Abstract:
رشد و تکامل ذهنـی کودکـان در هـر مرحلـه ویژگـی هـای خاصـی دارد. بنـابراین نویسندگان قصه های کودکان باید آشنایی و اشراف کامل بر این مراحل داشـته باشـند و برای نگارش قصه یا نمایشنامه عروسکی به ویژگی های دورههای مختلف رشـد کـودک توجه نمایند. مثلا در دوره پیش از دبستان کودک از کـاربرد کلمـات بـا وزن و قافیـه و تکرار الفاظ بی معنا لذت می برد، بنابراین متل های کوتاه و موزون و قصه هایی که قهرمان آن عملی را چند بار تکرار می کند برای کودکان ایـن دوره مناسـب هـستند. ایـن مقالـه می کوشد با معرفی مراحل رشد کودکان، خصوصیات افسانه های متناسـب بـا دورههـای مختلف رشد کودکان و شیوههای تبدیل این افسانه ها به اثر نمایشی را معرفی نماید.
Machine summary:
مثلا در دوره پيش از دبستان کودک از کـاربرد کلمـات بـا وزن و قافيـه و تکرار الفاظ بي معنا لذت مي برد، بنابراين متل هاي کوتاه و موزون و قصه هايي که قهرمان آن عملي را چند بار تکرار مي کند براي کودکان ايـن دوره مناسـب هـستند.
قصه اي که داراي قهرمـان و ضـدقهرمان (پروتاگونيـست و آنتاگونيـست ) اسـت و قهرمان براي رسيدن به هدف خود با موانع بي شماري روبـه رو مـي شـود، بـراي تبـديل شدن به اثر نمايشي مناسب تر است .
افسانه هاي مناسب براي کودکان تاکنون طبقه بندي خاصي که بتوان افسانه هاي کودک و نوجوان را در آن گنجاند، بـه دست نيامده است اما با توجه به ويژگي هاي شخصيتي کودکان و نوجوانان، ويژگي هاي افسانه هايي را که مناسب اين گروه سني هستند مي توان به صورت زير دسته بندي کرد: الف ) وجود عنصر تکرار، عنصر حادثه و ضرباهنگ در افسانه قصه هاي جذاب براي کودکان شش تا نه سـاله ، قـصه هـايي هـستند کـه هـم داراي مضمون و هم آهنگين باشند مانند قصه «خاله سوسکه » که سه عنـصر تکـرار، حادثـه و ضرباهنگ را در خود دارد.
آنها از اعمال شخصيت هاي مثبت تقليد مي کننـد، بـه همـين دليل بايد افسانه هايي براي کودکان انتخاب شوند که قهرمان دچار لغزشهاي اخلاقـي و اجتماعي نگردد و داراي رفتاري اصيل و بي نقص باشد.
افسانه هايي براي تبديل به اثر نمايشي مورد توجه قرار مي گيرند کـه قابليـت تبـديل شدن به يکي از شيوههاي مختلف فيلم هـاي عروسـکي يـا جـانبخـشي را دارا باشـند.