Abstract:
ﻳﻜﻲ از ﺑﺤﺮاﻧﻲ ﺗﺮﻳﻦ دوره ﻫﺎی زﻧﺪﮔﻲ ﻫﺮ ﻓﺮد ،دوران ﺑﻠﻮغ وی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺑﺎﻻ رﻓﺘﻦ ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ ﻫﺎیروﺣﻲ رواﻧﻲ ﺗﻮأم اﺳﺖ . ﻧﮕﺮش ﻫﺎی ﻣﺘﻔﺎوت ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺑﺮﻫﻪ از زﻧﺪﮔﻲ در ﺟﻮاﻣﻊ ﻣﺘﻔﺎوت،ﺗﺎ ﺣﺪودیزﻳﺎدی ﻧﺎﺷﻲ از ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺘﻔﺎوت ﺟﻮاﻣﻊ اﺳﺖ.در واﻗﻊ اﻧﺴﺎن ﺷﻨﺎﺳﻲ زﻳﺴﺘﻲ اذﻋﺎن ﻣﻲ دارد ، ﭘﺪﻳﺪه ﻫﺎیزﻳﺴﺘﻲ در ارﺗﺒﺎط ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﺎ ﭘﺪﻳﺪه ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ و از ﻫﻢ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻲ ﭘﺬﻳﺮﻧﺪ. در اﻳﻦﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﻲ ﭘﺪﻳﺪه ﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻛﻪ ﺣﻮل ﻣﻮﺿﻮع ﺑﻠﻮغ دﺧﺘﺮان دردو ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻗﻮﻣﻲ در ﺷﻤﺎل اﻳﺮانوﺟﻮد دارد، ﺗﻼش ﻧﻤﻮده اﻳﻢ ﺑﺪون ﻓﺮﺿﻴﻪ ﺳﺎزی اﺛﺮات ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ زﻳﺴﺖ ـ ﻓﺮﻫﻨﮓ را ﻧﺸﺎن دﻫﻴﻢ. ازﺟﻤﻠﻪﻋﻨﺎﺻﺮﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻛﻪ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺑﻠﻮغ ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻲ ﮔﺮدﻧﺪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: ﻓﻮﻟﻜﻠﻮر،ﺗﺎﺑﻮ، ﺑﺎورﻫﺎ و آداب و رﺳﻮم ﻛﻪدر ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮدﻳﺪ ﺑﻠﻮغ دﺧﺘﺮان در ﻫﺮ دو ﻣﻨﻄﻘﻪ، ﭼﻨﺎن ﺑﺎ ﺗﺎﺑﻮ ﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪد اﺣﺎﻃﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪﻧﺘﺎﻳﺞ آن ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻋﺪم ﺣﻀﻮر ﻳﺎ ﺣﻀﻮر ﻛﻤﺮﻧﮓ اﻳﻦ ﭘﺪﻳﺪه در ﻓﻮﻟﻜﻠﻮر و آداب و رﺳﻮم ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲﮔﺮدد. ﺿﻤﻨﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﮔﺮدﻳﺪه ﺑﻪ ﺧﺼﻮص در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮔﻴﻠﻚ، آﻣﻮزش ﺑﺴﻴﺎر ﻛﻤﻲ ﺑﻪ دﺧﺘﺮانﺑﺮای ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﺑﻠﻮغ داده ﺷﻮد و ﺧﻮد ﺑﺎﻋﺚ روی آوردن اﻳﻦ دﺧﺘﺮان ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻌﻲ ﺟﺰ ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﺮای آﮔﺎﻫﻲ از اﻳﻦ ﭘﺪﻳﺪه ﻧﻈﻴﺮ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ، ﻛﺘﺐ و اﻓﺮادی ﺧﺎرج از ﻣﺤﻴﻂ ﺧﺎﻧﻮاده ﺷﺪه اﺳﺖ.
Machine summary:
"ﺿﻤﻨﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﮔﺮدﻳﺪه ﺑﻪ ﺧﺼﻮص در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮔﻴﻠﻚ، آﻣﻮزش ﺑﺴﻴﺎر ﻛﻤﻲ ﺑﻪ دﺧﺘﺮانﺑﺮای ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﺑﻠﻮغ داده ﺷﻮد و ﺧﻮد ﺑﺎﻋﺚ روی آوردن اﻳﻦ دﺧﺘﺮان ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻌﻲ ﺟﺰ ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﺮای آﮔﺎﻫﻲ از اﻳﻦ ﭘﺪﻳﺪه ﻧﻈﻴﺮ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ، ﻛﺘﺐ و اﻓﺮادی ﺧﺎرج از ﻣﺤﻴﻂ ﺧﺎﻧﻮاده ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺷﻤﺎره ﺳﻮم،ﭘﺎﻳﻴﺰ 9831 ﻣﻮﺿﻮع ﺑﻠﻮغ دﺧﺘﺮان در دو ﻣﻨﻄﻘﺔ روﺳﺘﺎﻳﻲ ﺗﺎﻟﺶ و ﮔﻴﻠﻚ در اﺳﺘﺎن ﮔﻴﻼن اﺳﺖ ﻛﻪ از آن ﺟﻤﻠﻪ اﺳﺖ ﺑﻠﻮغ در ﻓﻮﻟﻜﻠﻮر، ﺗﺎﺑﻮﻫﺎی ﺑﻠﻮغ ، دﻳﺪﮔﺎه ﻫﺎی دﺧﺘﺮ واﻓﺮاد ﺧﺎﻧﻮاده ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﻠﻮغ و ...
ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺷﻤﺎره ﺳﻮم،ﭘﺎﻳﻴﺰ 9831 3- روش ﺷﻨﺎﺳﻲ اﻟﻒ – ﺟﺎﻣﻌﺔ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در دو ﻣﻨﻄﻘﺔ روﺳﺘﺎﻳﻲ ﺗﺎﻟﺶ و ﮔﻴﻠﻚ ﻧﺸﻴﻦ در اﺳﺘﺎن ﮔﻴﻼن اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ .
در اﻳﻦ ﻣﻮرد ﻣﺎرﺳﻞ ﻣﻮس ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ : »ﻣﺮدم ﻧﮕﺎری ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ زﻣﺎﻧﻲ ﺑﺎ ارزش اﺳﺖ ﻛﻪ ﻗﺎدر ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ واﻗﻌﻪ ﻫﺎ - وﻧﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻫﺎ - ﺑﺎﺷﺪ « )ﻋﺴﮕﺮی ﺧﺎﻧﻘﺎه ،3731:38( اﻟﺒﺘﻪ ﻻزم ﺑﻪ ذﻛﺮ ﺑﺮرﺳﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺑﻠﻮغ دﺧﺘﺮان در دو ﻣﻨﻄﻘﺔ روﺳﺘﺎﻳﻲ ﺗﺎﻟﺶ و ﮔﻴﻠﻚ ........................................
رﻓﺖ و آﻣﺪ ﺑﻪ ﻣﺮﻛﺰ اﺳﺘﺎن )رﺷﺖ( و ﻧﻴﺰ رﻓﺖ وآﻣﺪ زاﺋﺮان ﺑﻪ آﻗﺎ ﺳﻴﺪ ﺷﺮﻳﻒ در ﺗﺴﺮﻳﻊ روﻧﺪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﺬﻳﺮی ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ اﻣﺎ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺟﺪﻳﺪی را ﻧﻴﺰ وارد روﺳﺘﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ دﺧﺘﺮان آﻧﻬﺎ را ﻣﻲ ﭘﺬﻳﺮﻧﺪ و اﻳﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻳﺎ ﻫﻤﻨﻮا ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﭘﺪﻳﺪه ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ روﺳﺘﺎﺳﺖ و ﻳﺎ در ﺗﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎ آﻧﻬﺎﺳﺖ و ﮔﺎه ﻣﺸﻜﻞ آﻓﺮﻳﻦ ﻣﻲ ﺷﻮد."