Abstract:
در میان ظرفیت های وجودی انسان، عواطف و هیجان ها، در تاثیرگذاری بر افکار و اعمال آدمی،
از جایگاهی ضرژه برخوردارند. بررسی این تاثیرات در حوزهٴ اخلاق که از مهم ترین جنبه های زندگی
فردی و اجتماعی انسان است بحث های بسیار با اهمیتی را پیش خواهد کشید. اگر نوع و میزان
تاثیرگذاری ساحت عاطفی در مقایسه با دیگر ساحت های رقیب (همچون ساحت عقلانی) تحلیل
و بررسی شود، اهمیت این مباحث، بیش تر درک خواهد شد.
این مقاله در دو حوزه به این مساله می پردازد: اول، حوزه ای کاملا نظری که در ذیل مباحث
فرااخلاق قرار می گیرد؛ و دوم، در عرصه های عینی تر حیات اخلاقی انسان یعنی حوزهٴ قضاوت ها و
رفتار های اخلاقی. این بررسی ها به تطبیق و مقایسهٴ حوزه های فرااخلاق و روان شناسی اخلاق با
منابع اسلامی خواهد پرداخت. در بخش منابع اسلامی، تاکید بر آثار استاد آیت الله جوادی آملی
است. بر این اساس، مباحث در سه بخش تنظیم شده است: نخست، نقش عواطف در نظریات
فرااخلاقی بررسی می شود و از دو رضرکرد عمدهٴ فرااخلاقی بحث می شود؛ یعنی دیدگاه
تعریف گروانهٴ طبیعی و دیدگاه غیرشناختاری یا توصیف ناگروانه، با بیان کاستی های این نظریه ها،
ارتباط ارزش های اخلاقی با واقعیات عینی تبیین می شود. در بخش دوم، نقش عواطف در
قضاوت های اخلاقی بررسی می گردد. آن گاه برخی از دیدگاه ها که عواطف و هیجانات را تنها
عامل تاثیرگذار بر قضاوت های اخلاقی می دانند تبیین و نقد می شود. تاثیرگذاری ساحت عقلانی بر
قضاوت های اخلاقی در این بخش طرح شده است. در نهایت؛ با پذیرش تاثیر عواطف بر
قضاوت های اخلاقی، علیت انحصاری آن رد خواهد شد. بخش سوم، به تاثیر عواطف بر رفتارهای
اخلاقی می پردازد. در این بخش، دیدگاه های عاطفه گرایان و شناخت گرایان دشرارهٴ زمینه های
تاثیرگذاری عواطف و احساسات بر رفتار اخلاقی سنجیده می شود. با پذیرش تاثیر جدی هیجان ها
بر رفتار اخلاقی، نقش موثر شناخت و تاملات فکری در رفتار اخلاقی نیز به اثبات خواهد رسید.
Among man's existential capacities، affections and emotions have a special position in exerting influence on their thoughts and acts. A study of these effects in the domain of ethics، which is one of the most important aspects of personal and social life، will provoke very important discussions. The importance of these discussions will be more appreciated if the kind and rate of influence of affective domain is studied and analyzed in comparison to other competing domains (such as rational domain).
The present paper discusses the issue in two domains: the first is an absolutely theoretical domain and a subcategory of meta-ethical issues. The second is in more objective domains of man's moral life، i.e. the domain of moral behaviors and judgments. These studies compare and contrast the domains of meta-ethics and psychology of ethics with Islamic sources. In terms of Islamic sources، the emphasis is put on the expert Ayatollah Jawadi Amoli's works. Accordingly، the discussions are divided into three parts: the first part studies the role of affections in meta-ethical theories and discusses two main meta-ethical approaches. These two approaches are naturalistically descriptive theory and non-descriptive or non-cognitive theory. Having explained the disadvantages of these two theories، this paper elaborates on the relationship between moral values and objective realities. The second part studies the role of affections in moral judgments and discusses the effect of rational domain on moral judgments. Then some views which consider affections and emotions as the only factor influencing moral judgments are explained and criticized. Finally، having accepted the effect of affections on moral judgments، its exclusive causality is rejected. The third part deals with the effect of affections on moral behaviors. It also studies and evaluates emotionalists and cognitivists' views on those grounds that affections and emotions exert influence on moral behavior. Having accepted the strong effect of emotions on moral behavior، the influential role of cognition and intellectual contemplations in moral behavior is also proved.