Abstract:
بقا و غنای خدمات حسابرسی مستلزم عکس العمل مناسب و به موقع حرفه در برابر انتظارات جامعه است. حرفه حسابرسی با پذیرش مسئولیت بیشتر و گسترش نقش خود و یا تقویت آموزش عمومی درباره نقش و محدودیت های حسابرسی می تواند به نیازهای جامعه پاسخ داده و فاصله انتظارات را کاهش دهد. رشد بی وقفه نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان و گرایش آن ها به استفاده از صورت های مالی جهت اتخاذ تصمیمات اقتصادی، برنامه ریزی و نظارت در مورد وضعیت مالی و عملکرد واحد اقتصادی، ضرورت کاهش فاصله انتظارات را ایجاب می کند. فرضیه های تحقیق به کمک داده های گردآوری شده توسط پرسشنامه توزیع شده بین استفاده کنندگان مختلف در سال 1388، مورد بررسی قرار گرفته و نتابج حاصل از بررسی یافته ها نشان داد که آموزش حسابرسی به استفاده کنندگان از صورت های مالی باعث کاهش فاصله انتظارات بین حسابرسان و استفاده کنندگان از صورت های مالی می شود
Survival and enrichment of auditing services requires appropriate and timely reaction against the expectations of society. Auditing profession by accepting more responsibility and expanding it’s role and strengthening public education about auditing roles and limitations can meet public needs and reduces expectation gap.
The continuous growth of information users’ needs and their tendency to use financial statements for making economic decisions, planning and super visioning (monitoring) financial situation and performance of economic entity requires reduction of expectation gap.
Research Hypothesis studied by the data collected questionnaire distributed among different users in 2008-2009, Results indicate that auditing education reduces expectation gap between independent auditors and users of financial statements.
Machine summary:
فرضـيه هـاي تحقيـق بـه کمک داده هاي گردآوري شده توسط پرسشنامه توزيع شـده بـين اسـتفاده کننـدگان مختلـف در سـال ١٣٨٨، مورد بررسي قرار گرفته و نتابج حاصل از بررسي يافته ها نشان داد که آمـوزش حسابرسـي بـه استفاده کنندگان از صورت هاي مالي باعث کاهش فاصله انتظارات بين حسابرسان و اسـتفاده کننـدگان از صورت هاي مالي مي شود.
Gramling et al 3 McEnroe and Martens 4 Sikha et al 5.
Darnill لو و همکاران ١ (١٩٨٨) فاصله انتظارات در سنگاپور را مورد آزمون قـرار داده و بـه اين نتيجه رسيدند که تفاوت معني داري بين دريافـت هـا از کشـف تقلـب و اطمينـان بخشي صورت هاي مالي وجود دارد.
جدول ١- جدول توصيفي تعداد پرسشنامه توزيع شده تعداد توزيع تعداد پاسخ گروه درصد شده داده شده استفاده کنندگان آموزش ديده ٥٠ ٥٠% ٤٠ استفاده کنندگان اموزش نديده ٥٠ ٥٠% ٤٠ جمع 80 %100 100 منبع : يافته هاي پژوهشگر ٦-١- فرضيات تحقيق محققين براي بررسي رابطه ي بين متغيرهاي تحقيق فرضيات زير را گسترش دادند: فرضيه اصلي : آموزش حسابرسي باعث کـاهش فاصـله انتظـارات بـين حسابرسـان مستقل و استفاده کنندگان از صورت هاي مالي مي شود.
٦-٢-١- آزمون فرضيه اصلي H٠: آموزش حسابرسي باعث کاهش فاصله انتظـارات بـين حسابرسـان مسـتقل و استفاده کنندگان از صورت هاي مالي ، نمي شود (نقيض ادعا).
H١: آموزش حسابرسي باعث کاهش فاصـله انتظـارات بـين حسابرسـان مسـتقل و استفاده کنندگان از صورت هاي مالي ، مي شود (ادعا).
بنابراين ميانگين دو جامعه تفاوت معني داري با هم دارنـد و مـي توان گفت آموزش حسابرسي باعث کاهش فاصله انتظارات بـين حسابرسـان مسـتقل و استفاده کنندگان از صورت هاي مالي مي شود.