Abstract:
این مقاله ، مهمترین ویژگی های نشانه شناسی پیرس، از جمله فرایند پیدایش نشانه ها، نحوة دلالت و بعد عملی آنها را مورد بررسی قرار می دهد. بررسی سه مقوله فلسفی پیرس و مسـاله «ابداکسـیون» نشاندهندة نقش محوری نشانه شناسی پیرس هم در وجود شناسـی و هـم در معرفـت شناسـی وی است ، به گونه ای که تمام اندیشه ها و هر گونه فرایند معناسـازی را مـی تـوان ناشـی از تلقـی او از نشانه دانست . پیرس، نشانه را به مثابه تار و پود همه اندیشه ها در نظر می گیرد و براین اساس، حیـات هـر گونـه علم و حتی ارتباط میان انسانها به نشانه ها وابسته است . در این راستا، بحث تطبیقی مختصری میان مقولات سه گانه پیرس و انواع مدرکات در فلسفه اسلامی مطرح می شود. به مثابه وسیله تحلیل افکار انسان و پی آمدهای عملی آنها، نشانه شناسـی پیـرس نیـز دارای جنبـه پراگماتیستی است – گرچه نمی توان او را پیرو صرف مکتب اصالت عمل دانست - نشـانه شناسـی پیرس در حوزههای بسیار مختلف از جمله فلسفه رسانه ، هنر... مورد اسـتفاده قـرار گرفتـه اسـت . همچنین در این چهارچوب، یکی از کاربردهای عملی نشانه شناسی پیرس برای تفسـیر اثـر هنـری بررسی می شود
Machine summary:
نشانه شناسی پیرس در پرتو فلسفه ، معرفت شناسی و نگرش وی به پراگماتیسم املی رضوی فر (نوو-اگلیز) * - دکتر حسین غفاری دانشجوی دکترای دانشگاه تهران - دانشیار دانشگاه تهران (تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩٠/١/٢٧ ؛ تاریخ پذیرش مقاله : ١٣٩٠/٣/٢٤) چکیده این مقاله ، مهمترین ویژگی های نشانه شناسی پیرس، از جمله فرایند پیدایش نشانه ها، نحوة دلالت و بعد عملی آنها را مورد بررسی قرار می دهد.
به مثابه وسیله تحلیل افکار انسان و پی آمدهای عملی آنها، نشانه شناسـی پیـرس نیـز دارای جنبـه پراگماتیستی است – گرچه نمی توان او را پیرو صرف مکتب اصالت عمل دانست - نشـانه شناسـی پیرس در حوزههای بسیار مختلف از جمله فلسفه رسانه ، هنر...
لـذا کاربرد آن تقریبا شامل تمام حیطه های فکری و اجتماعی انسـان مـی شـود - لااقـل در هـر جایی که بحث دلالت ، و تفهیم و تفهم چیزی مطرح باشد - به عبارت دیگـر، نشـانه دارای کاربردهای مختلفی است اما یکی از مهمترین آنها را می توان تفهیم شیئی در حـوزة نظـری یا عملی دانست .
Charles Sanders Peirce (1839-1914) هدف این مقاله ، روشن ساختن مبانی و مهمترین ویژگی های نشانه شناسی پیرس اسـت .
اما فرایند نشانه شناختی ادامه مـی یابـد زیـرا براساس این نشانه ممکن است که تصور گربة خاصی در ذهن انسان پدید آیـد و در مـورد آن با یک نفر دیگر صحبت کند و آن به نوبة خود تفسیرکننده های دیگری در ذهـن طـرف مقابل ایجاد کند.
توضیح آنکه به نظر پیرس این سه عنصر یعنی نشانه ، موضوع و تفسیرکننده بـه نوبة خود به سه مقولة اولیت ، ثانویت و ثالثیت تقسیم می شود.
The apex of the triangle represents the object external to the mind which determines both these cognitions.