Abstract:
فقه امامیه تنبیه کودک را بهطورکلی ممنوع نکردهاست. بلکه با توجه به شرایطی خاص، ممنوعیت آنرا برداشته است. البته عنوان اولیه در تنبیه کودک حرمت است و تنها در شرایطی خاص استثناء میپذیرد. موارد استثناء تنبیه کودک تحت دو عنوان کلی؛ تعزیر و تادیب میباشد. هر چند بیشتر قریب به اتفاق فقها در تنبیه بدنی کودک این دو عنوان را تفکیک نکردهاند اما از آنجا که در برخی موارد خاص به آن اشاره نمودهاند تفکیک این دو عنوان ضروری بهنظر میرسد زیرا موارد، حکم، شرایط و بسیاری از لوازم این دو عنوان با هم متفاوت است و ثمرات عملی قابل توجهی در تفکیک این دو عنوان وجود دارد. علاوه بر این از آنجایی که فقها بهطور مفصّل این بحث را مطرح نکردهاند بسیاری از ضوابط و شرایط تنبیه بدنی کودک از جمله موارد، کیفیت، مرحله، افراد تنبیهکننده و مانند آن در کتب فقهی بررسی نشده است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است
Shiite jurisprudence does not prohibited the punishment of child in general. But due to certain circumstances، the ban is lifted. However، the preliminary sentence of child punishment is sanctity، only has some exceptions in specific circumstances. Exception of child punishment is under two general terms including discretionary correction and correction. Although most of the Islamic scholars did not separate this two general terms in the corporal punishment of children، it seems necessary in some cases to separate these two groups، because the cases، the conditions and many accessories of this two general terms are different and the separation of these two terms hasn’t any significant practical results. Moreover، since Islamic scholars haven’t argued within the issue، many of the terms and conditions including corporal punishment of children، the quality، level and the persons who have the right of punishment have not been investigated in the texts of jurisprudence.
Machine summary:
"(تبریزی، أسس الحدود التعزیرات، 476-477) 4- از جهت موارد: موارد تعزیر نسبت به کودکان تنها در مورد جرائم دارای حدود و در مواردی که باعث تضییع حقوق مسلمین است میباشد اما موارد تأدیب کودک شامل بقیه اموری است که نسبت به مکلفین واجب و حرام شمرده میشود.
- موارد تعزیر و تأدیب کودک 1- موارد تعزیر کودک الف)روایت یزید کناسی: در روایت یزید کناسی از امام باقر(ع) درباره کودکی که پدرش برای او زوجه تزویج کرده و قبل از اینکه به بلوغ برسد دخول انجام میشود 1 سؤال میکند که آیا بر کودک حد جاری میشود؟ حضرت میفرماید: «اما حدود کاملی که بر انسان بالغ جاری میشود نسبت به او انجام نمیشود ولی در حدود بر طبق سنش و سن پانزدهسالگی به او تازیانه میزنند و حدود خداوند در مورد بندگانش از بین نمیرود و حقوقی که بین مسلمین وجود دارد نیز از بین نمیرود.
» 2 (حر عاملی، تفصیل وسایل الشیعه، 20، 278) سند این روایت صحیحه میباشد 3 و برخی از فقها از آن به عنوان صحیحه یاد کردهاند (خوانساری،جامع المدارک،7، 4؛ خویی، مبانی تکمله المنهاج،41، 208؛ سبزواری،مهذب الاحکام،21، 233؛ فاضل لنکرانی،الحدود، 21) در عبارت «یجلد فی الحدود کلها علی قدر مبلغ سنه» که در عبارت یزید کناسی آمده است، دو دلالت قابل توجه وجود دارد: این عبارت دلالت بر تعزیر کودک دارد و دلالت بر تأدیب او ندارد به دلیل اینکه اولاـ ضرب را مقید به خفیف و سبک بودن نکرده است چه اینکه تأدیب، ضربی سبک و خفیف است ولی تعزیر اینگونه نیست و ثانیاـ فقهاء در مورد این روایت یعنی زنای کودک حکم به تعزیر دادهاند نه تأدیب."