Abstract:
این پژوهش با هدف تعیین رابطه ی خود بخششی و عواطف مثبت و منفی با تعلل ورزی تحصیلی انجام شد. برای این منظور 354 دانش آموز به شیوه ی نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از میان کلیه ی دانش آموزان سال سوم متوسطه شهر اردبیل (4029 نفر) انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه های مقیاس ارزیابی تعلل ورزی تحصیلی (TPS)، مقیاس ارزیابی عاطفه ی مثبت و منفی (PANAS) و مقیاس ارزیابی گرایش به بخشش (HFS) استفاده شد. داده های به دست آمده با روش تحلیل رگرسیون چند متغیره ی گام به گام و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که بین خود بخششی و عواطف مثبت و منفی با تعلل ورزی تحصیلی رابطه معنی دار وجود دارد. علاوه بر این، نتایج به دست آمده نشان داد که متغیرهای پیش بین خود بخششی و عواطف مثبت و منفی قادرند تغییرات تعلل ورزی را پیش بینی کنند. تحلیل مسیر نیز نشان داد که عاطفه ی منفی میان خود بخششی و تعلل ورزی به عنوان متغیر میانجی عمل می کند.
This research was conducted to study the relationship between self-forgiveness and positive and negative emotions with academic procrastination. To do so، 354 students out of all third grade high school students of Ardabil (4029 students) were selected using random cluster sampling method. Data was collected through Academic Procrastination Scales (APS)، Positive and Negative Affect Scales (PANAS) and Heartland Forgiveness Scales (HFS). Stepwise multiple regression analysis and path analysis were used to analyze the data. Results revealed that there is a significant relationship between self-forgiveness and positive and negative emotions and academic procrastination. In addition، the results showed that the self-forgiveness and positive and negative emotions are capable of anticipating academic procrastination. Path analysis has also showed that negative emotion as a mediator variable can adjust relationship between self-forgiveness and academic procrastination.