Abstract:
حساسیت اخلاقی یکی از ویژگی هایی است که فرد واجد آن به پدیده های اخلاقی حساس می شود و پدیده ها را از زاویه اخلاق می بیند. دانشجویان پرستاری با موانع زیادی در حساسیت اخلاقی مواجهند. این مطالعه با هدف درک دانشجویان پرستاری از موانع حساسیت اخلاقی انجام شده است. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار با 8 دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری و دو گروه متمرکز جمع آوری و بر اساس آنالیز محتوا به روش برنارد تجزیه و تحلیل گردید. یافته های این بررسی سه درونمایه اصلی ندانستن، نخواستن، نتوانستن را شامل می شود. یافته های این مطالعه نشان می دهد ویژگی های شخصی، برنامه آموزشی و محیط بالینی بر حساسیت اخلاقی موثرند. این مطالعه طرحی از طبقه بندی موانع حساسیت اخلاقی را ارائه می دهد که زمینه ای را برای تحقیقات کمی و کیفی فراهم می آورد.
Machine summary:
درک دانشجویان پرستاری از موانع حساسیت اخلاق حرفه ای : یک تحقیق کیف فریبا برهانی عباس عباس زاده 1 محدثه محسن پور چکیده حساسیت اخلاقی یکی از ویژگی هایی است که فرد واجد آن به پدیده های اخلاقی حساس می شود و پدیده ها را از زاویه اخلاق می بیند.
برهانی و همکاران در مطالعه ای به بررسی درک دانشجویان پرستاری از موانع کسب صلاحیت اخلاق حرفه ای پرداخته و در نتایج خود به هشت درونمایه اشاره کرده اند: کمبود انگیزه و علاقه مندی به حرفه پرستاری ، خودآگاهی ناکافی ، کمبود مدرسین مسلط به اخلاق ، نارسایی برنامه درسی ، استفاده از روش های نامناسب در آموزش اخلاق ، مشکلات ارزشیابی ویژگی های اخلاقی ، ضعف ارتباطات بین فردی ، محدودیت های محیط بالین .
شرکت کنندگان عوامل زیادی نظیر خستگی ، کمبود نیرو و کمبود وقت و امکانات را به عنوان عواملی برای بی توجهی به کیفیت مراقبت ارائه شده و مسایل اخلاقی آن ذکر کردند و بیان نمودند در این وضعیت حتی با وجود خواست پرستاران ، آن ها قادر به رعایت و یا حتی حساس بودن به اخلاقیات نخواهند بود: «وقتی ساعت کاری زیاد باشه بعضی وقت ها به بیمار دیگه توجه نمی کنند ...
برهانی و همکاران در مطالعه مروری در زمینه توسعه صلاحیت های اخلاق حرفه ای ، بیان کردند آموزش و روش های آموزشی می تواند بر حساسیت اخلاقی تأثیر داشته باشد.