Abstract:
ﻣﻘﺪﻣﻪ و ﻫﺪف: ﺗﺎﻛﻴﺪی ﻛﻪ درﻛﺸﻮرﻣﺎ ﺑﺮ ارزﺷﻬﺎی دﻳﻨﻲ و ﻣﻌﻨﻮی وﺟﻮددارد، زﻳﺮﺑﻨﺎی اﻗﺪاﻣﺎﺗﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﻬﺖ ﺣﻔﻆ ﻣﻘﺎم و ارزش اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ درﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪهاﺳﺖ واﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺟﺎﻳﮕﺎه وﻳﮋه و ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮدی درﻣﻴﺎن ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻋﻠﻤﻲ دارد،زﻳﺮا ﻣﺴﻘﻴﻤﺎ ﺑﺎ ﺟﺎن آدﻣﻲ ﻣﺮﺗﺒﻂ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ دﻟﻴﻞ اﺧﻼق، ﺟﺰﺋﻲ ﺟﺪاﻳﻲ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ازﻋﻠﻢ ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺗﻠﻘﻲ ﻣﻲ ﺷﻮد و ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻫﺎی آن درﺟﻬﺖ ﻫﺪاﻳﺖ رﻓﺘﺎرﻫﺎ و روﺷﻬﺎیﺣﺮﻓﻪای ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. آﻣﻮزش اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻃﻲ دو دﻫﻪ اﺧﻴﺮ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪآﻣﻮزﺷﻲ ﭘﺰﺷﻜﻲ اﻳﺮان ﺑﻌﻨﻮان ﻳﻚ ﻣﻮﺿﻮع ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﻴﺖ ﻣﻄﺮح ﺷﺪه اﺳﺖ و اﺟﺮاﻣﻲ ﺷﻮد. ﺑﺎ اﻳﻦﺣﺎل، ﺧﻮد داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻛﻪ از ﻋﻤﺪه ﺗﺮﻳﻦ ﻛﺎرﺑﺮان ﻋﻠﻢ اﺧﻼقﭘﺰﺷﻜﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ، درﻣﻮرد اﻳﻦ درس ﻛﻤﺘﺮ ﻣﻮردﻧﻈﺮﺳﻨﺠﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ. ﻫﺪفازﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ، دﺳﺘﻴﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﻧﮕﺮش وﻧﻈﺮﻳﺎت داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن و ﻓﺎرغ اﻟﺘﺤﺼﻴﻼن رﺷﺘﻪﭘﺰﺷﻜﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺟﻨﺪی ﺷﺎﭘﻮراﻫﻮاز درﺳﺎل 68-58 در ﻣﻮرد درس اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲﺑﻮد، ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی و ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ در زﻣﻴﻨﻪ ﺣﻞ ﻣﺸﻜﻼت اﺣﺘﻤﺎﻟﻲ و ﻧﺤﻮه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی آﻣﻮزﺷﻲ ﻣﻔﻴﺪ ﺑﺎﺷﺪ.روش ﻛﺎر: در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اﭘﻴﺪﻣﻴﻮﻟﻮژﻳﻚ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ )ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ – ﻣﻘﻄﻌﻲ( ﻛﻠﻴﻪﻓﺎرغ اﻟﺘﺤﺼﻴﻼن و داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن رﺷﺘﻪ ﭘﺰﺷﻜﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺟﻨﺪی ﺷﺎﭘﻮر 111 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎره ﻫﻔﺘﻢ، ﺑﻬﺎر 8831 اﺧﺘﺼﺎص داده ﺷﻮد ﺗﺎ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ اﻧﮕﻴﺰه و ﻧﮕﺮش ﺟﺪی ﺗﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﺮاﮔﻴﺮی اﻳﻦ درس اﻗﺪام ﻛﻨﻨﺪ.
Machine summary:
"ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ 021 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎره ﻫﻔﺘﻢ، ﺑﻬﺎر 8831 ﻣﺎﻫﻴﺖ ﭘﺰﺷﻜﻲ، ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎری اﺳﺖ و ﻋﻠﻢ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ در ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻳﻚ ﻧﻮع اﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮوف و ﻧﻬﻲ ازﻣﻨﻜﺮ ﻋﻠﻢ ﭘﺰﺷﻜﻲ اﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻲ اﻣﺮ وﺗﺸﻮﻳﻖ ﺑﻪ اﻋﻤﺎل و رﻓﺘﺎر و ﻛﺮدار ﭘﺴﻨﺪﻳﺪه و ﻧﻬﻲ از اﻋﻤﺎل ﻧﺎﺻﻮاﺑﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ از آﻧﻬﺎ دوری ﻛﺮد، اﻣﺮ ﺑﻪ وﻗﺎر، ﺑﻪ ﺑﻲ ﻃﻤﻌﻲ، ﭘﺎک ﭼﺸﻤﻲ، ﭘﺎﻛﺪاﻣﻨﻲ، دﻟﺴﻮزی و ﻣﺤﺒﺖ، ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ، ﺻﻤﻴﻤﺖ، ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ، ﺑﻪ ﻫﻤﺪردی ﺑﺎ ﻣﺮدم و ﺑﻴﻤﺎران، اﻣﺮ ﺑﻪ راز داری، ﺑﻪ اﻣﺎﻧﺖ و ﺻﺪاﻗﺖ، اﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت و روزآﻣﺪ ﻧﮕﺎﻫﺪاﺷﺘﻦ داﻧﺶ ﺧﻮد و اﻣﺎ ﻧﻬﻲ از ﻋﺪم ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻫﺎی ﺑﺰرگ ﺧﻮدﻣﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﻴﻤﺎران و ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻧﻬﻲ از ﻣﺼﺮف ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر و ﻣﺸﺮوﺑﺎت اﻟﻜﻠﻲ، ﻧﻬﻲ از اﻧﺘﺨﺎب دوﺳﺘﺎن ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ، ﻧﻬﻲ از ﻃﺒﺎﺑﺖ ﻏﻠﻂ واﻋﻤﺎل اﺷﺘﺒﺎه آﻣﻴﺰ، ﻧﻬﻲ از ﺑﺎزﮔﻮﻳﻲ اﺳﺮار ﺑﻴﻤﺎران، ﻧﻬﻲ از ﺧﺸﻮﻧﺘﻬﺎی ﺑﻲ ﻣﻮرد ﺑﺎ ﺑﻴﻤﺎران و ﺗﺤﻘﻴﺮ ﭘﺰﺷﻜﺎن و ﻫﻤﻜﺎران، ﻧﻬﻲ از ﺟﺴﺘﺠﻮی ﻣﺸﺘﺮی و دﻻل ﺑﺎزی و ﺑﻴﻤﺎر دزدی، ﻧﻬﻲ از ﺻﺪور ﮔﻮاﻫﻴﻬﺎی ﺧﻼف، ﻧﻬﻲ از ارﺟﺎع ﺑﻴﻤﺎران ﺑﻪ ﻫﻤﻜﺎران ﻧﺎدرﺳﺖ و ﻧﺎوارد، ﻧﻬﻲ از درﻳﺎﻓﺖ ﺣﻖ اﻟﻌﻼﺟﻬﺎی ﺳﻨﮕﻴﻦ و ﻧﺎﻣﺘﻨﺎﺳﺐ و ﺑﺎﻻﺧﺮه ﻧﻬﻲ از ﻧﺎﭘﺎک ﭼﺸﻤﻲ و ﺑﻴﻤﺎران را ﺑﻪ دﻳﺪه ﺷﻬﻮت ﻧﮕﺮﻳﺴﺘﻦ.
اﻣﻴﺮ دﻳﺒﺎﻳﻲ، ﻧﺴﺮﻳﻦ ﺳﻌﺎدﺗﻲ، ﺻﺎﺑﺮ ﻗﺪکزاده 521 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎره ﻫﻔﺘﻢ، ﺑﻬﺎر 8831 روش ﻛﺎر دراﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اﭘﻴﺪﻣﻴﻮﻟﻮژﻳﻚ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ )ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ – ﻣﻘﻄﻌﻲ( ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ و دراﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻛﻠﻴﻪ )754( ﻓﺎرغ اﻟﺘﺤﺼﻴﻼن و داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن رﺷﺘﻪ ﭘﺰﺷﻜﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺟﻨﺪی ﺷﺎﭘﻮر اﻫﻮاز درﺳﺎل ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ 68-58 ﻛﻪ درس اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ را در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﻲ ﮔﺬراﻧﺪه اﻧﺪ ، ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ.
ﺳﭙﺲ ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﺪ ﻛﻪ آﻳﺎ ﻧﻈﺮ اﻓﺮاد داﻧﺸﺠﻮ ﺑﺎ 231 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎره ﻫﻔﺘﻢ، ﺑﻬﺎر 8831 ﻓﺎرغ اﻟﺘﺤﺼﻴﻞ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ زﻣﺎن ﺗﺪرﻳﺲ اﻳﻦ درس اﺧﺘﻼﻓﻲ دارد ﻳﺎ ﺧﻴﺮ؟ ﻧﺘﻴﺠﻪ اﻳﻨﻜﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎن داﻧﺸﺠﻮ دورة ﻛﺎرورزی را دورة ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺗﺪرﻳﺲ اﻳﻦ درس در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ )0,35%(، ﻛﻪ در ﻣﻮرد اﻓﺮاد ﻓﺎرغ اﻟﺘﺤﺼﻴﻞ ﻧﻴﺰ اﻳﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺘﻤﺎﻳﺰﺗﺮی وﺟﻮد داﺷﺖ )9,39%(."