Abstract:
دﻏﺪﻏﮥ اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺳﻨﺠﺶ ﻣﯿﺰان ﻫﻮﯾﺖ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ و ﮐﺎوش در ﺧﺼﻮصﻋﻮاﻣﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ آن ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. اﺳﺎس ﻧﻈﺮی ﺳﻨﺠﺶ ﻫﻮﯾﺖ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن، ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻧﻈﺮﯾﻪدﯾﺎﻟﮑﺘﯿﮏ دروﻧﯽ- ﺑﺮوﻧﯽ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ رﯾﭽﺎرد ﺟﻨﮑﯿﻨﺰ ﮐﻪ ﺗﻠﻔﯿﻘﯽ از اﻧﺪﯾﺸﻪﻫﺎی ﮐﻮﻟﯽ، ﻣﯿﺪ، ﮔﺎﻓﻤﻦ، ﻣﺎرﮐﺲ و ﺑﻮردﯾﻮاﺳﺖ، ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ ﭼﻬﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺮی ﻣﺬﮐﻮر ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎﯾﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ )ﺷﺎﻣﻞ ﻓﺮﻫﻨﮓ آﻣﻮزش،ﻓﺮﻫﻨﮓ ﯾﺎدﮔﯿﺮی، ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، و ﺧﺮدهﻓﺮﻫﻨﮓﻫﺎی داﻧﺸﺠﻮﯾﯽ(، ﺳﺮﻣﺎﯾﮥ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ )ﺷﺎﻣﻞ ﺳﺮﻣﺎﯾﮥﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺗﺠﺴﻢﯾﺎﻓﺘﻪ، ﻋﯿﻨﯽﺷﺪه، ﻧﻬﺎدﯾﻨﻪ( و اﻧﮕﯿﺰهﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻫﻮﯾﺖ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﺗﺸﺨﯿﺺدادهﺷﺪﻧﺪ.ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺶ »ﻏﯿﺮآزﻣﺎﯾﺸﯽ از ﻧﻮع ﭘﯿﻤﺎﯾﺶ« ﺑﻮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﻘﻄﻊ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ داﻧﺸﮕﺎهآزاد اﺳﻼﻣﯽ در ﭼﻬﺎر واﺣﺪ رودﻫﻦ، ﺷﻬﺮﯾﺎر- ﺷﻬﺮﻗﺪس، ﮐﺮج و وراﻣﯿﻦ- ﭘﯿﺸﻮا ﺑﻮد. ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣﻮل ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺣﺠﻢﻧﻤﻮﻧﻪ ﮐﻮﮐﺮان و ﺑﺎ در ﻧﻈﺮﮔﺮﻓﺘﻦ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی دﺧﯿﻞ در ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ آن، ﺗﻌﺪاد ﻧﻤﻮﻧﻪ در ﺣﺪود 083 ﻧﻔﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪ ﮐﻪدر ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﺻﻠﯽ 153 ﻧﻔﺮ از آﻧﺎن در ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﮐﺮدﻧﺪ. روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی »ﻃﺒﻘﻪای ﻧﺎﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺣﺠﻢ«ﺑﻮد. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺤﻘﻖﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﭼﻬﺎر ﻣﺘﻐﯿﺮ اﺻﻠﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪ. اﻋﺘﺒﺎرﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ از ﻃﺮﯾﻖ روش »اﻋﺘﺒﺎر ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ« ﻣﺤﺮز ﮔﺮدﯾﺪ. ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎ از ﻃﺮﯾﻖ روش »ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﻫﻤﺴﺎﻧﯽدروﻧﯽ« ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ. ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی راﯾﺎﻧﻪای 21 SPSSو 5.8 LISRELاز ﻃﺮﯾﻖ ﻓﻨﻮن ﺟﺪولﺳﺎزی، ﻧﻤﻮدارﺑﻨﺪی، و ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺎﺧﺼﻬﺎی آﻣﺎری )ﭘﺎراﻣﺘﺮی ﯾﺎ ﻧﺎﭘﺎرﻣﺘﺮی( اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.ﻃﺒﻖ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺳﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮓ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ و اﻧﮕﯿﺰهﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، ﺑﺎ ﻫﻤﺪﯾﮕﺮ، ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﯽداریﺗﻐﯿﯿﺮات در ﻫﻮﯾﺖ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ را ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. در اﯾﻦ ﺑﯿﻦ، اﺑﺘﺪا ﻓﺮﻫﻨﮓ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ و ﺑﻌﺪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ اﻫﻤﯿﺖﺑﯿﺸﺘﺮی در ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻫﻮﯾﺖ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ داﺷﺘﻪ و اﻧﮕﯿﺰهﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞﺗﻌﻤﯿﻤﯽ ﺑﺮ ﻫﻮﯾﺖ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﻧﺪارد.
Machine summary:
"ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎرم،زﻣﺴﺘﺎن 8831 -ﺳﻄﺢ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﭼﻪ راﺑﻄﻪای ﺑﺎ ﺳﻄﺢ »ﻫﻮﯾﺖ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ« داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﻨﻄﻘﻪ دوازده داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ دارد؟ -ﺳﻄﺢ اﻧﮕﯿﺰهﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﭼﻪ راﺑﻄﻪای ﺑﺎ ﺳﻄﺢ ﻫﻮﯾﺖ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﻨﻄﻘﻪ دوازده داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ دارد؟ -ﺳﻄﺢ »ﻓﺮﻫﻨﮓ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ«، ﺳﻄﺢ »ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ« و ﺳﻄﺢ »اﻧﮕﯿﺰهﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ« ﻣﺠﻤﻮﻋﺎ ﭼﻘﺪر از وارﯾﺎﻧﺲ »ﻫﻮﯾﺖ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ« را ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ؟ ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﻫﻮﯾﺖ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ: ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻧﻈﺮی از ﻫﻮﯾﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻫﻮﯾﺖ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪد ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻌﺮﯾﻒ و ﺗﻘﺴﯿﻢﺑﻨﺪی اﺳﺖ.
ﺟﺪول زﯾﺮ ﺧﻼﺻﻪ ﻣﺪل رﮔﺮﺳﯿﻮﻧﯽ اول را ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﻣﯽﮐﺸﺪ: ﺟﺪول ﺷﻤﺎره) 8( ﺧﻼﺻﻪ ﻣﺪل رﮔﺮﺳﯿﻮﻧﯽ اول ﺧﻄﺎی ﻣﻌﯿﺎر ﺑﺮآورد F ﺿﺮﯾﺐ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺗﺼﺤﯿﺢ ﺷﺪه ﺿﺮﯾﺐ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ 06134/0 122/0 232/0 184/0 1 ﻣﻘﺪار ﺛﺎﺑﺖ ,اﻧﮕﯿﺰه ﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ, ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ, ﻓﺮﻫﻨﮓ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﻃﺒﻖ اﯾﻦ ﻣﺪل ﺳﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮓ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ و اﻧﮕﯿﺰهﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 32 درﺻﺪ از ﺗﻐﯿﯿﺮات در ﻫﻮﯾﺖ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ را ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.
ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎرم،زﻣﺴﺘﺎن 8831 ﺑﺎ اﺳﺘﻨﺎد ﺑﻪ ﺿﺮﯾﺐ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺧﺎﻟﺺ ) (Betaﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻣﺬﮐﻮر ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 31/0 ، 34/0 و 30/0- و ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﯽداری آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 40/0، 000/0 و 85/0 ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻣﯽﺗﻮان ادﻋﺎ ﮐﺮد ﮐﻪ اﺑﺘﺪا ﻓﺮﻫﻨﮓ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ و ﺑﻌﺪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی در ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻫﻮﯾﺖ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ داﺷﺘﻪ و اﻧﮕﯿﺰهﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞﺗﻌﻤﯿﻤﯽ ﺑﺮ ﻫﻮﯾﺖ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﻧﺪارد.
ﺷﮑﻞ ﺷﻤﺎره )2( ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﻣﺪل ﻧﻈﺮی )ارﺗﺒﺎط ﺑﯿﻦ »ﻫﻮﯾﺖ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ« ﺑﺎ »ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ«، »ﻓﺮﻫﻨﮓ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ«، و »اﻧﮕﯿﺰهﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ«( 1 Root Mean Squere Error of Approximation ﻋﻮاﻣﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻫﻮﯾﺖ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ......................................."