Abstract:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ زﺑﺎن ﺑﯿﺎﻧﯽ ـ درﯾﺎﻓﺘﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻋﺎدی و ﻧﺎﺑﯿﻨﺎی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘـﻪ اﺳـﺖ.ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﻫﻤﻪ داﻧﺶآﻣﻮزان دوره راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻮد ﮐﻪ از ﻣﯿﺎن آﻧﻬﺎ 002 ﻧﻔﺮ)001 داﻧﺶ آﻣﻮز دﺧﺘﺮ وﭘﺴﺮ ﻋﺎدی و 001 داﻧﺶ آﻣﻮز دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ( ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﭼﻨـﺪﻣﺮﺣﻠﻪای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ آزﻣﻮن زﺑﺎن ﺑﯿﺎﻧﯽ ـ درﯾﺎﻓﺘﯽ ﻧﯿﻮﮐﺎﻣﺮوﻫﺎﻣﯿﻞ )ﻫﻨﺠﺎرﯾﺎﺑﯽ ﺷﺪه ﺳﺎل 4731(ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎی اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ در دو ﺳﻄﺢ آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ درﺳﻄﺢ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﺎﺧﺼﻬﺎی آﻣﺎر ﻧﻈﯿﺮ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ، اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﯿﺎر و وارﯾﺎﻧﺲ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﻫﺮ ﯾـﮏ ازﺧﺮده آزﻣﻮﻧﻬﺎی رﺷﺪ زﺑﺎن ﺑﯿﺎﻧﯽ ـ درﯾﺎﻓﺘﯽ و از آزﻣﻮن tﺑﺮای ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ دو ﮔـﺮوه اﺳـﺘﻔﺎده ﺷـﺪ. ﻧﺘـﺎﯾﺞ ﻧـﺸﺎنﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ دو ﮔﺮوه داﻧﺶآﻣﻮزان ﻋﺎدی و ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ در ﺧـﺮده آزﻣـﻮنﻫـﺎی واژﮔـﺎن رﺑﻄـﯽ، ﺗﻘﻠﯿـﺪ ﺟﻤﻠـﻪ،ﻣﻬﺎرتﻫﺎی درﯾﺎﻓﺘﯽ )ﮔﻮش دادن(، ﯾﮑﭙﺎرﭼﮕﯽ )ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ( و ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺑﯿـﺎﻧﯽ )ﺻـﺤﺒﺖ ﮐـﺮدن( ﺗﻔـﺎوت ﻣﻌﻨـﺎداروﺟﻮد دارد و ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮات در داﻧﺶآﻣﻮزان ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﻋﺎدی اﺳﺖ و ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ در ﺧـﺮده آزﻣـﻮنﻫـﺎی واژﮔـﺎنﺷﻔﺎﻫﯽ، ﺗﮑﻤﯿﻞ دﺳﺘﻮری، ﺗﻤﺎﯾﺰﮔﺬاری و ﺗﺤﻠﯿﻞ واﺟﯽ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد ﻧﺪارد. ﺷﺎﯾﺎن ذﮐﺮ اﺳﺖ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑـﻪ دﺳـﺖآﻣﺪه اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﺟﻨﺴﯿﺖ ﻓﻘﻂ در ﺧﺮده آزﻣﻮنﻫﺎی ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺟﻤﻠﻪ، ﻣﻬﺎرتﻫﺎی درﯾﺎﻓﺘﯽ )ﮔـﻮش دادن(و ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺑﯿﺎﻧﯽ )ﺻﺤﺒﺖ ﮐﺮدن( ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮات در داﻧـﺶآﻣـﻮزان دﺧﺘـﺮ ﺑﯿـﺸﺘﺮ از ﭘﺴﺮﻫﺎ اﺳﺖ و در ﺳﺎﯾﺮ ﺧﺮده آزﻣﻮنﻫﺎ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎدار وﺟﻮد ﻧﺪارد.
Machine summary:
"ﺧﻼﺻﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ دو ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮات ﻣﻘﯿﺎس واژﮔﺎن رﺑﻄﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان در آزﻣﻮن رﺷﺪ زﺑﺎن ﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﻨﺴﯿﺖ و ﻋﺎﻣﻞ ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﻐﯿﯿﺮات p F MS df SS 070/0 13/3 084/6 1 084/6 اﺛﺮ ﻋﺎﻣﻞ ﺟﻨﯿﺴﺖ )ﻋﺎﻣﻞ (A 700/0 54/7 085/41 1 085/41 اﺛﺮ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ )ﻋﺎﻣﻞ (B 686/0 361/0 023/0 1 023/0 اﺛﺮ ﮐﻨﺶ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ )ﻋﺎﻣﻞ (AB 383/046 691 383/046 ﺧﻄﺎ 020/504 991 020/504 ﮐﻞ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﺪول ﻓﻮق ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﻧﺴﺒﺖ FAﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷـﺪه ﺑـﻪ ﻣﻨﻈـﻮر ﻣﻘﺎﯾـﺴﻪ ﻣﯿـﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤـﺮات ﻣﻘﯿـﺎس واژﮔﺎن رﺑﻄﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺮ اﺳﺎس ﻋﺎﻣﻞ ﺟﻨﯿﺴﺖ ﺑﺮاﺑﺮ )3.
ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻓﻮق از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ دو ﻋﺎﻣﻠﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آﻣﺪ ﮐﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ در ﺟﺪول 2 درج ﺷﺪه اﺳﺖ: ﺟﺪول 2- ﺧﻼﺻﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ دو ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮات ﻣﻘﯿﺎس واژﮔﺎن ﺷﻔﺎﻫﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان در آزﻣﻮن رﺷﺪ زﺑﺎن ﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﻨﺴﯿﺖ و ﻋﺎﻣﻞ ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﻐﯿﯿﺮات p F MS df SS 497/0 521/0 521/0 1 521/0 اﺛﺮ ﻋﺎﻣﻞ ﺟﻨﯿﺴﺖ )ﻋﺎﻣﻞ (A 226/0 442/0 542/0 1 542/0 اﺛﺮ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ )ﻋﺎﻣﻞ (B 449/0 500/0 5000/0 1 5000/0 اﺛﺮ ﮐﻨﺶ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ )ﻋﺎﻣﻞ (AB 00/1 691 085/691 ﺧﻄﺎ 991 559/691 ﮐﻞ 63 ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺟﺪول ﻓﻮق ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﻧﺴﺒﺖ FAﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮات ﻣﻘﯿﺎس واژﮔﺎن ﺷﻔﺎﻫﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺮ اﺳﺎس ﻋﺎﻣﻞ ﺟﻨﯿﺴﺖ ﺑﺮاﺑﺮ )521/0( و ﻣﻌﻨﺎ دار ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ."