Abstract:
در کشورهای در حال توسعه از جمله در کشور ایران، آموزش گردشگری با چالش هایی روبروست. هدف این پژوهش تعیین توانایی ها، ضعف ها، تهدیدها و چالش های آموزش گردشگری در نظام دانشگاهی ایران با استفاده از الگوی تجزیه و تحلیل سوات است. بدین منظور از فرایند ارزیابی درونی و روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است. اطلاعات مورد نیاز از طریق بررسی میدانی و تکمیل پرسشنامه از 150 نفر که طیفی از اعضای هیئت علمی، سرمایه گذاران و فعالان حوزه ی گردشگری و همچنین دانشجویان هستند، جمع آوری شده است. نتایج مطالعه نشان می دهد که ابعاد آموزشی هم در تحلیل ماتریس نقاط قوت و هم در تحلیل ماتریس نقاط ضعف، در اولویت اقدامات و تهدیدات قرار دارد. راهبرد پیشنهادی بر ارتباط هر چه بیشتر بین سیستم آموزشی دانشگاه با حوزه های مدیریتی و دست اندرکاران صنعت گردشگری تاکید دارد.
Tourism education in developing countries including Iran is faced with challenges. The purpose of this research is determining the strengths, weaknesses, threats, and opportunities of tourism education in Iranian university system using SWOT analysis system. To this end, internal evalution process and survey research methods were used. The required data were collected through field survey and a questionnaire completed by 150 respondents including tourism investors, activist, faculty members, and students of tourism The analysis of strengths and weaknesses matrix shows that educational dimensions had top priorities in actions and threats. The study proposes a sterategy based on as much communication as possible between university educational system on the one hand, and managers and other people involved in the tourism industry on the other. The final section of this paper makes some recommendations for the development of tourism education in Iran.
Machine summary:
جدول (٥): مهم ترین چالش های آموزش عالی بر اساس مدل سوات گردشگری در نظام دانشگاهی ایران ردیف تنگناهاو چالش ها بر اساس عوامل آموزشی 1 عدم ارائه ی مشوق هایی در زمینه تحصیلات تکمیلی گردشگری به مؤسسات آموزشی 2 عدم کفایت کمی و کیفی دوره های عملی مربیان و اساتید 3 عدم ارائه خدمات مشاوره دانشجویی 4 عدم پاسخگوییبرنامه های موجود آموزشی به ضرورت های منابع انسانی 5 عدم کفایت و تنوع آموزش زبان های خارجی 6 تفاوتبرنامه های درسی درسرفصل ها 7 ناکارآمدی آموزشی به دلیل تعددمؤسسات آموزشی گردشگری 8 به روز نبودنبرنامه های آموزشی 9 دور شدن از مولفه های آموزشی و مفاهیم درسی 10 عدم توجه به فرهنگ کوچه و بازار در مفاهیم آموزشی 11 ضعیف بودن دروس تخصصی 12 قدیمی بودن مفاهیم ،داده هاوبرنامه ها 13 عدم علاقه به مولفه هاوسرفصل های آموزشی 14 تشدد و پراکندگی درآموزش های مربوط به راهنمای گردشگران مدیریتی - اجرایی 1 ناکارآمدی تحقیقات در سطح ماکرو و میکرو 2 مشکلات در زمینه سرمایه گذاری و مدیریت اجرایی قوانین و مقررات 1 عدم ضرورت مدرک علمی برای فعالان در این حوزه 2 امنیت شغلی بسیارپایین 3 عدم تعمیم قانون کار به دوره های کارورزی درون و برون بخشی صنعت گردشگری 1 نگاه به دانشجویان کارورزی به عنوان نیروی کار ارزان 2 ارتباط ضعیف سازمان های شغلی با بنگاه های اقتصادی شهر 3 ناچیز بودن طول مدت مطالعات به علت ضعف ارتباط بخشی 4 کاهش نیازکلیت سیستم به فرایندهای ممیزی و کنترلی 5 عدم تشکیل اتحادیه صنفی منابع انسانی 1 معضل عدم باور قدرت آموزش گردشگری و گردشگر 2 عدم گرایش فارغ التحصیلان جدید برای ادامه مسیر در بخش گردشگری 3 عدم تمرکز دوره های مطالعاتی گردشگری 4 عدم وجود تقاضا های موازی در بخش کسب و کار زیرساخت های فیزیکی 1 عدم کاربردسیستم های نوین آنلاین تحت وب 2 فقدان استاندارد تجهیزاتی کلاس ها دانشجویان و دانش آموختگان 1 عدم انتخاب دروس بر اساس علایق دانشجویان (فقدان واحد های انتخابی ) 2 توجه نداشتن به صفات شخصیتی دانشجویان هنگام انتخاب آن ها 3 عدم انگیزه لازم دانشجویان مهارت هاوتخصص های علمی 1 عدم شناسایی نیازهای علمی از سوی محققان دانشگاهی در این حوزه 2 عدم وجودبرنامه های جانبی آموزشی در حین تحصیل و یا بعد از فارغ التحصیلی به منظور ارتقاء کیفی علمی و 3 عدم هدف گزینی مشخص در قالب موضوعات مولفه های آموزشی 4 عدم رفع نیازها و انتظارات درسرفصل های آموزشی مقاطع تحصیلات تکمیلی 5 عدم تمرکز دوره های مطالعاتی گردشگری 6 عدم الویت کیفی مطالعات دانشگاهی 7 نازل بودن سطح کیفی فراگیری زبان خارجی در دانشجویان منبع : یافته های تحقیق حاضر در تجزیه و تحلیل جدول شماره ٥، بخش اعظم مشکلات آموزش دانشگاهی به ارتباطات میان بخشی صنعت و دانشگاه و ناکارآمدی آن برمی گردد که در مجموع مشکلات بسیار چشمگیر است .