Abstract:
خانواده اولین و مهمترین نظام ارتباطی برای کودکان به شمار میرود و استفاده از شیوههای مناسب حلمسئله در این محیط میتواند تاثیر قابل توجهی بر رشد روانی و اجتماعی کودکان داشته باشد. این پژوهش، با هدف بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله به والدین بر شیوههای تربیتی و تعاملی آنها با فرزندانشان انجام شده است. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون- پسآزمون تک گروهی است. گروه نمونه شامل 28 نفر از مادران دانشآموزان پیشدبستانی و دبستانی مدارس غیرانتفاعی شهر تهران بوده است که با روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شده بودند. مادران در کارگاههای آموزش تربیت فرزندان با روش حلمسئله شرکت کردند که هفتهای یک بار در 9 جلسه 2 ساعته برگزار شدند. قبل از شروع و بعد از اتمام هر کارگاه، والدین پرسشنامهروشهای تربیتی والدین و سیاهه رابطه والد- کودک را تکمیل کردند. یافتههای حاصل از تحلیل اندازهگیریهای مکرر نشان داد شرکت در کارگاه آموزش روش تربیتی مبتنی بر حلمسئله به افزایش میانگین روش تعامل بر اساس حلمساله و کاهش میانگین روش تنبیه و توبیخ در پرسشنامه روشهای تربیتی والدین منجر شده است. دادههای حاصل از سیاهه رابطه والد- کودک نیز نشانگر افزایش میانگین ایجاد محدودیت میباشد. آموزش مهارت حلمسئله به والدین میتواند باعث افزایش بهکارگیری سبک تربیتی مبتنی بر حلمسئله و کنترل کودکان بهوسیله والدین از راه ایجاد قانونمندی در خانواده شود.
Family is the first and the most important communicative system for children; therefore، using appropriate parenting methods could have considerable effects on the psychological and social development of children. This study investigated the effectiveness of problem solving training on parent's interactive style with their children. This research used pseudo- experimental method، single group with pre & post tests design، on 28 subjects selected via available sampling procedure from mothers of elementary students in the city of Tehran. Mothers participated in the problem solving training workshops held for 9 sessions once a week، 2-hours each. Parents completed two instruments of Parenting Style and Parent-Child Relationship Inventory before and after the workshop. Results of the repeated measure analysis of variance indicated that participation in the problem solving workshop increased the mean of problem solving subscale and reduced the punishment subscale of the Parenting Style Questionnaire. Data obtained from the Parent- Child Relationship Inventory showed a significant increase in the mean of Limit Setting subscale. Problem solving skills training for parents can increase the use of problem solving strategies as a parenting style and may control children in the family through the rule setting
Machine summary:
ارتقاء تعامل والدین و فرزندان با استفاده از آموزش روش های نوین فرزندپروری 4 محسن شکوهی یکتا*١، سعید اکبری زردخانه ٢، اکرم پرند٣، فاطمه پوران چکیده خانواده اولین و مهم ترین نظام ارتباطی برای کودکان به شمار مـیرود و اسـتفاده از شـیوه - های مناسب حل مسئله در این محیط میتواند تاثیر قابل توجهی بر رشد روانی و اجتماعی کودکـان داشته باشد.
یافته های حاصـل از تحلیل اندازه گیریهای مکرر نشان داد شرکت در کارگاه آموزش روش تربیتـی مبتنـی بـر حـل - مسئله به افزایش میانگین روش تعامل بر اساس حل مساله و کاهش میانگین روش تنبیه و توبیخ در پرسش نامه روش های تربیتی والدین منجر شده است .
ابزارهای اندازه گیری پرسش نامه روش های تربیتی والدین : این پرسش نامه بوسیله شکوهی یکتا و پرند (١٣٨٦) و با توجه به کتاب تمرین تربیت کودک اندیشمند٣ (شور، ٢٠٠٠) تهیه و تدوین شده است .
یافته های این پژوهش ، نشان داده است که شرکت در کارگاه آموزش حل مسئله به افـزایش به کارگیری سبک تربیتـی حـل مسـئله و کـاهش اسـتفاده از روش هـای دیگـر منجـر مـیشـود.
Sofronoff, Attwood, Hinson & Levin می توان به نتایج حاصل از پژوهش شور و اسپیواک ١ (١٩٧٨) اشاره کرد که حـاکی از آن اسـت کـه آموزش حل مسئله به والدین در بهبود سبک تربیتی والدین و استفاده کمتر از روش تنبیه و تهدید موثر است .
Cognitive problem solving skills training and parent management training in treatment of antisocial behavior in children.
An approach to teaching parent and adolescents problem solving communication skills.