Abstract:
هدف از این پژوهش، تبیین موقعیت راهبردی و ارائه استراتژی توسعه ورزش همگانی در ایران است. این تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی است. نمونه آماری پژوهش 70 نفر است که شامل مدیران فدراسیون ورزش همگانی، روسای کمیته ها و انجمن های فدراسیون ورزش همگانی، روسای هیات های استان ها و اعضای شورای راهبردی فدراسیون ورزش همگانی بودند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته ای است که شامل گویه های مربوط به عوامل درونی و بیرونی است. این گویه ها نیز شامل 40 سوال رتبه بندی شده درباره قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدهای ورزش همگانی ایران است. تعدادی از اساتید و کارشناسان صاحب نظر، روایی این پرسشنامه را تایید کردند. پایایی آن را نیز روش آلفای کرونباخ (887/0 = α) تایید نمود. برای تجزیه و تحلیل داده ها، علاوه بر شاخص های توصیفی، آزمون مقایسه ی میانگین ها و آزمون فریدمن، از ماتریس ارزیابی درونی و بیرونی نیز استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که این ورزش بر روی محور مختصاتSWOT قرار دارد که از لحاظ عوامل درونی در ناحیه ی قوت ها و از نظر عوامل بیرونی سازمان در ناحیه فرصت ها جای می گیرد. بر این اساس، استراتژی های تهاجمی برای توسعه ورزش همگانی توصیه شده است. علاوه بر این، زمینه مناسب تقویت فرهنگ ورزش همگانی در کشور، افزایش مشارکت و همکاری فعال سازمان ها و نهادها، تحقق اهداف ورزش همگانی و به کارگیری تمامی ظرفیت های ملی در راستای رشد و توسعه ورزش همگانی کشور ارائه می شود
The aim of this research، Explanation of strategic position and presentation of development strategy in Sport for all in Iran. This descriptive study is a survey. The study sample consisted of 70 administrators Sport Federation، chairmen of committees and associations Sport Federation، heads of delegations and members of the Steering Council of the Federation of Sport. The present study used a questionnaire that consisted of inner and outer buoy-related factors (consisting of 40 questions ranked on the strengths، weaknesses، opportunities and threats to sport for all in Iran) is.Its validity was confirmed by several professors and specialists authority، and its reliability verified according to Cronbach’s alpha method (α = 0.887). For data analysis، in addition to descriptive indicators، compared test and Friedman test، as well as internal and external evaluation of the matrix، was used. The results showed that this exercise on the coordinates of SWOT in terms of internal factors in the region's strengths and the external factors of the area of opportunity lies. Based on this strategy of "aggressive and development "has been recommended for the development of mass sports. Moreover ، Appropriate context is provided of Strengthening the culture of sport in the country، Increase active participation and cooperation of organizations، Realization Purposes of sport And national capacities in order to use all of the sport's development.
Machine summary:
پژوهش هاي مديريت ورزشي و علوم حرکتي 1390 سال سوم – شمارة ٥– بهار و تابستان ١٣٩٢ 15 تبيين موقعيت راهبردي و ارائۀ استراتژي توسعۀ ورزش همگاني در ايران محمد جواديپور١*، مونا سميع نيا ٢ چکـيده تاريخ دريافت : ٩١/٩/٧ تاريخ تصويب : ٩٢/٢/٢٨ هدف از اين پژوهش ، تبيين موقعيت راهبردي و ارائۀ استراتژي توسعه ورزش همگاني در ايران است .
مظفري و همکاران (١٣٨٨)، در پژوهشي تحت عنوان "نظام جامع توسعۀ ورزش قهرماني جمهـوري اسـلامي ايـران "، بـا توجه به قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهديدهاي نظام ورزش قهرماني کشور و نيز نظرات شوراي راهبردي، دوازده راهبـرد را براي ورزش قهرماني در نظر گرفتند از جمله : گسترش روابط عمومي و رسانه اي ورزش هاي موفق به منظـور توسـعۀ وجهـۀ عمومي آن ها، توسعه پخش هاي تلويزيوني رشته هاي ورزشي غير فوتبال ، تدوين و اجراي نظام جامع جذب ، تربيت و بهسازي نيروي انساني متخصص در عرصه هاي مختلف ورزش قهرماني(٩).
علاوه بر اين يافته هاي پژوهش نشان داد که ورزش همگاني با فرصت هايي چون تأکيد تعاليم ديني، قانون اساسي، مسؤولين عالي رتبه کشور و پزشکان ، افزايش آگاهي مردم به ورزش ، وجود فضاها و اماکن عمومي و طبيعي در کشور، پتانسيل هاي طبيعي جذاب جهت توسعه ورزش روباز و وجود آب و هواي معتدل (امکان پرداختن به ورزش در اکثر ماه هاي سال ) وجود رسانه هاي بين المللي و اينترنت براي اطلاع رساني، روند افزايش فارغ التحصيلان رشته هاي گوناگون تربيت بدني جهت کمک به توسعه ورزش در جامعه ، وجود فدراسيون ، انجمن ها، سازمان هاي بين المللي فعال در زمينه ورزش همگاني، افزايش مشارکت مردم در ورزش همگاني به دليل هزينه کمتر و دسترسي بيشتر نسبت به ساير ورزش ها، جوان بودن جامعه ، استقبال مردم از همايش هاي پياده روي، استقبال مناسب شرکت ها و مؤسسات اقتصادي در تأمين منابع مالي مورد نياز اجراي فعاليت هاي فدراسيون روبرو است که با نتايج تحقيقات قلينيا(١٣٨٣)، نصيرزاده (١٣٨٧)، جهان بيني(١٣٨٨)، موسوي(١٣٨٩)، ياراحمدي(١٣٨٨) همسو است (٤،١٣،٢١،١٩،٢٠).