Abstract:
این مقاله درصدد یافتن میزان تاثیر کارتهای بانکی در بهبود عملکرد بانک است.بانکداری الکترونیکی را می توان استفاده و نمایش تکنولوژیهای گوناگون و متفاوت خدمات و گسترش ماشینهای خودپرداز و ارائه مستقیم صورت حساب پرداخت اتوماتیک و انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری خانگی تعریف کرد.یکی از ابزارهای انتقال الکترونیکی وجوه که در تجارت الکترونیکی از اهمیت خاصی برخوردار است،کارتهای بانکی می باشند. مقاله حاضر در جستجوی یافتن میزان تاثیر کارتهای بانکی در بهبود عملکرد بانک ملی استان آذربایجانشرقی است .که با استفاده از اسناد و مدارک و نظر سنجی از مشتریان (دارندگان ملی کارت) در استان آذربایجانشرقی صورت پذیرفت. برای مشخص شدن مسیر کار مبانی نظری مختلفی که می توانست در این تحقیق به ما کمک کند، مورد مطالعه قرار گرفت و در نهایت تاثیر کارتهای بانکی مورد بررسی قرار گرفت. و مشخص گردید که استفاده از کارتهای بانکی در افزایش رضایت و احساس امنیت مشتریان بانک و سودآوری بانک موثر می باشد.همچنین بین تعداد کارتهای بانکی و افزایش تراکنشهای انتقالی توسط پایانه های نقطه فروش و تراکنشهای اصلاحیه ، برداشت و انتقالی توسط خودپردازها ارتباط مستقیم وجود دارد.
Machine summary:
"به منظور سنجش عملکرد بانک و رضایتمندی مشتری و شاخصهای کلیدی تعیین کننده آن در صنعت بانکداری ابتدا کلیه مولفه ها و معیارهای کلیدی مورد مطالعه قرار گرفت و سپس با الهام از الگوهای مذکور الگوی سنجش رضایتمندی مشتریان و شاخصهای تعیین رضایتمندی مشتریان در صنعت بانکداری که توسط کردنائیج و دلخواه ارائه شده بود، برای صاحب نظران خبره ارسال و پس از جرح و تعدیل و حذف شاخص هزینه اخذ خدمات و اضافه نمودن شاخص سودآوری با چهار شاخص فرعی در راستای اهداف ارائه کارتهای بانکی مدل تحلیلی پژوهش به صورت شکل 2 ارائه گردید.
متغیر های وابسته : سودآوری بانک، رضایت و احساس امنیت مشتری تعریف عملیاتی متغیرها جدول 1: تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق مفهوم ابعاد شاخصها بهبود عملکرد بانک سود آوری بانک افزایش تراکنشهای انتقالی توسط دستگاههای POS و ATM افزایش تراکنشهای برداشت و اصلاحیه توسط ATM ها رضایت مشتری دسترسی به خدمات: اندازه شعب :افزایش سرعت انتقال وجوه موقعیت شعب: کاهش حجم مسافرتهای درون شهری در طول هفته وجود خودپردازها: دسترسی در هر ساعت از شبانه روز به وجه نقد دستگاههای ارتباط از راه دور: کاهش زمان در صف ایستادن مشتریان ویژگی خدمات: تنوع خدمات: تنوع کارتهای بانکی احساس امنیت مشتری کیفیت خدمات: اعتبار :بانک خدمت را به محض درخواست مشتری بدون خطا انجام دهد کاهش احتمال گم شدن وجوه نقد اطمینان خاطر: کاهش احتمال جعل وجوه نقد کاهش احتمال سرقت وجوه نقد شکایات مشتریان: جلب رضایت مشتریان : از نقطه نظر رسیدگی به شکایات شکل 2 : مدل تحلیلی تحقیق قلمرو تحقیق 1- قلمرو موضوعی: قلمرو موضوعی این تحقیق یافتن میزان تاثیر کارتهای بانکی در بهبود عملکرد بانک ملی استان آذربایجان شرقی بر اساس شاخصهای سودآوری بانک ، رضایت و احساس امنیت مشتریان بانک می باشد."