Abstract:
این مقاله به واکاوی مسئله مصرف در جامعه پرداخته و ضمن بررسی کلی گفتمان مصرف از منظر برخی جامعه شناسان و دین اسلام، درصدد تبیین و تفسیر وجوه تمایز و تشابه مصرف نمایشی با مصرف دینی با تاکید بر نظرات مقام معظم رهبری برآمده است. به این منظور، ابتدا نظریه های جامعه شناسان -به ویژه مصرف نمایشی تورستین وبلن - اندیشه اسلامی با تاکید بر نظرات مقام معظم رهبری درباره مصرف را مورد بررسی و مداقه قرارداده است؛ این بررسی با روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف براساس مفاهیم و نشانه های مصرف که در چارچوب مفهومی بیان گردیده، نظرات مقام معظم رهبری با تکنیک فیش برداری استخراج و مورد مقایسه قرارگرفته است.
از یافته های این مقاله می توان به استخراج نظرات مقام معظم رهبری درباره گفتمان مصرف و مفاهیم مرتبط با آن اشاره نمود که ایشان مدیریت مصرف را یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی معرفی و به میانه روی و اعتدال، قناعت و صرفه جویی درمصرف توصیه کرده اند که درخصوص کلیات مصرف نمایشی باوبلن دارای تشابه می باشد.
از یافته های دیگر این مقاله می توان به دسته بندی وجوه تمایز گفتمان مصرف در اندیشه اسلامی و نظرات جامعه شناسان، بر اساس چهار شاخص اهداف،کارکردها، روشها و اندیشه نام برد که درخصوص تفاوت در اهداف، درجامعه شناسی کسب اعتبار و منزلت اجتماعی... و در دین اسلام برآوردن نیازهای واقعی و ضروری؛ درخصوص کارکردها، درجامعه شناسی برکارکردهای اجتماعی و فرهنگی و در دین اسلام بر کارکردهای زیستی؛ درباره اندازه مصرف، درجامعه شناسی، مصرف گرایی و مصرف انبوه و در دین اسلام، قناعت، صرفه جویی و میانه روی و نهایتا در انگیزه مصرف، در جامعه شناسی، بر خودخواهی (مصرف بخیلانه)، مصرف مسرفانه و مصرف نمایشی و در اندیشه اسلامی نیز دیگرخواهی، مصرف عاقلانه و انفاق و ایثار تاکید می کنندکه از وجوه تمایز این دو اندیشه به شمار می روند.
The current article analyses the issue of consumption in society. In addition to comprehensive overview of consumption discourse from the point of view of some sociologist and Islam، it intends to explore and make comment on difference and similarity aspects of expository consumption with religious consumption and with an emphasis on the views of supreme leader. For this purpose، it initially considerate and scrutinizes sociologists theories، particularly Veblen Thorstein expository consumption، Islamic thought with emphasis on the views of supreme leader concerning consumption. The applied method is Fairclugh critical discourse analysis and is based on concepts and symptoms of consumption that has stated within conceptual framework. Views of supreme leader has extracted and compared by means of taking notes technique. The findings of article include extraction of supreme leader views concerning consumption discourse and related concepts. He introduces consumption management as one of the main essentials of resistive economy and recommends to moderation، sobriety، frugality and saving، that concerning generalities of expository consumption resembles that of Veblen. Other findings of this paper are grouping of different aspects of consumption discourse in Islamic thought and sociologists opinions، based on four indices of goals، functions، methods and thought. Concerning differences in goals، sociology insists on having credibility and social status، but in Islam meeting real and urgent needs. On the subject of functions، sociology emphasizes on social and cultural functions، but Islam on biological functions. On the matter of consumption، sociology stresses consumerism and mass consumption، on the contrary Islam recommends to frugality، saving and moderation. Finally on the subject of consumption motivation، sociology put emphasis on egoism (scant use)، excessive consumption and expository consumption، but Islamic thought underlines generosity، wise consumption، charity and self-sacrifice. The above-mentioned cases are considered as different aspects of two thoughts.