Abstract:
مقدمه: تغییرات سریع، انعطاف پذیری، تنوع فزآینده ی نیروی کار و عدم رعایت اخلاق در سازمان ها توجه بسیاری از پژوهشگران از جمله بوربا- با نظریه هوش اخلاقی –وکیم-با نظریه رهبری تیمی- را به خود جلب نموده است. هدف این پژوهش بررسی رابطه ی بین هوش اخلاقی و رهبری تیمی در مدیران آموزشی و غیر آموزشی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. فرضیه های این پژوهش عبارت اند از: 1- بین مولفه های هوش اخلاقی(درستکاری، مسئولیت پذیری، دلسوزی و بخشش ) و رهبری تیمی رابطه وجود دارد، 2- بین نظرات اعضای هیات علمی در زمینه ی رهبری تیمی تفاوت وجود دارد.3-بین نظرات مدیران آموزشی و غیر آموزشی در زمینه هوش اخلاقی تفاوت وجود دارد.
روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی می باشد. جامعه ی آماری این پژوهش شامل اعضای هیات علمی(551) نفر و مدیران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (210 نفر) است . نمونه ای به حجم 144 عضو هیات علمی و 109 مدیر از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب گردید و اعضای هیات علمی ومدیران به نسبت تعدادشان در دانشگاه وارد انتخاب شد ابزارهای این پژوهش عبارت اند از پرسشنامه ی استاندارد هوش اخلاقی و رهبری تیمی.
یافته ها: 1- بین مولفه های هوش اخلاقی مدیران آموزشی و غیر آموزشی و رهبری تیمی رابطه ی مثبت و معنادار وجود دارد. 2- بین میانگین نمره های رهبری تیمی اعضای هیات علمی برحسب سن تفاوت وجود داردو3- بین میانگین نمره های هوش اخلاقی مدیران آموزشی برحسب سابقه ی خدمت تفاوت وجود دارد، ولی بین میانگین نمره های هوش اخلاقی مدیران غیر آموزشی تفاوت وجود ندارد
بحث و نتیجه گیری: این یافته ها باپژوهش های لنیک وکیل، کیم، وود و فیلدز، لوپرنا، پراتی ودیگران همسویی و همخوانی دارد. رشد اخلاقی رهبران با رفتارهایی که آنان از خود نشان می دهند، رابطه ی مستقیم دارد. با توجه به اینکه در سازمان های آموزشی، نوع کارها نیز به مهارت ها و دیدگاه های گوناگون نیاز دارد، بنابراین تیم رهبری بهتر ازیک رهبر عمل می کند و در این میان توجه به اخلاق، روحیه ی کار تیمی را بهبود می بخشد.
Introduction: Rapid changes، flexibility، variety of work force and lack of observe of ethic in organizations has caused the attention of many researchers as Borba with the moral intelligence theory; and Kim with the team leadership theory. The purpose of this research was to determine the relationship between moral intelligence with team leadership in academic and non-academic administrators from a point of view faculty members in the MUI. Research hypothesis were: 1) There is a relation between moral intelligence indices (integrity، responsibility، compassion and forgiveness) and participative leadership between two groups، 2) There is a difference between faculty members opinion،3) And there is a difference between two groups. Methods: This is a correlative and causal -comparative research. Statistical population consists of faculty members and academic and non-academic administrators in MUI; who were 551 and 210 respectively. Statistical sample were 144 and 109 people، selected randomly. Research instruments were MI and TL questionnaires. Results: We found: 1) a positive and significant relation between MI indices and TL between two groups، 2) a difference between grade averages of PL for faculty members in terms of age ، 3) a difference between grade averages of MI for academic administrators in terms of tenure; but there was no difference between grade averages non-academic administrators. Conclusion: Our findings are consistent to، and similar with findings of Lennick and Kiel، Kim، Wood and Fields، Louperna، Pratti and et al. Development in ethical leaders is related to behaviors that they show. Since people in educational institutions requires different skills، team leadership acts better than a single leader; and attention to ethics improve team work moral.