Abstract:
لوگوس(λογος) یکی از مفاهیم مهم در اکثر مکاتب فلسفی و دینی است. این مفهوم در فلسفه ی یونان باستان، عهدعتیق، در نزد فیلون یهودی و مسیحیت به چشم می خورد. در مسیحیت عیسی _علیه السلام_ با لوگوس یکی گرفته شده است؛ از طرفی در قرآن هم وی «کلمه ی»(لوگوس) خداوند نامیده شده است. با توجه به این نکته خواه ناخواه در وهله ی اول بین دو دین مسیحیت و اسلام در زمینه ی لوگوس/کلمه تشابهی به چشم می خورد. اما مفسران مسلمان در آیاتی که از عیسی _علیه السلام_ با عنوان«کلمه» نام برده شده، آن را به معنای«کن» تفسیر و هر گونه صفت الوهی و ازلی را از وی سلب کرده اند. درحالی که در مسیحیت«لوگوس» همواره ازلی و الوهی پنداشته شده است و این یکی از تفاوت های اصلی و بنیادی در مسیحیت و اسلام درباب«لوگوس/کلمه» به حساب می آید.
Logos (λογος) is one of the significant concepts in most of the philosophical and religious schools. This notion is noticed in the ancient Greek philosophy، Old Testament، and among the Jewish Filon and Christianity. In Christianity، Jesus (A.S.) and Logos are taken as identical. On the other hand، the “word” Logos is called
God. With respect to this issue، in the first place there is willy-nilly a similarity between the two religions of Christianity and Islam concerning Logos/Word. However، the Muslim exegetes، in the verses that refer to Jesus (A.S.) as Word، have interpreted it as kun (be) and have repudiated him of any divine and eternal attributes. However، Logos in Christianity is always presumed to be eternal and divine and this is one of the major and fundamental discrepancies in Christianity and Islam concerning Logos/Word.