Abstract:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮ ﻳﻚ دوره ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﻣﻨﻈﻢ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ رﺷﺘﺔ رﻳﺎﺿﻲﻓﻴﺰﻳﻚ و ﻋﻠﻮم ﺗﺠﺮﺑﻲ اﺳﺖ. روش ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﻴﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﻲ و ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻣﻴﺪاﻧﻲ اﺳﺖ. ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر 08 ﭘﺴﺮ ﻣﺴﺘﻘﺮ در ﺧﻮاﺑﮕﺎه ﺑﻪ ﻃﻮر ﺗﺼﺎدﻓﻲﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎ ﺑﻪ دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺸﻲ و ﻛﻨﺘﺮل ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪﻧﺪ. ﻧﺨﺴﺖ ﻛﻞ آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ09 SCLﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ و ﺳﭙﺲ ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﻳﻚ ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﻣﻨﻈﻢ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎﻓﺘﻪ را ﺑﻪ ﻣﺪت 3 ﻣﺎه، ﻫﺮ روز ﻳﻚ ﺟﻠﺴﻪ ﺑﻪﻣﺪت 54 دﻗﻴﻘﻪ اﻧﺠﺎم دادﻧﺪ. ﭘﺲ از آن، از ﻫﻤﺔ آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ 09 SCLﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن دد ﺑﻴﻦﮔﺮوه ﻫﺎی آزﻣﺎﻳﺸﻲ و ﮔﻮاه در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری وﺟﻮد دارد، ﺑﻪ ﻃﻮری ﻛﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﮔﺮوه ﻫﺎی آزﻣﺎﻳﺸﻲ وﮔﻮاه در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲ داری وﺟﻮد دارد، ﺑﻪ ﻃﻮری ﻛﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺸﻲ از ﻧﻈﺮ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ در ﭘﺲآزﻣﻮن وﺿﻌﻴﺖ ﺑﻬﺘﺮی داﺷﺘﻨﺪ )50/0 < .(Pﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﻛﻲ از آن اﺳﺖ ﻛﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﮔﺮوه رﺷﺘﺔ ﻋﻠﻮم ﺗﺠﺮﺑﻲ در ﻧﺘﻴﺠﺔ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﻣﻨﻈﻢ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ ﺑﻬﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رﺷﺘﺔ رﻳﺎﺿﻲ ﻓﻴﺰﻳﻚ ﭘﻴﺪا ﻛﺮدﻧﺪ. در ﻧﻬﺎﻳﺖ، اﺛﺮ ﺗﻌﺎﻣﻠﻲ ﭘﻴﺶ آزﻣﻮن – ﭘﺲ آزﻣﻮن ﮔﺮوهﻫﺎی آزﻣﺎﻳﺸﻲ و ﻛﻨﺘﺮل و رﺷﺘﺔ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﻣﻌﻨﻲ دار ﻧﺒﻮد )50/0 < .(Pاﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﻣﻨﻈﻢ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎﻓﺘﻪ ای را ﺑﺮای داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﻮﻳﮋه ﺑﺮای داﻧﺶ آﻣﻮزان رﺷﺘﺔ رﻳﺎﺿﻲ ﻓﻴﺰﻳﻚ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.
Machine summary:
" ﺑﺮاﺳﺎس ﺟﺪول 3 اﺛﺮ ﮔﺮوه ﻫﺎی آزﻣﺎﻳﺶ و ﮔﻮاه ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ ﻣﻌﻨﻲ دار اﺳﺖ )00/0 = ،(Pﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻓﺮض روش ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺻﻔﺮ رد ﻣﻲ ﺷﻮد، ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﻛﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﻲ ﻛﻪ در ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ زﻳﺮ ﻧﻈﺮ ﻣﺮﺑﻲ ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴـﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﺳﺎزﻣﺎن ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﻧﻴﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﻲ اﺳﺖ و داده ﻫﺎ ﺑﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﭘﺮداﺧﺘﻨﺪ، در ﭘﺎﻳﺎن ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ ﺑﻬﺘﺮی ﺻﻮرت ﻣﻴﺪاﻧﻲ ﺟﻤﻊ آوری ﺷﺪه اﻧﺪ.
ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮ ﻳﻚ دوره ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد اﺛﺮ رﺷﺘﺔ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻨﻈﻢ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎﻓﺘﻪ، ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان رواﻧﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺑﻴﺮﺳﺘﺎﻧﻲ ﻧﻴﺰ ﻣﻌﻨﻲ دار اﺳﺖ، ﺑﻪ ﻣﺘﻮﺳﻄﺔ ﺷﻬﺮ ﺷﻴﺮاز ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ.
ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ از ﻧﻈﺮ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ وﺿﻌﻴﺖ ﺑﻬﺘﺮی دارﻧﺪ، از ﻓﺎﻛﺘﻮرﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎﻓﺘﻪ و ﻣﻨﻈﻢ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ و ﻋﻮاﻣﻠﻲ ﻣﺜﻞ ﻣﻌﻨﻲ داری دارد.
ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻣﻲ ﺷﻮد ﺑﺮای از دﻳﮕﺮ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ اﻳﻦ ﺑﻮد ﻛﻪ ﮔﺮوه داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺑﻴﺮﺳﺘﺎﻧﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ ﺳﺎزﻣﺎن آزﻣﺎﻳﺶ و ﮔﻮاه در ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﻲ داری ﻣﺘﻔﺎوت ﻳﺎﻓﺘﻪ و ﻣﻨﻈﻢ ﺗﺪارک دﻳﺪه ﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻴﺎزﻫﺎی اﻧﺪ، ﺑﻪ ﻃﻮری ﻛﻪ ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ ﭘﺲ از ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رواﻧﻲ و ﺟﺴﻤﺎﻧﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان و ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ رﺷﺘﺔ ﮔﺮوه ﮔﻮاه از ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ ﺑﻬﺘﺮی ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮد."