Abstract:
نوع نگرش به انسان و باور واقع بینانه به ویژگی ها و توانمندی هایی که در صیرورت تربیتی، اهداف عالیه تربیتی، اخلاقی و معنوی را تحقق می بخشد، از مهم ترین مباحث تعلیم و تربیت است. امام خمینی(ره) با توجه به نگرش هدایتی و تربیتی اسلام به انسان و هستی شناسی برگرفته از آموزه های دینی، مبانی تعلیم و تربیت را در یک ساختار فطری و آفرینشی هدفمند، تفسیر و تحلیل نموده است. اساسی ترین مسئله در تربیت آدمی، شناخت مبانی انسان شناختی است که از بررسی آراء تربیتی امام خمینی(ره) به دست می آید. با شناخت ویژگی های فطری، می توان اهداف تربیتی را شناسایی کرد؛ اصول و باید و نبایدهای کلی تربیتی را کشف نمود و مسیر تربیت را هموار ساخت. در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسان شناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
The kind of insight to the human being and believing in his characteristics and capabilities that can lead him to ultimate growth and excellence in his educational endeavors are among the most important issues in education. Imam Khomeini، with respect to educational and guidance viewpoints of Islam about individuals، and ontological issues drawn from Islamic teachings، has interpreted and analyzed educational principles based on innate structure and goal oriented creation. By studying Imam Khomeini’s educational viewpoints، it can be concluded that the most fundamental issue in educating human beings is recognizing the anthropological principles of education. By knowing human innate characteristics، educational objectives can be identified، general educational principles and do and don’t of education can be explored، and further smooth the educational pathways. In this article، seven anthropological principles of education and their applications are discussed.