Abstract:
هدف پژوهش، بررسی دیدگاه های روان شناسی معاصر پیرامون «ملاک های بهنجار و نابهنجار» و تبیین آن از دیدگاه اسلامی است. سوالات پژوهش عبارت است از: 1. رویکردهای روان شناسی معاصر پیرامون این ملاک ها، چگونه است؟ 2. از دیدگاه اسلامی چه ملاک هایی استنباط می شود؟ روش تحقیق، از نوع توصیفی _ تحلیلی است. داده های گردآوری شده از متون مرتبط، توصیف و تحلیل مفهومی و نظری گردیده است. یافته های پژوهش نشان داد که: 1. در روان شناسی معاصر اتفاق نظر دقیقی پیرامون ملاک های بهنجار و نابهنجار مشاهده نمی شود؛ 2. ملاک های عنوان شده از سوی پژوهشگران مختلف، کاستی های متعدد دارد؛ 3. بعضی از این کاستی ها عبارتند از: «عدم عمومیت نسبت به همه جوامع بشری»، «عدم ثبات آنها در دوره های مختلف زمانی و فرهنگی»؛ 4. از دیدگاه اسلامی ریشه بهنجاری ها، طبیعت آدمی است و نابهنجاری ها بر اثر عوامل عارضی است و 5. بعضی از ملاک های نابهنجاری در دیدگاه اسلامی عبارتند از: «عدم پذیرش اکثریت جامعه بشری»، «تنافی با بدیهیات اخلاقی و آسیب زا بودن آنها».
The objective of this study was to investigate the shortcomings of today's psychological viewsabout the normality and abnormality criteria and explaining those from the Islamic view. The questions were: a) what are the today's psychological views about the normality and abnormality criteria? b) what are the normality and abnormality criteria from the Islamic view? This study is a descriptive-analytical research. The data were collected from some related texts and then described and analyzed. The study results showed that a) in the today's psychology، there is not a precise agreement on the normality and abnormality criteria; b) there are lots of shortcomings in regard to the criteria presented by researchers; c) some those shortcomings are: not being general about all human societies and not being stable in different periods of time and culture; d) in the Islamic view، normality comes from the human nature and abnormality comes from the adventitious factors; e) from the Islamic view، some abnormality criteria are: not being accepted by the majority of human society، being in disagreement with the ethical principles، and being problematic.