Abstract:
خانواده نظام اجتماعی به نسبت بسته ای است که مرزهای قابل نفوذی دارد و اینترنت نوعی فناوری است که در آن رخنه کرده است . ورود ابداعات فناورانه به خانواده ها، تغییراتی را در هنجارهـا و نقش های اجتماعی به وجود آورده است . نوجوانی دوران گسترش رابطه با دوستان هم سن و سال و درگیر شدن در روابط اجتماعی است . اهداف :١. شناخت نظر والدین و نوجوانان درباره مسـائلی مانند مرزهای خانواده ، قدرت والدین ، خودمختاری نوجوانـان و گسـترش حـوزه هـای اجتمـاعی نوجوانان . ٢. شناخت انواع شیوه های مداخله و نظارت والدین در اسـتفاده نوجوانـان از اینترنـت . روش : این پژوهش با روش اسنادی انجام شده است . نتـایج : ١. اسـتفاده از فنـاوری اطلاعـات و ارتباطات نوجوانان را در معرض اطلاعات بسیار زیادی درباره هر موضوع ، در هر زمان و در هـر مکان قرار داده است ؛ ٢. دسترسی کودکان و نوجوانان به هرزه نگاری از طریق اینترنت ، ساده تر از روش های سنتی آن است ؛ ٣. نوجوانانی که با والدینشان احساس نزدیکی میکنند، در مدرسه موفق تر هستند. ٤. اینترنت زمانی را که والدین و فرزندان با هم سپری می کنند، کاهش میدهـد. ٥. زمـان اختصاص یافته به خانواده با تعارضات خانوادگی رابطه منفی دارد. تلویحات : ١. قبل از انتقـال از مطالعات مربوط به تلویزیون به مطالعات مربوط به اینترنت ، به کارهای نظری و عملی بیشـتری در مورد شبکه های اجتماعی، که برای شکل دهی و تداوم روابط ایجاد میشوند، نیاز است . ٢. دربـاره منشا و دلایل ایجاد تعارض بین والدین و نوجوانان پژوهش های بیشتری مورد نیاز است .
Machine summary:
"جابه جایی زمان اختصاص یافته به فعالیـــت هـــای خـــانوادگی بـــا فعالیت های فردی اینترنتی دسترسی نوجوانـان بـه اطلاعـات اینترنتــــی ازجملــــه مطالــــب خشونت آمیز، نفرت و هرزه نگاری فــراهم شــدن اطلاعــات دربــاره الگوهــای مصــرف خــانوار بــرای سایت های تبلیغاتی در مجموع ، جستجوی اینترنتی برای اطلاعات ، از آنجـا کـه منجـر بـه قـرار گـرفتن نوجوانان در معرض مطالب بسیار گوناگونی میشود، چالشی را برای مرزهـای خـانواده ایجاد میکند.
بـا ازدیـاد فناوری در خانه به نظر میرسد که کم شدن کنترل والدین بر دسترسی اعضای خـانواده به اطلاعات در محـل تقـاطع دو جـاده مختلـف قـرار دارد: نخسـت اینکـه بـرای آنهـا فرصت های زیادی برای فعالیت های مشترک در خانه ایجاد مـیکنـد و دیگـر آنکـه بـه سادگی آنها را به دنیای مجرد فناوری کـه توجـه شخصـی آنهـا را مـیطلبـد، رهنمـون میسازد (دالی، ١٩٩٦).
مطالعه گسترده ای که به تازگی بر روی نوجوانان صـورت گرفته نشان داده است که اینترنت در بسیاری از خانه ها برای بچه های مدرسه ای تبدیل بـه نوعی کار شده است زیرا والدین کارهای اینترنتی خود را به آنها محول مـیکننـد.
پژوهشی در ایـن زمینـه نشـان داده اسـت کـه والـدین منـابع جدیـد تحصیلی را که اینترنت برای فرزندانشان فراهم آورده است ، تحسین میکنند اما بـا ایـن حال نگران افت استانداردها (خواندن مقالات کوتاه به جای کتاب ) و قابل اعتماد بـودن اطلاعات آنلاین هستند (سوبرامانیام ١ و همکاران ، ٢٠٠٨) همچنین بـیم آن را دارنـد کـه اینترنت فرزندان شان را از پرداختن به فعالیت های دیگر بازدارد.
مطالعه ای بر روی نوجوانان و والدین شان در امریکا نشان داده است کـه بیشـتر والـدین محدودیت های زمانی برای فعالیت اینترنتی فرزندان شان وضع میکنند.
Parental Awareness and Monitoring of Adolescent Internet Use. Current Psychology, 27, pp."