Abstract:
فرهنگ سازمانی باورها و انتظاراتی است که موجب ایجاد هنجارها می گردد و بر انتخاب ابزارهایی که در اداره سازمان ها بکار می روند، تاثیر می گذارد. تمامی ابزارهای مورد استفاده در بخش های مختلف یک سازمان برای کنترل، ارتقاء و ایجاد نوآوری به نوعی تحت تاثیرفرهنگ سازمانی قرار دارند. از عوامل تاثیرگذار بر کاربرد حسابداری مدیریت و نوآوری های آن، عوامل فرهنگی است. به خصوص وجود فرهنگ نوآوری. بنابراین در این تحقیق به بررسی فرهنگ سازمانی بر اساس ابعاد فرهنگی مدل موژن ( 1999 ) و ارتباط آن با بکارگیری نوآوری های حسابداری مدیریت در شرکت های بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. نوآوری های حسابداری مدیریت مورد نظر این تحقیق عبارتند ازهزینه یابی برمبنای فعالیت، مدیریت برمبنای فعالیت، ارزیابی متوازن، هزینه یابی برمبنای هدف، هزینه یابی استاندارد، هزینه یابی کیفیت و هزینه یابی کایزن و ابعاد فرهنگ سازمانی عبارتند از گرایش های حمایتی، نوآوری، قانونگرایی و هدفگرایی. براساس یافته های تحقیق میان فرهنگ سازمانی شرکت هایی که نوآوری های حسابداری مدیریت را بکارگرفته اند و آنهایی که از این نوآوری ها کمتر استفاده کرده اند، تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین ابعاد گرایش حمایتی و هدفگرایی فرهنگ درگروه های بکارگیرنده نوآوری های حسابداری مدیریت بالاتر است. مدیران برای تصمیم گیری های خود نیازمند اطلاعاتی دقیق و به موقع می باشند. مسئولیت تهیه این اطلاعات به عهده سیستم های حسابداری مدیریت است. با توجه به نتایج بدست آمده مدیران می توانند با ایجاد تغییرات فرهنگی در سازمان ها موجبات بهبود سیستم های حسابداری مدیریت را فراهم آورند.
Organizational culture is beliefs and expectations that are created norms and it has an
effect choicing tools that used in the organization. All tools using in different parts of an
organization to manage, promote and develop innovative are affected by organizational
culture. Cultural factors affect the application of management accounting and its innovations,
especially the culture of innovation. Therefor in this research studied the organizational
culture based on Muijen’ Organizational culture model and its relationship whit using
management accounting innovations in companies listed Tehran Stock Exchange. In this
study, management accounting innovations are: Activity-based costing (ABC), Activity-based
management (ABM), Balanced scord card (BSC),Target costing (TC), Standard Costing,
Quality costing Kaizen costing and dimensions of Muijen organizational culture model are:
Support orientation, Innovation orientation, Rules orientation, Goal orientation. Based on the
results of this research, between the kinds of organizational culture of the companies that have
used management accounting innovations and those who have not used of these innovations,
there are significant differences. The dimension of the Support and Goal orientation are
higher in groups that have used management accounting innovations. Managers for their
decisions need accurate and timely information. Management accounting systems is
responsible to prepare information. According to the results, managers can create a cultural
change in organizations to improve management accounting systems.
Machine summary:
بنابراین در این تحقیق به بررسی فرهنگ سازمانی بر اساس ابعاد فرهنگی مدل موژن (1999) و ارتباط آن با بکارگیری نوآوریهای حسابداری مدیریت در شرکت های بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است.
براساس یافته های تحقیق میان فرهنگ سازمانی شرکت هایی که نوآوری های حسابداری مدیریت را بکارگرفته اند و آنهایی که از این نوآوری ها کمتر استفاده کرده اند، تفاوت معنی داری وجود دارد.
درتحقیق مذکورکه درخصوص تاثیرات فرهنگ سازمانی درحیطه حسابداری مدیریت می باشد، از مدل موژن استفاده گردیده وبرطبق یافته های این تحقیق که به بررسی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تایلند(SET) پرداخته ارتباط معناداری میان فرهنگ های سازمانی گوناگون و استفاده از نوآوری های حسابداری مدیریت وجود ندارد (چانگراکسا<EndNote No="90" Text="- Chongruksu"/>، 2009).
در راستای دستیابی به هدف تحقیق یک فرضیه اصلی و بر مبنای هر یک از ابعاد فرهنگی مدل موژن چهار فرضیه فرعی به شرح زیر طراحی شده است: فرضیه اصلی: میان فرهنگ سازمانی شرکت هایی که نوآوری های حسابداری مدیریت را بکار می برند و آنهایی که بکار نمی برند، تفاوت معنی داری وجود دارد.
6- نتایج پژوهش این تحقیق با اهداف مقایسه فرهنگ سازمانی و ابعاد آن در بین شرکت هایی که نوآوری های حسابداری مدیریت را بکارمی برند و آنهایی که بکار نمی برند، انجام گرفته است.
<رجوع شود به تصویر صفحه>آزمون فرضیه اصلی تحقیق فرضیه اصلی: میان فرهنگ سازمانی شرکت هایی که نوآوری های حسابداری مدیریت را بکار می برند و آنهایی که بکار نمی برند، تفاوت معنی داری وجود دارد.