Abstract:
توسعه شایستگی ها در دنیای کار و آموزش، به یکی از استراتژی های رقابتی در سازمان های امروز بدل شده است. با توجه به اهمیت روز افزون این رویکرد در شیوه های نوین مدیریتی، این پژوهش بر آن است تا آن را در مورد یکی از مشاغل سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا (شغل دبیر خبر) مورد استفاده قرار دهد.
ضرورت مساله از آنجا ناشی می شود که سازمان صدا و سیما، دانش آموختگان رشتههای تحقیق در ارتباطات و نیز مدیریت رسانه را بدون توجه به دانش، توانایی ها، مهارت ها و ارزش های کاری مورد نیاز برای این شغل از یکسو و انگیزهها، توانمندی ها و تناسب یا عدم تناسب آموخته های این دانش آموختگان با شغل مذکور از سوی دیگر، به عنوان دبیر خبر، به مراکز استانی مورد نیاز می فرستد.
از این رو، پژوهشگر بر آن شد که به شناسایی شایستگی هایی (دانشها، مهارت ها، توانایی ها و سایر ویژگی ها) بپردازد که یک دبیر خبر برای انجام اثربخش کار به آنها نیاز دارد. پژوهش حاضر درپی پاسخ به این پرسش بود که شایستگی های لازم برای یک دبیر خبر در صدا و سیما کدامند؟
لازم به توضیح است که این پژوهش از روش Q، به عنوان روش تحقیق استفاده کرده است و جامعه آماری آن را 30 نفر شامل 15 نفر از استادان رشته ارتباطات و 15 نفر از دبیران و مدیران خبر سازمان صداو سیما تشکیل دادند. ابزار این تحقیق، پرسشنامه ای مشتمل بر 73 گویه- که هر یک، نماینده یک شایستگی هستند- است. محصول این پژوهش، شناسایی شایستگی های لازم برای یک دبیر خبر کارامد براساس نظر استادان ارتباطات، دبیران و مدیران خبر سازمان صدا و سیماست.
این مقاله پس از شناسایی شایستگی های لازم برای دبیران خبر در صدا و سیما، براساس گویه های مورد توافق جامعه آماری (استادان دانشگاه و دبیران / مدیران خبر)، مدل شایستگی دبیر خبر را ارائه می دهد.
Developing competencies and competency models in work places and
education has become one the most popular competitive strategies for
organizations.
This research in this regard tries to assess the competencies for one of
the media job in IRIB called news editor. The research origins from this
problem that the IRIB organization, dispatches IRIB university graduates
to different provinces' centers as news editors regardless of the knowledge,
abilities, skills and other characteristics needed for an effective news
editor. So, the researcher decided to assess the competencies needed for
an effective news editor in IRIB and to develop a competency model for
the job incumbent. The main question of the research is: what are the
competencies of an exemplary news editor in IRIB?
This research has used the Q methodology as its method and questionnaire
consisted of 73 Qsorts, each one as a competency as its tool. The statistical
population consists of 30 people (15 Communications Faculty and 15 news
editor in IRIB).
The finding is the competencies needed for news editors in IRIB to do their
jib effectively.