Abstract:
انتظار می رود واژگان پایه دبستان به عنوان واژه های بنیادی و اصلی دوره دبستان در کتاب های درسی، داستان و فرهنگ های ویژه این سنین به کار رود. از این رو در پژوهش حاضر کاربرد این واژگان (با تعداد 137 واژه) در سه فرهنگ دبستانی (کودک) به عنوان پیکره مورد سنجش قرار گرفت. در این بررسی، علاوه بر ذکر ویژگی های این سه فرهنگ، از معیارهای نظری که در مباحث واژگانی و فرهنگ نویسی مطرح هستند بهره گرفته شد. در نهایت مشاهده شد که در بیشتر موارد می توان واژه های پایه دبستانی را در فرهنگ ها یافت. همچنین بر اساس معیارهایی که خاستگاه واژه شناسی و فرهنگ نویسی دارند می توان صحت ادعاهای موجود در این حوزه ها را اثبات نمود. به منظور محک زدن این معیارها از مباحث علمی متفاوتی مانند هم معنایی، بسامد، تعریف، جایگزین پذیری استفاده شد
Abstract: It is assumed that primary school Persian core vocabulary is used as basic words in textbooks، story books and different dictionaries for the children in this age. Therefore، in this article the usage of a corpus of words (N=137) is studied in three Persian school dictionaries. In this regard، different characteristics of these dictionaries and their entries are mentioned. Next، that some various theoretical criteria were formulated based on lexical and lexicographical viewpoints. Then it is concluded that most school words can be found in dictionaries، meanwhile، according to different criteria which are based on lexicological and lexicographical principles، we can prove the importance of their presence in dictionaries. To compare these criteria، different theoretical discussions such as synonymy، substitution، frequency of occurrence and definition have been considered.