Abstract:
پژوهش حاضر به همترازسازی بین نمره¬های دو مقیاس اضطراب کتل و اضطراب حالت- صفت اشپیلبرگر می¬پردازد. بدین منظور از میان همه دانش¬آموزان مقطع متوسطه شهر تهران که در سال تحصیلی 89-1388 مشغول به تحصیل بوده¬اند، تعداد330 نفر دانش¬آموز (170دختر و160پسر) به شیوه نمونه¬برداری تصادفی چند مرحله¬ای انتخاب و دو مقیاس مذکور بر روی آنها اجرا شد. نتایج نشان می¬دهد همبستگی بین اضطراب کتل و خرده مقیاس حالت اشپیلبرگر برابر 805/0 و همبستگی اضطراب کتل وخرده مقیاس صفت اشپیلبرگر برابر 816/0 و همبستگی بین دو خرده مقیاس اضطراب اشپیلبرگر(حالت- صفت) برابر با 915/0 است. همبستگی بالای این آزمونها نشان می¬دهد که همه آنها یک ویژگی مشترک یعنی اضطراب را اندازه می¬گیرند. ضریب اعتبار هریک از آزمونهای کتل، حالت و صفت اشپیلبرگر که با استفاده از روش آلفای کرونباخ برآورد گردیده به ترتیب برابر با 768/0، 901/0، 906/0 بوده است.
Machine summary:
درواقع مقصود این است که فرم های مختلف آزمون باید دارای یک ضریب اعتبار یا ترجیحا دارای یک خطای استاندارد اندازه گیری ثابت برای هر زوج از نمره های معادل بوده و همه آنها نیز با شاخصی از هر خصیصه معین دیگر همبستگی ثابتی داشته باشد.
در این پژوهش نمره های سطوح مختلف مقیاس هوش آزمای تهران - استنفورد بینه با توجه به مشخصه های آماری مجموعه سؤالهای مشترک بین هر دو سطح با استفاده از روش کلاسیک که توسط ثرندایک (١٩٨٢) پیشنهاد شده همتراز و معادله های لازم برای تبدیل نمره های هر سطح به سطح دیگر به دست آمده است .
٤- ه مترازسازی نمره های مقیاس های (اضطراب کتل ، اضطراب حالت اشپیلبرگر و اضطراب صفت اشپیلبرگر با یکدیگر): در پژوهش حاضر، همترازکردن نمره ها بر اساس تئوری کلاسیک آزمون با استفاده از روش خطی انجام شده است .
در این مرحله ، با در نظر گرفتن میانگین و انحراف استاندارد مقیاس اضطراب کتل و خرده - مقیاس اضطراب صفت اشپیلبرگر وخرده م قیاس اضطراب حالت به عنوان تست لنگر خارجی نشان میدهد که شیب خط همترازسازی برابر ١/٠٩٧ است و عرض از مبدأ آن برابر ٠/٧١٦است .
با توجه به معادله همترازسازی خطی، نمره های دوخرده مقیاس اضطراب حالت با اضطراب صفت اشپیلبرگر معادل میگردد واین دوخرده مقیاس به عنوان تست لنگر داخلی یکدیگر در نظر گرفته شده است .