Abstract:
این مقاله بر اساس مطالعة یک نمونة ٣٦٥ نفری از دانشجویان دانشگاه کردسـتان بـا روش پیمایشی و استفاده از تکنیک پرسش نامه به فرهنگ سیاسی دانشجویان و عوامل مـوثر بـر آن پرداخته است . در این فرایند بر مبنای نظریة آلموند و وربا سـه نـوع فرهنـگ سیاسـی «محدود»، «تبعی » و «مشارکتی » در نظر گرفته شده کـه بـر اسـاس سـه نـوع جهـت گیـری «شناختی »، «احساسی » و «ارزیابانه » نسـبت بـه چهـار مقولـة «نظـام بـه عنـوان یـک کـل »، «دروندادها»، «بروندادها» و «خود همچون یک بازیگر سیاسی » مشخص می شود. متغیرهای زمینه ای و مستقل در این پژوهش عبارتاند از: جنسیت ، قومیت ، مذهب ، رشتة تحصـیلی ، مقطع تحصیلی ، جامعه پذیری سیاسی و رسانه های جمعی . نتایج تحقیق نشان می دهد کـه جمعیت مورد مطالعه الگوهای متفاوتی از فرهنگ سیاسی دارنـد و الگـوی غالـب در میـان آنان الگوی «غیرمشارکتی - اعتراضی » است که در نظریة آلموند و وربا تعریف نشـده اسـت . یافته های این پژوهش همچنین حاکی از آن است کـه از میـان عوامـل مـوثر بـر فرهنـگ سیاسی ، متغیرهای استفاده از رسانه های جمعی ، مذهب ، قومیت و مقطـع تحصـیلی تـاثیر معناداری بر الگوی فرهنگ سیاسی دارند.
Machine summary:
در این فرایند بر مبنای نظریة آلموند و وربا سـه نـوع فرهنـگ سیاسـی «محدود»، «تبعی » و «مشارکتی » در نظر گرفته شده کـه بـر اسـاس سـه نـوع جهـت گیـری «شناختی »، «احساسی » و «ارزیابانه » نسـبت بـه چهـار مقولـة «نظـام بـه عنـوان یـک کـل »، «دروندادها»، «بروندادها» و «خود همچون یک بازیگر سیاسی » مشخص می شود.
تیپولوژی فرهنگ جمعیت مورد مطالعه بر حسب نمرات جهت گیری شناختی ، احساسی ، ارزیابانه ابعاد فرهنگ شناخت احساس ارزیابی دصد سیاسی انواع فرهنگ سیاسی فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد رکل محدود 171 47/03 5 1/52 47 12/50 %14/6 تبعی 149 40/86 59 16/28 86 23/44 %22/9 مشارکتی 51 14/15 32 8/73 64 17/45 %12/8 غیرمشارکتی - اعتراضی 187 51/32 182 49/7 214 58/84 %49/7 یافته های توصیفی جهت گیری شناختی در جدول ٥ میانگین نمرة شناخت سیاسـی پاسـخگویان نسـبت بـه هـر یـک از جنبـه هـای چهارگانة نظام، درونداد، برونداد و خود به عنوان یک بازیگر سیاسـی ، توصـیف شـده اسـت .
نمایش توزیع پاسخگویان بر حسب میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی داخلی در الگوهای فرهنگ سیاسی رسانه های داخلی پایین متوسط بالا دصد فرهنگ سیاسی درصد درصد درصد ر محدود 40/0 6/4 26/3 4/2 34/7 5/6 %14/6 16 تبعی 24/6 6/1 31/8 7/94 43/6 10/92 %22/9 25 مشارکتی 26/7 3/71 41/6 5/8 31/7 4/4 %12/8 14 غیرمشارکتی - انتقادی 37/3 20/1 34/2 18/4 28/5 15/4 %49/7 54 درصد 33/3 36/31 33/3 36/34 33/3 36/32 %100 109 cramer s v = 0/38 x2= 14/335 DF = 6 sig = 0/039 فرضیة ٨-٢: به نظر می رسد بین استفاده از رسانه هـای خـارجی و الگـوی فرهنـگ سیاسـی دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد.