Abstract:
پژوهش حاضر با هدف توصیف میزان توجه به مولفه های مهارت های عمومی اشتغال زا در محتوای کتب درسی دوره آموزش راهنمایی ایران انجام شده است. بدین منظور با بهره گیری از روش تحلیل محتوی، 30 جلد کتاب درسی دوره آموزش راهنمایی سال 1389-1388 که شامل 3794 صفحه بوده، مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از کتب درسی، از روش تحلیل محتوا به نام آنتروپی شانون برای به دست آوردن ضریب اهمیت هر یک از مولفه های مهارت های عمومی اشتغال زا و مقایسه ضرایب آن ها استفاده شده است. براساس یافته های پژوهشی، از 3794 صفحه درس کتاب های مورد بررسی، 167صفحه به مولفه های مهارت های پایه، 535 صفحه به مولفه های مهارت های درون شخصی و 174 صفحه به مولفه های مهارت های مدیریت فردی توجه شده است. و در میان صفحات کتب درسی این دوره، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه های مهارت های پایه و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه های مهارت های مدیریت فردی می باشد. هم چنین براساس ضرایب اهمیت به دست آمده از فراوانی ها، بیشترین ضریب اهمیت در کلیه کتب مورد بررسی مربوط به مهارت کار با دیگران و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مهارت تطبیق پذیری، میل به تغییر و وقت شناسی می باشد.
Abstract: This research is done to describe attention rate to employability skills in Iranian middle school textbooks. So using context analysis method، we surveyed 30 volumes of middle education textbooks in 1388-89 which include 3794 pp. To analyze data resulted from textbooks we used called Shannon Antrophy method to take importance coefficient of each employability skills and comparison of their coefficient. Based on research results we paid attention from 3794 pages of surveyed books، 167 pages to base skill component، 535 pages to skill component of internal individual and 174 pages to skill component of individual management. And between pages of textbook of this course، the most importance coefficient relates to base skill component and the lowest importance coefficient relates to individual management skills. Also based on resulted importance coefficient from redundancy، the most important coefficient in all textbook related to skill of working with others and lowest importance coefficient related to collation، tendency to change and punctuality.
Machine summary:
نرخ سريع تغييرات و پاسخ گويي به نيازهاي بازار کار محلي و جهاني ، بـه يک سري مهارت هايي نياز دارد که مهارت هاي عمومي يا پايه ناميده مي شود که اين مهارت ها نـه تنها براي موفقيت فرد در زندگي کاري و شغلي در آينده بلکه بـراي موفقيـت در زنـدگي روزمـره امري ضروري مي باشد (صالحي عمران ، ١٣٨٦).
در کتاب هاي درسي دوره راهنمايي چقدر به گويه هاي (شاخص هاي ) مهارت هاي سه گانه مهارت عمومي اشتغالزا اشاره شده است ؟ 76 فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني / دوره پنجم / شماره ١٦/ پاييز ١٣٩٢ روش شناسي پژوهش با توجه به هدف تحقيق ، روش پژوهش توصيفي ؛ تحليل محتوا بوده است .
در کتاب هاي حرفه و فن دوره راهنمايي چقدر به مهارت هاي عمومي اشتغال زا اشاره شده است ؟ 80 فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني / دوره پنجم / شماره ١٦/ پاييز ١٣٩٢ جدول ٤.
در کتاب هاي علوم تجربي دوره راهنمايي چقدر به مهارت هاي عمومي اشتغال زا اشاره شده است ؟ 82 فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني / دوره پنجم / شماره ١٦/ پاييز ١٣٩٢ جدول ٦.
در کتاب هاي فارسي دوره راهنمايي چقدر به مهارت هاي عمومي اشتغال زا اشاره شده است ؟ 84 فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني / دوره پنجم / شماره ١٦/ پاييز ١٣٩٢ جدول ٨.
ضريب اهميت حاصل از جدول ١٠ صفحات درس رياضي (رجوع شود به تصویر صفحه) براساس ضرايب اهميت به دست آمده از فراواني ها، بيشترين ضريب اهميت در صفحات کتاب رياضي مربوط به مولفه هاي مهارت پايه و کمترين ضريب اهميت مربوط به مولفه هاي مهارت هاي درون شخصي و مديريت فردي مي باشد.