Abstract:
مقدمه: یکی از مهمترین روشهای ارزیابی برونداد علمی محققان و مراکز تحقیقاتی استفاده از شاخص هرش می باشد. از مهمترین مزایای این شاخص سنجش همزمان کمیت وکیفیت بروندادهای علمی می باشد. در این پژوهش میزان شاخص ذکر شده برای دانشیاران و استادان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران محاسبه و مورد بررسی قرار گرفت .
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی - توصیفی می باشد. جامعه ی پژوهش 101 نفر استادان و دانشیاران دانشکده پزشکی هستند. داده های اصلی پژوهش شامل تعداد مقالات و تعداد استنادات به هر مقاله از طریق جست وجو در نمایه نامه های استنادی تحت وب، Web Of Science، Scopusو Google Scholar جمع آوری شدند. با تلفیق داده های به دست آمده ازهر پایگاه داده های شاخص هرش هر فرد محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته ها: متوسط شاخص هرش برای کل جامعه مورد بررسی 76/2 به دست آمد. متوسط و انحراف استاندارد شاخص هرش استادان بالاتر از مقادیر دانشیاران ؛ و شاخص هرش استادان و دانشیاران شاغل در رشته های علوم پایه بالاتر گروه مشابه در رشته های علوم بالینی ؛ودر مردان بیشتر از زنان است، هیچیک از زنان شاخص هرش بیشتر از 6 نداشته اند در حالی که 2/10 درصد از مردان شاخص هرش بیش از 6 داشته اند. بالاترین شاخص هرش به دست آمده عدد 16 ، متعلق به یکی از استادان رشته نفرولوژی است . شاخص هرش 17 نفر برابر صفر محاسبه شد.
بحث و نتیجه گیری: استادان و دانشیاران دانشکده علوم پزشکی از نظر شاخص هرش کسب شده با توجه به تعریف شاخص و پژوهش های بین المللی شاخص هرش در حوزه ی پزشکی(علوم بالینی) و زیست/پزشکی (علوم پایه) در سطح ضعیفی قرار دارند و اکثر حتی تعداد کل مقالات و تعداد کل استنادات شان نیز در سطح پایینی قرار دارند. به نظر می رسد شاخص هرش حتی در زمینه های موضوعی مشابه نیز تحت تاثیر مولفه هایی همانند کشور محل سکونت؛ امکانات موجود ، بودجه ی تحقیقاتی ، تعداد محققان شاغل و زبان است و علاوه بر الگوی استنادی-انتشاراتی ، میزان دسترس پذیری مقالات بر شاخص هرش کسب شده موثر است.
Introduction: One of the most important methods for evaluation of scientific outputs of researchers and research centers is using of Hirsch index .From the benefits of this index، is evaluating both quantity and quality of scientific outputs.، This research was aimed to calculate، Hirsch index، for assistants، and Associate professor of medicine school، IUMS. Methods: This is an applied and descriptive research. Research community consists of 101 of assist- ant and Associate professor of medical school. According to the Hirsch formula، resource of main data for research، are; the number of articles، and citations to each articles; obtained through the search in under web citation index، web of science، Scopus and Google scholar. With combination of obtained data for every person، Hirsch index data for everyone are calculated. For determination of Hirsch index frequency distribution gathered with personal items and for data analysis، SPSS software had used. Results: The mean Hirsch index for all persons was 2.76; for assistants higher than for professor assist- ant، in Basic Sciences higher than clinical sciences; and for men higher than women. None of women have the Hirsch index more than 6; nevertheless، %10.2 of men had more than 6. The highest Hirsch index belongs to a nephrologist; and the Hirsch index for 17 persons calculated equals with zero. Conclusions: Assistants and professor assistants in terms of Hirsch index low levels. It seems that Hirsch index، is affected by factors such as، country، facilities، research budgets، number of researches، language، citation-publication pattern; accessible rate had affected on Hirsch index، too.