Abstract:
فناوریهای ارتباطی نوین بویژه شبکه های اجتماعی در اقصا نقاط جهان ، تحولی کیفـی در نحـوه ارتباط انسان ها با یکدیگر ایجاد کرده اند. پژوهش حاضر در پی آن است که عوامل موثر بر گرایش و جذب مخاطبان شبکه های اجتماعی فیس بوک و توییتر را بررسی کند. در این پـژوهش ، از روش پیمایشی استفاده شده است و ٣٦٠ نفر از کاربران این شبکه هـا (فـیس بـوک و تـوییتر) بـه روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شده اند. یافته ها بیانگر این است که عواملی ماننـد تسـهیم اطلاعات و آزادی در ارتباط و جریان آزاد اطلاعات در شبکه های فیس بوک و توییتر در گرایش به این شبکه ها تاثیر دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که در فضای رقابتی رسانه ها، نبود شبکه هـای اجتماعی بومی موجب گرایش به شبکه های اجتماعی مجازی بیگانه خواهد شد. بدیهی است که با توجه به ظرفیت شبکه های اجتماعی، این رسانه ها زمینه های مختلفی همچون نوع و محتوای ارتباط و نیز سبک زندگی و تجربه شخصی کاربران را تحت تاثیر قرار میدهند.
Machine summary:
"بنابراین ، با توجه به ورود فناوریهای جدید در عصر اطلاعات و اهمیت شبکه هـای اجتماعی و تأثیر آنها بر مخاطبان ، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فناوریهای جدید ارتباطی بویژه شبکه های اجتماعی (فیس بوک و توییتر) در گرایش بـه ایـن شـبکه هـا از دیدگاه کاربران آنهاست .
آیا بین نبود یک شبکه اجتماعی بومی و گرایش افـراد بـه شـبکه هـای اجتمـاعی (فیس بوک و توییتر) رابطه وجود دارد؟ چارچوب نظری پژوهش فناوریهای نوین ارتباطی پیشرفت روزافزون در فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطی ، منجـر بـه فـراهم آوردن امکـان ارسال و دریافت پیام ها و محتواها از فواصل دوردست و نیز کوچک تر و ساده تـر شـدن مـداوم فناوری های دریافت و مصرف شده است .
یافته های توصیفی نشـان مـیدهـد کـه در خصـوص میـزان اسـتفاده از شـبکه هـای اجتماعی، بیشترین فراوانی برای کاربرانی است کـه هـر روز از ایـن رسـانه هـا اسـتفاده میکنند؛ همچنین بیش از نیمی از کاربران کمتر از یک سال است که عضو این شبکه هـا شده اند و با گذشت زمان ، گرایش به سمت فیس بوک و توییتر در حـال افـزایش اسـت .
رشد تصاعدی کاربران فیس بوک و توییتر، اتفاقی است که در سراسر دنیا، مؤسسان ایـن شبکه ها تجربه کرده اند اما دلیل استقبال بی سابقه از آنها در کشور ما، بـیتردیـد، دلایلـی جدا از تجربه سایر کشورها دارد که پرداختن بـه آن مـی توانـد در تبیـین سیاسـت هـای مرتبط با شبکه های اجتماعی و ارائه راهکارهایی برای مصونیت از تهدیدهـای احتمـالی مفید باشد."