Abstract:
آموزش و، به تبع آن، تلاش برای تعیین و تبیین سیاستهای حاکم بر اهداف آموزش اسلامی قدمتی به درازای عمر 1400 ساله اسلام دارد. اما ارائة این اهداف در شیعة امامیه به دلیل دوری شیعه از حکومت و قدرت سیاسی از آرای اندیشمندان شیعی استخراج نشده است. ازاینرو، آثار مکتوب مبتنی بر سیاستهای حاکم بر اهداف آموزشی از معرفتشناسی اندیشمندانی چون شهید مطهری بهمنظور کاربست آن در نظام جمهوری اسلامی در دست نیست.پژوهش پیش رو پس از تبیین مبانی معرفتشناختی شهید مطهری به این پرسش اساسی پاسخ میدهد: سیاستهای حاکم بر هدفهای آموزشی در معرفتشناسی استاد مطهری کدام است؟ و کاربست آن در نظام جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟ (سوال) گمان این نوشته بر آن است که میتوان از مبانی معرفتشناسی شهید مطهری سیاستهایی چون اشاعة معنویت، ارتقای خودشناسی، پرورش خلاقیت را دریافت، سیاستهای که میتوانند خود را بر اهداف آموزشی مسلط سازند. (فرضیه) مقصود ارائه سیاستهای حاکم بر اهداف آموزشی در معرفتشناسی استاد مطهری است. (هدف) گردآوری اطلاعات برای پژوهش حاضر از طریق تحقیق کتابخانهای است. آنگاه، دادهها مبتنی بر توصیف و تحلیل و با روش تحلیلی و استنباطی به سنجش گذاشته می شده است. (روش) عرضه سیاستهای چهاردهگانه مستخرج از معرفتشناسی شهید مطهری سخن تازهای است. (یافته)
Education and, consequently, trying to determine and explain the policies governing the objectives of the Islamic education is as old as Islam's 1400 -year- old life. But these objectives in mami Shiism have not been derived from Shiite scholars’ opinions because Shiites have been away from government and political power. Therefore, written works based on policies governing educational objectives from the epistemology of thinkers such as Professor Motahari in order to apply them in the Islamic Republic of Iran are not available. The present research after explaining the basics of Professor Motahari’s epistemology answers this fundamental question: What are the policies governing educational objectives in Professor Motahari's epistemology? And how should it be applied in the Islamic Republic of Iran? (Question) The present writing assumes that policies like promoting spirituality, self improvement and developing creativity can be perceived from the foundations of Professor Motahari’s epistemology, policies which can dominate educational objectives. (Hypothesis} The aim is to present the policies governing educational objectives in Professor Motahari’s epistemology. (Objective) Data collection for the present research was done through library research. Then, data were evaluated based on description and analysis and using analytic-inferential method. (Methodology) Presenting the fourteen policies derived from Professor Motahari’s epistemology is new. (Finding)
Machine summary:
"ایجاد توانمندی استنتاجهای عقلی و منطقی از بدیهیات اولیه و افزایش قدرت استدلالی قوی در فراگیران: این سیاست بر اساس دیدگاه استاد مطهری در پاسخ به سؤال از ابزار و روش معرفت ارائه میشود که گفته است: در علوم تجربی، ذهن انسان از حکم جزئی به حکم کلی میرسد و این حرکت از جزئی به کلی به یاری بدیهیات اولیه و اصول و قواعد متکی بر آنها صورت میگیرد.
ایجاد توان تولید علم مطابق با واقع در فرگیران نتیجهگیری اصول و سیاستهای حاکم بر هدفهای آموزشی مستخرج از مبانی معرفتشناسی استاد مطهری(ره)، آن دسته از مبانی که میتوانند در نظام جمهوری اسلامی برای اصلاح رفتارهای سیاسی و باریابی به اندیشة سیاسی عمیقتر از پیش بهکارآیند، عبارتاند از: ایجاد و توسعة نورانیت و معنویت در فراگیران، استفاده از کارکردهای گوناگون ذهن در امر ادراک، ایجاد شناخت کامل نسبت به جهان هستی، ایجاد زمینة خودشناسی، رشد قوة تفکر و تعقل و تدبر و ژرفاندیشی فراگیران، پرورش خلاقیت و کشف استعدادهای فراگیران، رشد و تولید همواره علوم با ایجاد محیطی پیشبرنده، استفاده از تمامی ظرفیتهای فراگیران در شرایط گوناگون با توجه به محدودیتها و موانع، ایجاد آگاهی و بینش و نیز توسعة تفکر منطقی و خردورزی در فراگیران، ایجاد توانمندی استنتاجهای عقلی و منطقی از بدیهیات اولیه و افزایش قدرت استدلالی قوی در فراگیران، ایجاد زمینة توان تولید علم مطابق با واقع در فرگیران، ایجاد زمینة شناخت نسبت به آثار اشیاء برای شناسایی بیشتر ماهیت آنها و ارتقای سطح علمی فراگیران."