Abstract:
مقدمه و هدف: یکی از راه های تامین سلامتی انسان به خصوص کودکان به عنوان قشر آسیپ پذیر جامعه، انجام فعالیت های بدنی میباشد. هدف اصلی این تحقیق تحلیل محتوای کتب درسی دوره ابتدایی به عنوان مهمترینعنصر برنامه درسی، بر مبنای مقوله تربیت بدنی است. مولفه ها شامل: آگاهیاز اهمیت انجام فعالیت های بدنی درسلامت وپیشگیریازبیماریها، زمان مناسب انجام فعالیت های بدنی ، انجام فعالیت های بدنی متناسب با سن کودکان، آگاهیازمضرات عدم تحرک بدنی، آشناساختن کودکان با انواع فعالیت های بدنی، آموزش فعالیت های بدنی مختلف، آگاه ساختن درزمینهی تغذیهی مناسب پس از انجام فعالیت های بدنی، توجه به ورزش های بومیومحلی، آشناساختن با ورزشکاران نامی وحیطههای ورزشی مربوط به آنان میباشد. روش شناسی: روش مورداستفاده درتحلیل محتوایپژوهش حاضر، آنتروپیشانون بوده و واحد تحلیل نیزصفحات(متن، پرسش ها، تمرینها وتصاویر)میباشد.جامعهآماری، کلیه کتاب های درسی دوره ابتدایی؛ شامل 36جلدکتاب درسال تحصیلی1388-1387درهشت عنوان؛ فارسی(بخوانیم)، فارسی(بنویسیم)، علوم، هدیههایآسمانی، هدیههایآسمانی(کتاب کار)، قرآن،ریاضی و تعلیماتاجتماعیمیباشد. نمونهآماریاینپژوهش؛ همهکتب،به استثنایریاضیرا شامل میشود. یافته ها: فراوانیوضریباهمیت مولفهیآگاهیازاهمیتفعالیت های بدنی درسلامت و پیشگیری ازبیماریها بیش ازسایرمولفهها وکمترین میزانتوجه نیز مربوطبه مولفههایآگاهی ازمضراتعدم تحرک بدنی،آگاه ساختن درزمینهیتغذیه مناسب پس ازانجام فعالیت های بدنیوتوجه به ورزش های بومی ومحلی میباشد. نتیجه گیری: با توجه به عدم توجه لازم کتب درسی بهبرخی از فعالیت های بدنی ، باید در کتب مذکور، برآموزشهای لازم جهت انجام فعالیت های بدنی وتربیت بدنی و نقش آن بر سلامتی ، تاکید نمایند.
Machine summary:
تحليل محتواي تربيت بدني در کتاب هاي درسي دوره ابتدايي 1 دکتر صمد ايزدي 2 ميمنت عابديني بلترک 3 سيروس منصوري چکيده : مقدمه و هدف : يکي از راه هاي تأمين سلامتي انسان به خصوص کودکان به عنوان قشر آسيپ پذير جامعه ، انجام فعاليت هاي بدني ميباشد.
هدف اصلي اين تحقيق تحليل محتواي کتب درسي دوره ابتدايي به عنوان مهم ترين عنصر برنامه درسي، بر مبناي مقوله تربيت بدني است .
لذا در پژوهش حاضر از روش تحليل محتوا براي بررسي مؤلفه هاي فعاليت هاي بدني در کتب درسي دوره ابتدايي شامل ؛ فارسي (بخوانيم و بنويسيم )، تعليمات اجتماعي، علوم تجربي، هديه هاي آسماني و قرآن استفاده شده است .
دربررسي سؤال سوم که " ميزان توجه به مؤلفه ي انجام فعاليت هاي بدني وتربيت بدني متناسب با سن کودکان در محتواي کتاب هاي درسي تاچه حداست ؟" نتايج حاکي ازآن است که ، ٩صفحه (جدول شماره ١)، مقدارباراطلاعاتي آن ،٠/٥٧٠ وضريب اهميت ، ٠/٢١٦درکتب دوره ابتدايي مربوط به اين مؤلفه ميباشد(جداول شماره ٣و٢).
باتوجه به سؤال پنجم که " ميزان توجه به مؤلفه آشنا ساختن کودکان با انواع فعاليت هاي بدني در محتواي کتاب هاي درسي تاچه حداست ؟"نتايج بدست آمده نشان دادکه ٣٢صفحه به مؤلفه ي مذکوراشاره داشته اند(جدول شماره ١)و٠/٨٣٤ مقدارباراطلاعاتي و٠/٢٢١ ضريب اهميت مربوط به اين مؤلفه ميباشد(جداول شماره ٣و٢).
دربررسي سؤال ششم مبني براينکه " ميزان توجه به مؤلفه آموزش فعاليت هاي بدنيهاي مختلف در محتواي کتاب هاي درسي تاچه حداست ؟"٣ صفحه ازکتب دوره ابتدايي(جدول شماره ١)، به اين مولفه پرداخته است ومقدار باراطلاعاتي وضريب اهميت آن نيز برابر باصفر ميباشد(جداول شماره ٣و٢).