Abstract:
امروزه صاحبنظران تفکر انتقادی را به عنوان یک ضرورت در زندگی درنظر میگیرند. به همین علت، یکی از اهداف آموزش و پرورش، تربیت افرادی است که تفکر انتقادی داشته باشند. لذا پژوهش حاضر درصدد بررسی سطح گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان و همچنین، چگونگی ارتباط متغیر وابسته گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان و متغیرهای مستقل جنسیت، رشتهتحصیلی، پایگاه اقتصادی-اجتماعی و انگیزه تحصیلی بود. دستیابی به این هدف از طریق روش پیمایشی و با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد؛ انگیزه تحصیلی(AMS) و گرایش به تفکر انتقادی (CTDI) میسر شد. پاسخگویان شامل دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که از دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشکده فنی و مهندسی انتخاب شدند. مبنای انتخاب دانشجویان، نمونهگیری تصادفی طبقهبندی بود و از این طریق، نمونهای به حجم 310 نفر از میان جامعهآماری دانشجویان که متشکل از 833 نفر بود، تحلیل گردید. از مهمترین نتایج این پژوهش میتوان به این مورد اشاره کرد که به احتمال 95%، درحدود 82 درصد از دانشجویان جامعهآماری دارای گرایش زیاد به تفکر انتقادی هستند. علاوه بر این، فرضیههای پژوهش از طریق ضرایب تااو بی کندال و تااو گودمن و کراسکال آزمون شدند. نتایج آزمون گویای وجود رابطهای معنادار بین انگیزه تحصیلی و گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان بود. همچنین، ارتباط مثبت ضعیفی بین جنسیت و گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان وجود داشت، ولی بین متغیرهای مستقل پایگاه اقتصادی-اجتماعی و رشته تحصیلی و متغیر وابسته پژوهش، ارتباط معناداری مشاهده نشد.
Introduction: 21st world is witnessing the advent of a critical movement and consequently the creation of a new view towards the issues governing societies. With the advent of this movement، a tradition of criticizing and challenging supposed foundations appeared in different fields of intellectual work and science، leading scholars to endeavor for expanding critical thinking among the public. While in the middle of the 20th century critical thinking was considered as an educational requirement، now required measures are defined to put this concept into academic curriculums، developing therefore habit of critical thinking in all learners. Regarding the necessities and importance of critical thinking in every society، the present study indents to evaluate tendency of students in critical thinking as they are indeed the forerunners of social change in Iran. In addition to examining this phenomenon، we also want to know how some specific factors are related to it. These factors include academic motivation، economic-social status، sex and field of study.
Material & Methods: The method employed in this study is cross-sectional survey. Data collection process included two standard questionnaires (Critical Thinking Disposition Inventory (CTDI) and Academic Motivation Scale (AMS)) and one researcher-made questionnaire. The first questionnaire، designed by Ricketts، includes three dimensions of engagement، innovativeness and cognitive maturity. The second questionnaire، designed by Vallerand et al. (1992)، is a seventh-grade Likert scale questionnaire including 28 items، which are divided into 7 subscales: intrinsic motivation to experience stimulation، intrinsic motivation toward accomplishment، intrinsic motivation to experience stimulation، identified regulation، introjected regulation، external regulation and amotivation. The last questionnaire is a Our last questionnaire، designed by the authors، starts with three question of "field of study"، "year of enrolling" and "sex" and continues with 8 items for evaluating the economic-social status. To evaluate the economic-social status، 5 dimensions of education، occupational rank، income، house price and car price were considered.
Respondents of the present study included students of faculties of Humanities and Engineering of the University of Isfahan، whose total number was 833 individuals. Overall، 310 individuals were selected to constitute sample size using stratified probability sampling.
Discussion of Results & Conclusions: The data obtained from the study was analyzed descriptively and inferentially at two univariate and bivariate levels. The most important findings of the study are as follows:
The results of the study indicate that around % 82 of students have a high tendency towards critical thinking. Also، around %93 of them have the high educational motivation. When it comes to socio-economic status، around %71 of students belong to the middle class.
In addition، to examine research hypotheses، the data at the bivariate level was analyzed descriptively and inferentially with the follow results:
1. The level of significance (Sig=0.000) was obtained from testing correlation between the two variables of tendency towards critical thinking and academic motivation، indicating there is a meaningful correlation between these two variables.
2. The analysis of the correlation between the two variables of tendency towards critical thinking and sex indicates that there is a meaningful correlation between these two variables (Sig=0.028).
3. The descriptive analysis of the correlation between the two variables of tendency towards critical thinking and economic-social status indicates that there is positive، albeit weak، correlation (0.007) between two variables. However، this correlation is not meaningful and may be due to sampling error because the level of significance for this test is above 0.05.
4. The Goodman & Kruskal's tau coefficient (0.049) to examine the correlation between two variables of tendency towards critical thinking and field of study means that only about 0.05 of the changes of students' tendency towards critical thinking is correlated with their field of study and yet this correlation seems to be meaningless because significant level is not acceptable in the test.
Machine summary:
"به طور کلی، این پژوهش بر آن است که سطح گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی دانشگاه اصفهان در دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشکده فنی و مهندسی، را مشخص کند، اما علاوه بر این هدف، چهار هدف زیر را نیز دنبال میکند: - تعیین ارتباط بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی دانشجویان و میزان بهرهمندی آنها از گرایش به تفکر انتقادی؛ - تعیین ارتباط بین رشته تحصیلی دانشجویان و میزان بهرهمندی آنها از گرایش به تفکر انتقادی؛ - تعیین ارتباط بین جنسیت دانشجویان و میزان گرایش آنها به تفکر انتقادی؛ - تعیین ارتباط بین انگیزه تحصیلی دانشجویان و میزان گرایش آنها به تفکر انتقادی.
در این رابطه شایان ذکر California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI) Academic motivation scale(AMS-C28)college(CEGEP)version de l'Échelle de Motivation en Éducation (EME) است که سؤالهای مربوط به پنج بعد فوق، درباره خود دانشجویان پرسیده نشد، زیرا همان طور که مصطفوی (1386) اظهار میکند، اگرچه معرفهای در نظر گرفته شده برای شاخص پایگاه اقتصادی- اجتماعی، مستلزم اطلاعاتی درباره خود فرد است و تحصیلات، درآمد و...
تحلیل دو متغیره به این علت که کاربرد مناسب اندازههای مختلف رابطه دو متغیر، به سطح سنجش متغیرها بستگی دارد (دواس، 1386:167)، در تحلیل دو متغیره به منظور دستیابی به پاسخ فرضیه ارتباط بین گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان با هریک از دو متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی و انگیزهتحصیلی از ضریب تا او بیکندال استفاده شد، زیرا این ضریب برای آزمون متغیرهای ترتیبی با جداول مربع مناسب است (دواس، 1386:171).
در ادامه نتایج آزمون هریک از فرضیهها که در جداول نیز مشخص است، به صورت توصیفی و استنباطی تحلیل میشود: فرضیه اول: میان میزان تفکر انتقادی دانشجویان و پایگاه اقتصادی- اجتماعی آنها رابطه وجود دارد."