Abstract:
نحوه طراحی آموزشی در آموزش مبتنی بر شبکه تاثیر بسیار مهمی بر متغیرهای آموزشی از جمله انگیزش پیشرفت تحصیلی دارد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر الگوهای طراحی آموزشی گانیه و پنج مرحله ای بایبی در آموزش مبتنی بر شبکه بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. بعد از اجرای پیش آزمون بر روی 32 نفر، افراد به شکل تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یکی از گروهها از طریق الگوی طراحی آموزشی گانیه (معلم محور) در آموزش مبتنی بر وب و گروه دیگر به وسیله الگوی طراحی آموزشی پنج مرحله ای بایبی (یادگیرنده محور) در آموزش مبتنی بر وب آموزش دیدند. سپس، دوباره آزمون پیشرفت تحصیلی بر روی هر دو گروه انجام شد. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 89-1388 بودند که از میان آنها 32 دانشجو با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی بود که پایایی آن 74/ . به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی به منظور آزمون فرضیه تحقیق و به عبارتی، تعمیم نتایج به دست آمده از نمونه به جامعه آماری تحقیق، از تحلیل کوواریانس استفاده شد. بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویانی که با الگوی طراحی آموزشی بایبی آموزش دیده اند و دانشجویانی که با الگوی طراحی آموزشی گانیه (معلم محور) آموزش دیده اند، تفاوت معناداری وجود داشت و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویانی که با الگوی طراحی آموزشی پنج مرحله ای بایبی آموزش دیده بودند، نسبت به دانشجویانی که با الگوی گانیه (یادگیرنده محور) آموزش دیده بودند، بیشتر بود.
Web-based instructional design has a great impact on educational variables such as achievement motivation. The purpose of this research was to examine the effect of Gagne and five leveled bybee Instructional Design Models on achievement motivation of students through Web-based instruction. The study was semi-experimental design. After a pre-test on 32 students, they were randomly divided into two groups where the Gagne Instructional Design Model was applied on one of the groups and by bee Instructional Design Model on another and subsequently post-tests were performed on both groups. Research population was undergraduate students of Instructional Technology from Allame University (2009-2010) that 32 students were randomly selected through cluster sampling. The reliability of the performed test was 74%. In analyzing the data, descriptive statistics (mean, standard deviation and variance) and inferential statistics for testing research hypothesis and finally, in generalizing the obtained result from a sample to the research population, analysis of covariance (ANCOVA) were used. Results showed that a significant difference between the achievement motivation of students that were taught by the by bee (Teacher-Directed) Instructional Design Model and those of the Gagne Instructional Design Model. Furthermore, the achievement motivation of students taught by y bee (Learner-Centered) Instructional Design Model was more than students taught through Gagne Instructional Design Model.
Machine summary:
هدف از اين پژوهش بررسي تأثير الگوهاي طراحي آموزشي گانيه وپـنج مرحله اي بايبي در آموزش مبتني بر شبکه بر انگيزش پيشرفت تحصيلي دانشجويان بـود.
بنابراين ، در اين تحقيق تلاش شد تا با توجه به نتايج ضد و نقيضي که در استفاده از الگوهاي آموزشي مختلف در آموزش مبتني بر شبکه وجود دارد، تأثير دو الگوي طراحي آموزشي گانيه (معلم محور) و الگوي پنج مرحله اي بايبي (يادگيرنده محور)در ميزان انگيزش پيشرفت تحصيلي دانشجويان مقايسه شود.
اگرچه برخي نظرسنجيها از مؤسسات مبتني بر يادگيري الکترونيکي به کارگيري شيوه هاي سنتي را در اين مؤسسات نشان مي دهد(٢٠٠٧ ,Royal ;٢٠٠٣,Li ;٢٠٠١ ,Sun)، تحقيقات نظري و کاربردي بسياري به کارگيري شيوه هاي سنتي را در يادگيري الکترونيکي مردودمي شمارند Palloff) & Pratt, 1999; Bourgeois Ware, 2006; Clark, 2000; Hobbs, 2002; Jung, 2001 Lock, 2002; Morphew, 2002; Liaw, 2004; Almala Abed, .
نتيجه تحقيق حاضر با يافته هاي مبني بر تناسب رويکرد ساختن گرايي در محيطهاي برخط و مبتني بر وب Bourgeois ;١٩٩٩ ,Pratt &Palloff ;٢٠٠١ ,Jung ;٢٠٠٢ ,Morphew) Ware, 2006; Clark, 2000; Hobbs, 2002; Liaw, 2004; Lock, 2002; (٢٠٠٥ ,Almala Abed همسويي دارد.
نتيجه تحقيق حاضر با نتايج برخي از تحقيقات & Good, Reys, Grouws;١٩٩٨,Lin) Mulryan, 1989; Nurani, 2007;Hui-Chuan, 2006;Fisher & Kim, 1999; (٢٠٠٦ ,Moore ;١٩٩٩ ,White ;٢٠١٠ ,Lau &Neo مبني بر اينکه به کارگيري رويکردهايي چون روش مشارکتي ، بحثهاي گروهي ، تعامل و کاوشگري به افزايش انگيزش در يادگيرندگان منجر مي شود، هماهنگ است .