Abstract:
دربینش قرآنی، انسان گل سرسبد آفرینش است وحقیقت انسان را، روح جاودانه او تشکیل می دهد اما از خدا نشات گرفته وبه سوی اوباز می گردد.دراین بینش، انسان هویت «از اویی»و«بسوی اویی» دارد وزندگی واقعی واصلی او در سرای آخرت است . علوم انسانی نیز گستره وسیعی داردوتمامی علومی که با کلیت وجودی وعقل وروح وروان انسان سر وکار دارداز قبیل: الهیات ،معارف ،علوم قرآن وحدیث، تاریخ، روانشناسی، جامعه شناسی، علوم اجتماعی، علوم تر بیتی، اخلاق، حقوق، علوم سیاسی، ادبیات، زبانهای خارجی، و...، راشامل می شود. اهم مبانی علوم انسانی از منظر دین عبارتند از: خدا محوری، آخرت گرایی، عدالت پیشگی، انسان دوستی، احترام به حقوق دیگران، اهتمام به اموردیگران، رعایت حقوق زن وخانواده ، حرمت جان مال وآبروی دیگران ، پرهیز ازظلم وستم وگناه وشهوت پرستی،همجنس گرایی ، و... ،. روش ما در این پژوهش کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل داده های مطالعاتی است. از آنجا که علوم انسانی رایج، به طور عمده برگرفته از اندیشه ی غربی است ضرورت دارد علوم انسانی دینی (اسلامی ) تهیه و تدوین گردد.مقاله پیش رو تلاشی است در تبیین چنین رویکردی به علوم انسانی.
Machine summary:
"سپس دعوت به تقوی و پرهیزکاری میکند که ریشه اصلی برنامههای سالم- سازی اجتماع میباشد، ادای حقوق یکدیگر، تقسیم عادلانه ارث، حمایت از یتیمان و رعایت حقوق خانوادگی و مانند اینها همه از اموری است که بدون پشتوانه تقوی و پرهیزکاری بجایی نمیرسد، لذا این سوره را که محتوی همه این مسائل است با دعوت به تقوی آغاز میکندو برای معرفی خدایی که نظارت بر تمام اعمال انسان دارد به یکی از صفات او اشاره میکند که ریشه وحدت اجتماعی بشر است" الذی خلقکم من نفس واحدة"" آن خدایی که همه شما را از یک انسان پدید آورد" و بنا بر این امتیازات و افتخارات موهومی که هر دستهای برای خود درست کردهاند از قبیل امتیازات نژادی، زبانی، منطقهای، قبیلهای ، غربی ، شرقی و مانند آن که امروز منشا هزار گونه گرفتاری در جامعههاست، در یک جامعه اسلامی نباید وجود داشته باشد چه اینکه همه از یک اصل سرچشمه گرفته و فرزندان یک پدر مادرند و در آفرینش از یک گوهرند.
و در تفسیر نمونه می فرماید: در قرآن مجید در سورههای" اعراف"،" هود"،" حجر"،" انبیاء"،" نمل" و" عنکبوت" اشاراتی به وضع قوم لوط و گناه شنیع آنها شده است، منتها در هر مورد تعبیرش با مورد دیگر متفاوت است، در حقیقت هر کدام از این تعبیرات به یکی از ابعاد شوم این عمل ننگین اشاره میکند: در حدیثی از امام علی بن موسی الرضا ع در فلسفه تحریم همجنسگرایی چنین آمده است:" فلسفه تحریم مردان بر مردان و زنان بر زنان این است که این امر بر خلاف طبیعتی است که خداوند برای زن و مرد قرار داده (و مخالفت با این ساختمان فطری و طبیعی، سبب انحراف روح و جسم انسان خواهد شد) و به خاطر این است که اگر مردان و زنان همجنسگرا شوند، نسل بشر قطع میگردد، و تدبیر زندگی اجتماعی به فساد میگراید، و دنیا به ویرانی میکشد"."