Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی سبک دلبستگی عمومی والدین و نظریه ذهن دانش آموزان کم توان ذهنی11-8 ساله شهرستان گناباد بود. طرح این پژوهش از نوع مطالعات علی ـ مقایسه ای بود. جامعه این پژوهش را همه دانش آموزان دختر و پسر که در مدرسه استثنایی شهید علویان گناباد مشغول به تحصیل بودند تشکیل می دادند که به صورت تمام شماری انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t مستقل) استفاده شد. نتایج نشان داد که دلبستگی عمومی والدین، دلبستگی پدر و مادر با نظریه ذهن (تکالیف محتوای غیرمنتظره و انتقال غیر منتظره) در بین دانش آموزان کم توان ذهنی که به این تکالیف پاسخ درست و نادرست داده اند تفاوت معنادار ندارد (0.05 P>). با استناد به داده های بدست آمده می توان نتیجه گرفت که دلبستگی عمومی والدین در بین دانش آموزانی که به تکالیف نظریه ذهن پاسخ درست یا نادرست داده اند تفاوتی ندارد.
Machine summary:
Baron-Cohen,S; Leslie,A & Frith, U 9.
M. نشان خواهد داد که آیا سبک دلبستگی والدین با نظریۀ ذهن دانش آموزان کم تـوان ذهنـی که به تکالیف پاسخ درست یا نادرست می دهند، متفاوت است ؟ و از بعـد عملـی راهنمـایی برای والدین در زمینه پیوند عاطفی ، تحکیم و بازسازی این پیوند با کودکانشان خواهد بود.
جدول ٢ مقایسه سبک دلبستگی والدین دانش آموزان کم توان ذهنی که تکلیف محتوای غیرمنتظره (به تصویر صفحه رجوع شود) 13/91 SD بـا توجـه بـه جـدول ٢ مشـاهده مـی شـود کـه سـبک دلبسـتگی پـدر، مـادر و والـدین دانش آموزانی که به تکلیف محتوای غیر منتظره پاسخ درست یـا نادرسـت داده انـد تفـاوت آماری معناداری ندارد (٠.
Abbeduto, L; Short-Meyerson K; Dolish, J & Benson,G (2004), Relationship between theory of mind and language ability in children and adolescents with intellectual disability; Journal of Intellectual Disability Research, 48, 150-159.
Astington, J; & Jenkins, J (1995), Theory of mind development and social understanding.
Getting Vygotskian about theory of mind: Mediation, dialogue, and the development of social understanding.
Relationships among parenting practices, parental stress, child behaviour, and children's social-cognitive development.
LaBounty, J; Wellman, H; Olson, S; Lagattuta, K; & Liu, D (2008), Mothers’ and Fathers' Use of Internal State Talk with their Young Children, Social Development, 17, 757-775.
McAlister, A & Peterson, C (2007), A longitudinal study of child siblings and theory of mind development, Cognitive Development, 22 (2), 258-270.
Attachment , Parent-Child discourse and theory of mind development.
Steps in theory-of-mind development for children with deafness or autism.