Abstract:
سابقه و هدف: این مطالعه با توجه به اهمیت هوش هیجانی در تعدیل استرس، سلامت روان و رفتارهای سازگارانه، به منظور تعیین همبستگی بیــن هوش هیجانی و سازگاری عاطفی و اجتماعی در دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی شهر تهران در ســال تحصیلی 87-1386 انجام گردید.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی، 300 دانش آموز دختر پیش دانشگاهی شهر تهران، به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه مشخصات فردی، پرسشنامه هوشبهر هیجانی بار- ان (EQ-I) و پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی (AISS) بود. داده ها با استفاده از آزمون آماری کای دو و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: همبستگی بین هوش هیجانی و سازگاری عاطفی و اجتماعی مستقیم و معنادار بود. همچنین اکثریت دانش آموزان دارای سازگاری عاطفی در سطح خوب (56%) و سازگاری اجتماعی در سطح متوسط (7/39%) بودند.
نتیجه گیری: با توجه به همبستگی معنادار بین هوش هیجانی و متغیر های فوق الذکر نیاز به آموزش مولفه های هوش هیجانی برای ارتقای توانایی مقابله با مشکلات و سازگاری موثر در دانش آموزان احساس می شود.
Background and Aim: with regards to the importance of emotional intelligence in stress modification and adjusting behaviors، this study was carried out to investigate the relationship between emotional intelligence and socio-emotional adjustment in pre university girl students in Tehran in 2008.
Materials and Methods: In this descriptive study، 300 pre university students in Tehran were selected via multi stage stratified random sampling. The instruments for data collection included demographic information، bar-on emotional intelligence questionnaire and adjustment inventory for high school students. Data were analyzed by means of chi-square test and Pearson correlation coefficient.
Results: the results of the study showed that there was a significant correlation between emotional intelligence and socio-emotional adjustment (p<0.01). Also، the majority of students had good level of emotional adjustment (%56)، and moderate level of social adjustment (%39/7).
Conclusion: Regarding the meaningful association between emotional intelligence and the above mentioned variables، training on the emotional intelligence factors in order to promote potential for facing the problems and effective adjustment is mandatory for students.