑﺮاﺑـﺮی، ﺿـﻌﻒ آﻧـﺎن در ﭘﮋوﻫﺶﻧﺎﻣﺔ زﻧﺎن، ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎرة دوم، ﭘﺎﻳﻴﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 1931 21 ﻧﻘﺶ و ﻋﻤﻠﻜﺮد زن در ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن اﻳﺮان ...
آﻣﺎرﻫﺎ در اﻳﻦ ﻣﻮرد، ﻓﺎﺻﻠﺔ ﻣﻌﻨﻲداری ﺑﻴﻦ ﺣﻀﻮر ﺷﺨﺼﻴﺖ و ﺻﺪای زﻧﺎن در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻣﺮدان ﻧﺸﺎن ﻧﻤﻲدﻫﻨﺪ، ﺑﻪ ﺷﺮح زﻳﺮ: ﭘﮋوﻫﺶﻧﺎﻣﺔ زﻧﺎن، ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎرة دوم، ﭘﺎﻳﻴﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 1931 ﻋﺒﺎس اﺳﺪی و ﻧﺪا ﻋﺒﺪی 51 ﺟﺪول 3.
اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺆﻳﺪ اﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺎزﻧﺪﮔﺎن آﮔﻬﻲ ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺑﻪ اﺳـﺘﻔﺎده ﭘﮋوﻫﺶﻧﺎﻣﺔ زﻧﺎن، ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎرة دوم، ﭘﺎﻳﻴﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 1931 61 ﻧﻘﺶ و ﻋﻤﻠﻜﺮد زن در ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن اﻳﺮان ..."