Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط کمال گرایی و اضطراب امتحان با اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید رجایی بود. از روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. از میان دانشجویان کارشناسی 385 نفر (189 دختر و 196 پسر) به روش تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و مقیاس اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم، پرسشنامه کمال گرایی هویت و فلت و پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیل برگر را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، رگرسیون همزمان، رگرسیون گام به گام، z فیشر، و t دو گروهی استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین کمال گرایی با اهمال کاری تحصیلی و همچنین بین اضطراب امتحان با اهمال کاری تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج نشان داد که کمال گرایی و اضطراب امتحان به طور مثبت و معناداری اهمال کاری تحصیلی را پیش بینی می کنند و در مجموع این دو متغیر توانستند8% واریانس متغیر اهمال کاری تحصیلی را تبیین کنند. نتایج آزمون z فیشر نشان داد بین ضریب همبستگی کمال گرایی و اهمال کاری تحصیلی و همچنین رابطه اضطراب امتحان و اهمال کاری تحصیلی در میان دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد. علاوه بر این نتایج نشان داد که نمونه مورد مطالعه دارای 73 %اهمال کاری تحصیلی بودند. با توجه به این یافته ها می توان گفت که با افزایش میزان کمال گرایی و اضطراب امتحان در دانشجویان، میزان اهمال کاری تحصیلی نیز در آن ها افزایش می یابد
Machine summary:
نتــایج نشــان داد کــه کمال گرایی و اضطراب امتحان به طـور مثبـت و معنـاداری اهمـال کـاری تحصیلی را پیش بینی می کننـد و در مجمـوع ایـن دو متغیـر توانسـتند٨% واریانس متغیر اهمال کاری تحصیلی را تبیین کنند.
نتایج آزمـون z فیشـر نشان داد بین ضریب همبستگی کمال گرایـی و اهمـال کـاری تحصـیلی و همچنین رابطۀ اضطراب امتحان و اهمال کاری تحصیلی در میان دختـران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد.
پژوهش سولومون و راث بلوم ٢(١٩٨٤) نشان می دهد که ترس از شکست در امتحان ، کـه یـک پاسـخ اضـطرابی اسـت ، باعث می شود که سطح اضطراب فرد بالا رود و در نتیجه برای کاهش ایـن اضـطراب شـخص ممکن است دچار اهمال کاری تحصیلی شود تـا اضـطراب خـود را بـه تـأخیر بینـدازد.
جامعۀ آماری این پـژوهش کلیـۀ دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شهید رجایی در سال تحصیلی ١٣٩١-١٣٩٠ بودنـد که از بین آن ها ٣٨٥ دانشجو (١٨٩، دختر و ١٩٦ پسر) به صورت نمونه گیری تصـادفی طبقـه ای از بین دانشکده های مختلف با توجه به میزان و درصد آن ها نسبت به جمعیت کل دانشـجویان نمونه انتخاب و با تکمیل پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی ، پرسشنامۀ کمال گرایـی چنـد بعـدی هویت و فلت ( ١٩٩١) و پرسشنامۀ اضطراب امتحان اسپیلبرگر(١٩٨٠) در این پژوهش شرکت کردند.
یافته ها هدف این پژوهش ، پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس کمال گرایی و اضطراب امتحان در دانشجویان بود.
The explanation of the academic procrastination behavior of university students with perfectionism, obsessive-compulsive and five factor personality traits.