Abstract:
این پژوهش با هدف تعیین عوامل ادراکی مؤثر بر قصد تسهیم دانش اعضای هیئت علمی انجام شده است. چارچوب نظری آن، بر اساس نظریۀ رفتار برنامهریزیشده و ترکیبی از دو مدل معتبر پیشبینی رفتار است. متغیرهای مدل شامل، قصد تسهیم دانش (متغیر وابسته)، نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری درکشده (متغیرهای میانجی) و اعتماد به مدیریت، ادراک حمایت سازمانی، ادراک منافع نسبی، پویایی محیط ادراکشده، ادراک حمایت سازمان، ادراک کنترل سرپرست و ترس ازدستدادن ارزشهای منحصربهفرد (متغیرهای مستقل) هستند. نمونهگیری بهصورت طبقهای تصادفی انجام شده است و جامعۀ پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال و واحد علوم و تحقیقات هستند. برازش مدل با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار پی.ال.اس انجام گرفته است و توان پیشبینی مدل 579/0 = 2R بوده است. نتایج این پژوهش برای برنامهریزی هدفمند ترغیب استادان به تسهیم دانش، در راستای ارتقای شاخصهای توسعۀ آموزش عالی، مبنای تجربی مناسبی است.
Machine summary:
متغيرهاي مدل شامل ، قصد تسهيم دانش (متغيـر وابسـته )، نگرش ، هنجارهاي ذهني و کنترل رفتاري درک شده (متغيرهاي ميانجي ) و اعتماد بـه مـديريت ، ادراک حمايت سازماني ، ادراک منافع نسبي ، پويايي محيط ادراک شده ، ادراک حمايـت سـازمان ، ادراک کنترل سرپرست و تـرس ازدسـت دادن ارزش هـاي منحصـربه فـرد (متغيرهـاي مسـتقل ) هستند.
براي مثال ، عوامل مـؤثر بـر اشـتراک گـذاري اطلاعـات (صـفري ، حشمتي پور، مهرابي و نصابي ، ١٣٩١) يا عوامل مؤثر بر مديريت دانش (صالحي ، دوري و صفري ، ١٣٩١) را مورد بحث قرار داده اند و مهم تر اينکه مطالعات موجود، عوامل مؤثر بر تسهيم دانش را از دريچة سطح و رويکرد تحليل ، شامل سطح فردي با عوامل ادراکي و سطح گروهي بـا عوامـل ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.
در راستاي تحقق اين هدف ، فرضيه هاي زير مطرح شده است : فرضية اول : ادراک اساتيد از حمايت سازمان از طريق کنترل رفتاري درک شدٔە آنان ، بر قصـد تسهيم دانش آنها تأثير دارد.
نشان مي دهد که براي متغيرهـاي قصـد تسـهيم دانش ، هنجارهاي ذهني نسبت به تسهيم دانش ، کنترل رفتاري درک شـده و نگـرش نسـبت بـه تسهيم دانش ، ٣ ≥ μ :H٠ رد مي شود؛ يعني ميانگين ايـن متغيرهـا بـيش از ٣ اسـت ، امـا بـراي متغيرهاي پويايي محيط ادراک شده ، ترس ازدست دادن ارزش هـاي منحصـربه فـرد، ادراک منـافع نسبي ، اعتماد به مديريت و ادراک حمايت سازماني ، ٣ ≥ μ :H٠ تأييد مي شود که بيانگر کمتـر از ٣ بودن ميزان اين متغيرها اسـت .
Behavioral Intention Formation in Knowledge Sharing: Examining the Roles of Extrinsic Motivators, Social- Psychological Forces, and Organizational Climate.