Abstract:
جری و تطبیق از اقسام تأویل عرفانی است که از ویژگی جهانشمولی و جاودانگی قرآن کریم نشئت میگیرد. جری یعنی تطبیق الفاظ و آیات کلی یا جزئی قرآن بر همة موارد و مصادیقی که تا ابد بر آن الفاظ و آیات انطباقپذیر است. برخی گمان کردهاند جری و تطبیقاتی که در بسیاری از روایات شیعه و تفاسیر روایی شیعه آمده است، تفسیر انحصاری آن آیات است. برخی قرآنپژوهان نیز گمان میکنند تأویل و معانی بطونی قرآن منحصر در جری و تطبیق است. در این نوشتار ضمن پاسخ دادن به این شبهات، اقسام و انواع جری و تطبیق و نیز روشها، مبانی و آسیبهای آن بررسی شده است.
Machine summary:
"ب) جری سلوکی در جری سلوکی امور بیرونی و مربوط به وقایع و پدیدههای جهان خارج، در آیات قرآن بر امور درونی و حالات و سلوک باطنی و انفسی تطبیق میشود؛ برای نمونه، فرعون را در آیات قرآن تطبیق بر نفس اماره میکنند و میگویند نفس من فرعون است؛ زیرا روح کار فرعون و آنچه او را فرعون ساخته است، همان استکبار و استعلا جستن و انانیت و مقابله با حق و اهل حق است و این معنا و روح کلی، همانطور که یکی از مصادیقش دشمنان اهلبیت معصومان( است، چنانکه در مبحث جری ولایی ـ سیاسی گذشت و نیز در روایات نیز بدان اشاره شده بود، از مصادیق دیگرش نفس آدمی است که او را به استکبار در برابر خدا و اولیای او و فرامانهای آنان فرامیخواند و اساسا سبب تفرعن و برتریجویی همة فرعونیان، نفس آنان است؛ ازاینرو، شهید مطهری میفرماید: «همة جنگهای بیرونی ریشه در جنگ درونی بین نفس و فطرت دارد و جنگ اصلی، جنگ نفس و فطرت است که در بیرون هم به شکل جنگ بین اهل ایمان و اهل کفر درآمده و ظاهر شده است» (مطهری، 1389 الف، ج 24، ص 424)."