Abstract:
هدف از انجام این پژوهش مقایسه اثر بازخورد خودکنترلی با سطوح مختلف بازخورد غیر کنترلی (کاهش فراوانی آگاهی از نتیجه) بر قابلیت تشخیص خطای تکلیف تولید نیرو بود. برای دستیابی به این هدف 50 آزمودنی داوطلب به طور تصادفی در قالب 5 گروه خودکنترلی، جفت شده، 30%، 50% و 100% آگاهی از نتیجه قرار گرفتند. از دستگاه تولید نیرو استفاده شد. گروه ها نیروی ملاکی را در 6 بلوک 12 کوششی در مرحله اکتساب تولید کردند. گروه 30% KR در 22 کوشش، گروه 50%KR در 36 کوشش، گروه 100% KR در 72 کوشش، و گروه خودکنترلی هر زمان که درخواست دریافت بازخورد داشتند آگاهی از نتیجه ارائه گردید. نیروی ملاک در مرحله اکتساب و یادداری برابر 20% و در مرحله انتقال 30% بیشنیه نیروی تولیدی هر فرد بود. برای مرحله اکتساب از تحلیل واریانس عاملی مرکب و در مرحله یادداری و انتقال از تحلیل واریانس یک متغیره استفاده کردیم. نتایج در مرحله اکتساب و یادداری نشان داد که گروه خودکنترلی و بازخورد با فراوانی 100% عملکرد بهتری نسبت به سایر گروه ها داشتند. همچنین در مرحله انتقال گروه خودکنترلی نسبت به سایر گروه ها داری عملکرد بهتری بود. به طور کلی می توان به این نتیجه رسید که دادن حق انتخاب به آزمودنی ها در دریافت بازخورد به دلیل مزایای که دارد باعث افزایش قابلیت تشخیص خطا نسبت به کاهش فراوانی آگاهی از نتیجه می شود. همچنین می توان گفت که برنامه ریزی بازخورد بر مبنای آزمودنی مداری موثرتر از برنامه مربی مداری است.
Machine summary:
به طور کلی می توان به این نتیجه رسـید کـه دادن حق انتخاب به آزمودنی ها در دریافت بازخورد به دلیل مزایای که دارد باعث افزایش قابلیت تشخیص خطا نسبت به کاهش فراوانی آگاهی از نتیجه می شود.
گوداگنلی و کهل ٢ (٢٠٠١)به این نتیجه رسیدند گروهـی کـه در مرحله اکتساب خطای خود را برآورد می نمود و ١٠٠% KR دریافت می کرد، بهترین عملکرد را نسبت بـه سایر گروه ها داشت .
Guadagnoli and Kohel شیا و همکارانش ١ (٢٠٠٣) نشان دادند که در آزمون یادداری در عملکرد برآورد خطاها، گروهی کـه ٥٠% KR در مرحله اکتساب دریافت می نمود اجرای بهتری را نسبت به گروه ١٠٠% KR داشت .
نمودار خطی میانگین قابلیت تشخیص خطا در کوشش های تمرینی مرحله اکتساب ، یادداری و انتقال بین گرو هها بحث و نتیجه گیری هدف از انجام این پژوهش مقایسه اثر بازخورد آزمودنی مدار (خودکنترلی ) و مربی مدار (کاهش فراوانی آگـاهی از نتیجه ) بر قابلیت تشخیص خطای تکلیف تولید نیرو بود.
نتایج داده های اکتساب و یـادداری نـشان داد کـه گروه خودکنترلی نسبت به دیگر گروه ها عملکرد بهتری داشت و تفاوت معنی داری بـین گـروه خـودکنترلی و بازخورد با فراوانی ١٠٠% مشاهده نشد.
در تحقیق حاضر فرضیه پاسخ مورد تائید قرار گرفت به طوری که گروه بـا فراوانـی بـازخورد ١٠٠% در مراحل اکتساب و یادداری عملکرد بهتری را نسبت به دیگر گروه ها (٥٠% KR، ٣٠% KR و جفـت شده ) داشت .
Motor control and learning: A behavioral .