Abstract:
مقدمه: تحلیل استرتژیک درونی و بیرونی (SWOT analysis) دانشکده ی مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مریم انصاری / علیرضا رحیمی / محمد حسین یارمحمدیان / مریم یعقوبی چکیده مقدمه: امروزه مدیریت دانشگاهی به فعالیت پویا و دشواری مبدل شده و چنانچه مدیران بخواهند راهبردها و اهداف مناسبی اتخاذ نمایند، باید به برنامه ریزی استراتژیک اقدام کنند. در ابتدای این برنامه ریزی، نیازمند آگاهی و شناخت عمیق و دقیق از وضعیت حاضرخود هستند. هدف از این مطالعه، شناخت وضعیت موجود دانشکده ی مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی از طریق تحلیل درونی و بیرونی درسال 1386 بود.
روش بررسی: در این پژوهش از ترکیب دو روش تحقیق کمی و کیفی استفاده شده ؛ افرادجامعه ی پژوهش شامل مدیران و معاونین و کارشناسان و کارمندان دانشکده بودند (85 نفر) که به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار مورد استفاده، دو پرسشنامه ی محقق ساخته، و مصاحبه به شیوه ی جلسات بحث گروهی بود. برای تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی، و تحلیل SWOT استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که دانشکده ی مدیریت از نظر عوامل داخلی و خارجی از نقاط قوت و فرصت های بیشتری برخوردار است و در شرایطی ست که می تواند با کمک استراتژی های مورد نظر، به بهره برداری از فرصت ها در جهت کاهش ضعف ها و تهدیدات بپردازد. بخش های پژوهشی و دانشجویی از نقاط قوت بیشتری برخوردارند، و بخش فرهنگی با ضعف های بیشتری مواجه است. از جمله مشکلاتی که این دانشکده با آن روبروست تغییرات شدید مدیریتی، متمرکز بودن نظام مدیریتی ، فقدان تفکر و نگرش سرمایه ای بودن به رشته های دانشکده است.
نتیجه گیری: دانشکده ی مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی از جایگاه نسبتا خوبی برخورداراست و توانسته از عوامل محیطی داخلی و خارجی به خوبی بهره برداری کند. با این حال هنوز مشکلات فراوانی دارد که با آینده نگری و برنامه ریزی استراتژیک و بهره برداری از فرصت ها و قوت ها می تواند بر ضعف ها و مشکلات فایق آید
Introduction: Nowadays، higher education has transformed as dynamic and complicated academic ac- tivity، soit’s required for university managersto grasp exact and deep knowledge، and understanding about university circumstances، to effectiveness of university management. This research was aimed to iden- tify circumstances and evaluation of organization through internal and external analysis in case School of Management and Medical Information Science، Isfahan University of Medical Sciences in the year 2007. Methods: This is a descriptive - survey research، combined with qualitative method. The research population including all of provide chancellors and managers of this university. The data collecting tools are interviews and researcher-made questionnaires. For data analyzing we used qualitative analysis (SWOT)، and descriptive statistics methods. Results: Findings showed that the school have more strength points and opportunities than weaknesses or threat points. So we can use more of opportunities in the way of reduce of weakness. Of course cultural part in this collage has the most weakness. From the collage problems، we can point to the management strong challenges، high concentration in management of university، lack of thinking and invest attitude to the school. Conclusion: School of Management and Medical Information Science is in a good situation، and could use external and internal environmental factors appropriately. But still it is face to many problem; needs strategic planning and prospect looking، and exploiting strengths and opportunities.