Abstract:
دارایی های ثابت در بانک های بزرگ کشور به صورت منابع قفل شده بر تراز مالی آنها سنگینی نموده و استفاده مطلوبی از آنها نمی شود. با توجه به تدوین دستورالعمل انتشار اوراق (صکوک) اجاره در بازار سرمایه در سال 1388 و نهایی شدن دستورالعمل انتشار اوراق اجاره در بانک مرکزی در اواخر سال 1390 این دارایی ها می توانند با استفاده از این ابزار مالی به منابع بانکی مولد تبدیل شده و در طرح های اقتصادی مورد بهره برداری قرار گیرند. بانک ها برای انتشار اوراق اجاره اقدامات اولیه را انجام داده و به برخی تجارب در این زمینه دست یافته اند که می تواند مراجع تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور را در تسهیل تامین مالی بانک ها از طریق تبدیل دارایی های ثابت و مستغلات نظام بانکی به منابع بانکی مولد کمک نموده و برای اقتصاد کشور مفید باشد. هدف اصلی مقاله بررسی موانع انتشار صکوک اجاره در بانک های دولتی و ارائه راهکارهای کاربردی می باشد که برای دستیابی به این هدف از روش توصیفی- تحلیلی استفاده نمود و به مقایسه تطبیقی دستورالعمل ها، رویه ها و مقررات حاکم بر سازمان بورس اوراق بهادار و بانک مرکزی ایران پرداخته شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که علیرغم تدوین فرایند انتشار صکوک اجاره در سازمان بورس و بانک مرکزی به دلیل مشکلات ساختاری نظیر فقدان راهکار مشخص برای فروش دارایی بانک های دولتی به شرکت واسط، فقدان نهادهای مرتبط با انتشار صکوک اجاره در دستورالعمل و رویه های بانک مرکزی، عدم شمولیت قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در خصوص معافیت عوارض و مالیات در دستورالعمل بانک مرکزی، فقدان متولی واحد برای انتشار صکوک اجاره و... امکان بهره گیری بانک های دولتی از این ابزار کارامد تامین مالی اسلامی وجود ندارد. در این پژوهش راهکارهای اجرایی و عملیاتی برای نهادینه کردن ابزار صکوک اجاره ارائه شده است.
sukukFixed assets burden on the balance sheets of major banks of the country as locked resources and may not be utilized properly. With regard to the compilation of the issuance guideline of lease bonds (Sukuk) in capital market in 2009 and after finalization of this guideline by Central Bank in the early 2012، using this financial instrument، these assets could be changed into the productive banking resources، and exploited in economic plans. Banks have taken preliminary steps to issue lease bonds and have achieved some experiences that could be referred to for decision-making. Also it could help the economy to make appropriate decisions in facilitation of banking finance through changing the fixed assets and real estates of banking system into productive banking resources. The main objective of this research is to investigate the barriers of issuance of lease sukuk in state banks and to present applied solutions. In order to achieve this aim، the researcher has applied descriptive–analytic method and employed comparative comparison، by-laws and the governing law of the Stock–Exchange Organization and the Central Bank of the Islamic Republic of Iran. The results show that despite compilation of the issuing process of lease stock in the Stock- Exchange Organization and Central Bank، due to the structural difficulties such as: lack of specific solution to sell the assets of state banks to intermediary company، absence of related institutions regarding issuance of lease sukuk in guidelines and procedures of Central Bank، non-inclusion of the law regarding development of instruments and new financial instruments on the exemption of taxes and duties in the guideline of the Central Bank، lack of a unified custodian for issuance of lease sukuk and etc، there is no possibility to make use of this efficient instrument within state banks. In this research، enforceable and operational solutions have been given to institutionalize the lease sukuk instrument.