Abstract:
هدف مقاله حاضر، معرفی و ارائه شیوه ای برای مطالعه در خصوص صفحه های مرتبط با شبکه های رادیو و تلویزیونی در شبکه های اجتماعی مجازی است . به این منظور، رویکـردی ترکیبـی بـرای انجام پژوهش پیشنهاد شده است ؛ هدف از اتخاذ این رویکرد، امکان به کارگیری همزمان رویکـرد نظری شبکه اجتماعی، روش تحلیل شبکه اجتماعی و نیز روش شبکه نگـاری اسـت کـه از روش تحقیق های جدید در این حوزه به شمار میرود و امکان ارائه تحلیلی متناسب با فضای شبکه هـای اجتماعی مجازی را از نظر هر دو بعد محتوا و فرم ، مهیا میسازد. دلیل پیشنهاد و ارائه ایـن شـیوه مطالعه ، تناسب و انعطاف پذیری آن با موضوع است . در این شـیوه ، پژوهشـگر از سـطح سـاختار ارتباطات و نیز شبکه روابط موجود میان کنشگران در خصوص موضوع مورد مطالعه آغاز میکند و سپس به بحث درباره محتوای این ارتباطات میپردازد که میتواند شامل عمق و شدت تمایلات کنشگران نسبت به موضوع باشد و در کل با پژوهش های معمول و رایج بدون رویکـرد شـبکه ای بسیار متفاوت است زیرا یکی از ویژگیهای رویکرد ترکیبی، امکان مطالعه همزمان کالبد و ساختار شبکه در کنار محتوای ارتباطات است
Machine summary:
"اهداف پژوهش با رویکرد ترکیبی اهداف اصلی پژوهش با رویکرد ترکیبی برای مطالعه شـبکه هـای اجتمـاعی مجـازی بـا تمرکز بر موضوعی خاص مانند رادیو و تلویزیون میتواند مواردی از این دست باشد: بررسی ماهیت و بنیان های معرفتی کاربران شبکه و اعضای صفحات مرتبط با شبکه هـای تلویزیونی و رادیویی داخلی و خارجی و دستیابی به دانش اکتشافی در این زمینه دستیابی به الگوی ساختاری ارتباطات شکل گرفته در شبکه ١ و فرهنگ حاکم بـر جریـان ارتباطات (تعاملات در بستر شبکه ) با تمرکز بر شبکه های رسانه ای داخلی و خارجی ابتدا شناسایی ساختار اصلی تعاملات اعضایی که پسندیدن ٢ یا دنبال کـردن ٣ صـفحه خاصی را اظهار کرده اند و سپس شناسایی زیرگروه هـای سـاختاری اصـلی در شـبکه و افراد تأثیرگذار در این ساختار کشف و رمزگشایی شیوه تعاملات و ارتباطـات و معـانی متضـمن آن در خصـوص شبکه های رسانه ای داخلی و خارجی مجموعه این اهداف ، شناختی روشن و کل نگر از شبکه اجتماعی مجازی بـه عنـوان یک رسانه اجتماعی به دست میدهد.
همچنین برای تجزیه و تحلیل نهایی مـیتـوان از روش نظریـه زمینـه ای ١ اسـتفاده کـرد (گلیسر٢، ٢٠٠٢ و اشتراوس ٣ و کوربین ٤، ١٩٩٨) جمع بندی و توصیه ها و ملاحظات عملیاتی پژوهش در بررسیهای اولیه در خصوص گروه ها و صفحات موجود در شبکه اجتماعی مجازی فیس بوک که در موضوعات مرتبط با صداوسـیما و شـبکه هـای رادیـویی و تلویزیـونی داخلی و خارجی فعالیت میکنند، مشاهده شده است که صفحات بررسی شـده در ایـن نمونه را اغلب کاربران ایجاد کرده اند و بـرخلاف سـازمان هـای رسـانه ای خـارجی کـه دارای پروفایل ها، صفحات و گروه های رسمی هستند، صـفحه ای رسـمی کـه از طریـق کارکنان و یا نهاد و سازمان صداوسیمای ایران شکل گرفته باشد، به چشـم نمـیخـورد؛ اغلب صفحات فعال در این موضوع را مخالفان یا معترضان بـه فعالیـت هـا، رویکـرد و برنامه های فعلی صداوسیما ایجـاد و مـدیریت مـیکننـد."