Abstract:
در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ارﺗﺒﺎط ﺑﻴﻦ ﭘﺎﻳﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ـ اﻗﺘﺼﺎدی ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺧﺸﻮﻧﺖ از ﺗﻤﺎﺷﺎی ﺳـﺮﻳﺎلﻫـﺎی ﺧﺸـﻦﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲ ﺷﺒﻜﻪ ﺳﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﺎ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺧﺸﻮﻧﺖ واﻟﺪﻳﻦ ﺑﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن را ﺑﺎﺧﺸﻮﻧﺖ ﻧﺎﺷﻲ از ﺳﺮﻳﺎﻟﻬﺎ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻛﺮده اﻳﻢ .ﻧﻤﻮﻧﻪ 004 ﻧﻮﺟﻮان دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ )71-21 ﺳﺎل( ﺳﺎﻛﻦ ﺷﻬﺮ زاﻫﺪان ﺑﻮدﻛﻪ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮی ﺧﻮﺷﻪای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ ﻛﻪ 3/55درﺻﺪ از آﻧﺎن ﭘﺴﺮ و 7/44درﺻﺪ دﺧﺘﺮ ﺑﻮدﻧﺪ. اﺑﺰار ﺟﻤـﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻮد ﻛﻪ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن و واﻟﺪﻳﻦ آﻧﺎن ﺑﺪان ﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳـﺖ:ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎی ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲ ﻣﻲﻧﺸﻴﻨﻨﺪ، رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺧﺸﻦ ﺗﺮی ﺑﺮوز ﻣﻲ دﻫﻨﺪ ، ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎﻧﻲ ﻛـﻪﻣﻮرد رﻓﺘﺎر ﺧﺸﻮﻧﺖآﻣﻴﺰ واﻟﺪﻳﻦ ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ، ﺑﻴﺸﺘﺮ از ﺑﻘﻴﻪ ﺑﻪ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﻣﺘﻮﺳﻞ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ و ﻧﻴﺰ اﻳﻦ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺑﻴﺸﺘﺮﺑﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎی ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺳﺮﻳﺎلﻫﺎی ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲ ﺷﺒﻜﻪ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻲﻧﺸﻴﻨﻨﺪ. رﻓﺘﺎر واﻟﺪﻳﻦ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﮕﺎه اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ ـاﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺎﻻ ﺑﺎ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎﻧﺸﺎن ﺑﻴﺶ از رﻓﺘﺎر واﻟﺪﻳﻦ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﮕﺎهﻫﺎی دﻳﮕﺮ ﻣﺴﺎﻟﻤﺖآﻣﻴﺰ اﺳﺖ. واﻟـﺪﻳﻦ ﻣﺘﻌﻠـﻖ ﺑـﻪﭘﺎﻳﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ـ اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮ از واﻟﺪﻳﻦ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﺘﻮﺳﻂ و ﭘـﺎﻳﻴﻦ ﺑـﺮ ﺗﻤﺎﺷـﺎی ﺳﺮﻳﺎلﻫﺎی ﺷﺒﻜﻪ ﺳﻪ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن ﺗﻮﺳﻂ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎﻧﺸﺎن ﻧﻈﺎرت دارﻧﺪ.
Machine summary:
"از اﻳـﻦ رو ﻻزم اﺳـﺖ ﺑـﻪ اﻳـﻦ ﭘﺮﺳﺶ ﭘﺎﺳﺦ داده ﺷﻮد ﻛﻪ آﻳﺎ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎﻧﻲ ﻛﻪ در ﻣﻌﺮض ﻛﺸﻤﻜﺶﻫﺎی واﻟﺪﻳﻦ ﻳـﺎ ﺗﻨﺒﻴـﻪ و آزار آﻧﻬـﺎ ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ، ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎی ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن ﻣﻲﻧﺸﻴﻨﻨﺪ و از آن ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣـﻲﭘﺬﻳﺮﻧـﺪ ﻳـﺎ ﻧﻮﺟﻮاﻧـﺎن واﻟﺪﻳﻨﻲ ﻛﻪ ﻣﺤﻴﻄﻲ آرام و اﻣﻦ را ﺑﺮای ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺧﻮد ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲﺳﺎزﻧﺪ؟ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﻳﮕﺮ، آﻳﺎ ﻣﺤﻴﻂ ﺧﺎﻧﻮاده و رﻓﺘﺎر واﻟﺪﻳﻦ، ﻛﻪ از ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﻓﺮآﻳﻨﺪﻫﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪﭘﺬﻳﺮی ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻲآﻳﻨﺪ، ﺑـﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔـﺬاری ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺧﺸﻮﻧﺖآﻣﻴﺰ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن ﺑﺮ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﻧﻤﻲاﻧﺠﺎﻣﺪ؟ از ﺳﻮی دﻳﮕﺮ، اﻳﻦ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﻴﺰ ﻣﻄﺮح ﻣﻲﺷﻮد ﻛـﻪ اﮔـﺮ ﺑـﻴﻦ ﺗﻤﺎﺷـﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ ﺧﺸـﻮﻧﺖآﻣﻴـﺰ و رﻓﺘـﺎر ﺧﺸﻮﻧﺖآﻣﻴﺰ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ وﺟﻮد دارد، آﻳﺎ اﻳﻦ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ آن ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻟﺤـﺎظ ﺧﻠﻖ و ﺧﻮی ﭘﺮﺧﺎﺷﺠﻮﺗﺮﻧﺪ، ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺧﺸﻮﻧﺖآﻣﻴﺰ دارﻧـﺪ و ﺑـﻪ ﻧﻮﺑـﻪ ﺧـﻮد از آن ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﻣﻲﭘﺬﻳﺮﻧﺪ؟ و ﻳﺎ آﻳﺎ اﻳﻦ ارﺗﺒﺎط ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﺗـﺎﺑﻌﻲ از ﻣﺘﻐﻴﺮﻫـﺎی ﻣﺤـﻴﻂ، ﺧـﺎﻧﻮاده و ﭘﺎﻳﮕـﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ـ اﻗﺘﺼﺎدی ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻲﻛﻨﺪ؟ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺻﻮرت ﻧﻤﻲﺗﻮان ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن را ﺑﺮ ﻧﻮﺟـﻮان ﭘـﻴﺶﺑﻴﻨـﻲ ﻛـﺮد، ﻣﮕـﺮ آﻧﻜـﻪ درﺑـﺎره ﻧﻮﺟـﻮان، درﺑﺎره ﻣﺤﻴﻂ زﻧﺪﮔﻲ، ﻛﻨﺶ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ او در ﺧﺎﻧﻮاده، و ﺑﻪ وﻳﮋه ﭘﺎﻳﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ـ اﻗﺘﺼـﺎدی ﺧـﺎﻧﻮاده و ﻧﻴﺰ ﮔﺮوه ﻫﻤﺴﺎﻻن او اﻃﻼﻋﺎت ﻛﺎﻓﻲ ﺑﻪ دﺳﺖ آورده ﺑﺎﺷﻴﻢ.
ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺷﻤﺎره ﺳﻮم،ﭘﺎﻳﻴﺰ 9831 ﻳﻚ ﻣﻴﺰان ﺑﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪﻧﺪ؟ و آﻳﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺧﺸﻮﻧﺖآﻣﻴﺰ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳـﻮﻧﻲ ﺑـﻪ ﻫﺮ دو ﻗﺸﺮ از ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻳﻜﺴﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﺟﺎی ﻣﻲﮔﺬارد و آﻧﻬﺎ در ﺑﺮاﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﻳﻚ ﺻﻮرت واﻛﻨﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﻨﺪ؟ در ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﮔﺮاﻳﺶ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﺧﺸـﻮﻧﺖآﻣﻴـﺰ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳـﻮﻧﻲ و ﻣﻴـﺰان ﺗـﺄﺛﻴﺮ اﻳـﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ ﺑﺮ آﻧﻬﺎ، ﺑﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎﻳﻲ از ﺟﻤﻠﻪ ﻧﻘﺶ ﺧﺎﻧﻮاده و ﭘﺎﻳﮕﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ـ اﻗﺘﺼﺎدی واﻟﺪﻳﻦ ﻧﻮﺟﻮان و ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﻠﻲ ﺷﺮاﻳﻄﻲ ﻛﻪ ﻧﻮﺟﻮان در آن ﺑﻪ ﺳﺮ ﻣﻲﺑﺮد ﺑﻪ ﻃﻮر دﻗﻴﻖ و ﻋﻠﻤﻲ ﺑﻪ وﻳـﮋه در اﻳـﺮان ﺗﻮﺟـﻪ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ."