Abstract:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین سلامت سازمانی با اثر بخشی مدیران مدارس مدیریت آموزش و پرورش منطقه 5 شهر تهران بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دبیران (ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان) مدارس دولتی مدیریت آموزش و پرورش منطقه پنج شهر تهران (3509 نفر) میباشد و حجم نمونه براساس جدول مورگان 346 نفر تعیین و با روش نمونه گیری تصادفی ساده و به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردید. روش انجام این پژوهش از نوع همبستگی میباشد. برای جمع آوری دادهها از دو پرسشنامه سلامت سازمانی (OHI) و اثربخشی سازمانی استفاده شد. روایی صوری و محتوایی آنها با استفاده از منابع موجود و نظرات صاحب نظران بدست آمد و اعتبار آنها از راه اجرای آزمایشی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای سلامت سازمانی 89/. درصد و برای اثربخشی سازمانی 91/. درصد تعیین گردید. برای بررسی ابعاد سلامت سازمانی، از الگویی که سلامت سازمانی را به شش بعد ساختدهی، ملاحظهگری، پشتیبانی منابع، روحیه، تاکید علمی و یگانگی نهادی تقسیم کرده، استفاده شده است و جهت بررسی اثربخشی از الگویی که اثربخشی را به شش بعد رهبری، یاری رساندن به دانشآموزان، روابط سازنده با اولیاء، برخورد شایسته با معلمین، مهارت در ارزشیابی کارکنان و اداره امور مدرسه از دید دبیران میسنجد، استفاده شده است. در این پژوهش ارتباط سلامت سازمانی و ابعاد آن با اثربخشی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که بین کلیه ابعاد سلامت سازمانی (ساختدهی، ملاحظهگری، پشتیبانی منابع، روحیه، تاکید علمی و یگانگی نهادی) و اثربخشی سازمانی رابطه معنیدار وجود دارد و اگر مدیران مدارس در به کاربردن روشهای ایجاد سلامت سازمانی تلاش کنند، اثربخشی مدارس آنها در تمام ابعاد بهبود خواهد یافت
This study aims to investigate the relationship between organizational health and effectiveness of school administrators in 5th district of Tehran Education Office. The target population of the project consisted of 3509 elementary، guidance and high school teachers of governmental school in 5th district of Tehran and according to Morgan Sample Size Table 346 teachers were selected as the sample of the study using a simple random sampling and a multi- stage cluster sampling. The research method of the study is correlation. For the purpose of data collection two questionnaires: the Organizational Health Institute (OHI) standard questionnaires and the Standard Effectiveness questionnaire were used. Content Validity and Reliability were obtained using existing resources and experts' opinions and by conducting a pilot study Cronbach Alpha was calculated 0.89 for OHI questionnaire and 0.91 for the Standard Effectiveness questionnaire. To study the aspects of organizational health، a model that divides organizational health to six parts: structuralizing، observation، supporting-source، morale، scientific emphasis and institutional unity was used ; based on the findings of data analysis in this research، all aspects of organizational health are correlated to each other. and to study effectiveness، a model was used which has six dimensions namely: leadership، assisting students، constructional relationship with parents، proper dealing with teachers and skills in evaluating personnel and administration of schools affairs from teachers viewpoint.
Furthermore، the relationships between organizational health aspects and effectiveness dimensions were investigated in this study. The findings of the research indicate that there are significant relations between organizational health aspects and effectiveness dimensions. Therefore، if the administrators try to apply methods which could improve organizational health، effectiveness in all aspects would also improve.
Machine summary:
"هوی و میسکل (2005) معتقدند که هر سازمانی برای اینکه اثربخش باشد، قبل از هر چیز بایستی بتواند در شرایط بحرانی ضمن انطباق و سازش با محیط متغیر و مقابله با هر مشکلی، بهترین منابع خود را به کار گرفته و با نیروهای تهدید کنندة خارجی بهطور موفقیت آمیز برخورد کند و نیروی آنها را در جهت هدف اصلی سازمان هدایت کند و همواره با حفظ تواناییها و پایداری خود، آن را رشد و توسعه دهد و به تعبیری دیگر، از سلامت سازمانی برخوردار باشد.
این تحقیق در بین20 مدرسه ابتدائی و433 معلم شهر هنگ کنگ انجام گرفت و با استفاده از تجزیه و تحلیل چند عاملی نتایج زیر حاصل شده است: 1- عوامل3 گانه سلامت سازمانی از جمله: روحیه، رعایت و یکپارچگی نهادی با تعهد شغلی معلمان مرتبط میباشند.
رابطة سلامت سازمانی مدارس راهنمایی و اعتماد و اطمینان و مشارکت در تصمیمگیری دبیران عنوان رساله دکترای، بارنز، کوین میشل میباشد که با دو هدف صورت گرفته است: 1- توسعه روایی و اعتبار اندازهگیری سلامت سازمانی مدارس راهنمایی و توضیح روابط بین ابعاد سلامت سازمانی 2- همچنین اعتماد و اطمینان دبیران به مدیر و رابطة سلامت سازمانی با میزان محرومیت در تصمیمگیری و شرکت در تصمیمات مربوط به کلاس و تصمیمات مدیریت در این تحقیق از تجزیه و تحلیل همبستگی و رگرسیون چند متغیره برای آزمایش فرضیهها استفاده شد.
و بر اساس هدف کلی یاد شده در این پژوهش فرضیههای زیر مورد بررسی قرار گرفته است: - بین ساخت دهی و اثربخشی در مدارس مدیریت آموزش و پرورش منطقه 5 شهر تهران رابطة معنیداری وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین سلامت سازمانی با اثربخشی مدیران مدارس مدیریت آموزش و پرورش منطقه 5 شهر تهران انجام پذیرفت."