Abstract:
از آنجا که رضایتمندی مخاطبان از برنامههای مربوط به انقلاب اسلامی نقش بسزایی در استفاده مخاطبان از این برنامهها دارد و نتیجتا بر نحوه شناخت مخاطبان از پدیده انقلاب اسلامی اثرگذار است، لذا متولیان این امر میتوانند با شناخت عمیقتر این عوامل و برنامهریزی در جهت افزایش رضایت مخاطبان، از ظرفیت تلویزیون برای ارتقای رضایتمندی و به تبع آن شناساندن بهتر انقلاب اسلامی استفاده کنند. هدف این پژوهش بررسی میزان رضایت مخاطبان از برنامههای تلویزیونی مربوط به انقلاب اسلامی و عوامل مرتبط با آن است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که حدود 70 درصد پاسخگویان رضایت بالایی از برنامههای تلویزیونی مربوط به انقلاب اسلامی دارند، و میان متغیرهای سن، نوع نیازمندی، اعتماد به رسانه و سواد رسانهای مخاطبان با میزان رضایت آنان از این برنامهها رابطهای معنادار وجود دارد. در حالی که رابطه میان متغیرهای جنس، تحصیلات و نوع مصرف رسانهای مخاطبان با میزان رضایت آنان معنادار نیست.
Since the audience satisfaction of programs related to Islamic revolution has an important role in their decision to watch these programs that consequently exerts impact on how the audience learn about the phenomenon of Islamic revolution, therefore, through deeper understanding of these factors and planning to increase audience satisfaction, the officials in charge of these programs may utilize the capacity of TV to enhance audience satisfaction and consequently better introduction of Islamic revolution. This article is aimed at studying the level of audience satisfaction from TV programs about Islamic revolution and its related factors. Research findings indicate that about 70 per cent of respondents were highly satisfied of TV programs about Islamic revolution and there is a significant correlation between age, kind of needs, their trust in media and their media literacy with their satisfaction of these programs. Meanwhile, variables of gender, education and type of TV program watched did not show a meaningful correlation.
Machine summary:
تعریف مفاهیم و متغیرها میزان رضایت: منظور از میزان رضایت در این پژوهش نظر مخاطبان در مورد میزان جذابیت و صحت و دقت اطلاعات ارائه شده در برنامههای تلویزیونی مربوط به انقلاب اسلامی از جمله فیلم و سریال، مستند و برنامههای تاریخی، میزگرد و بحث و سرود و موسیقی است.
یافتههای توصیفی یافتههای توصیفی پژوهش در رابطه با سن، جنس، تحصیلات پاسخگویان و نوع مصرف رسانهای، دلیل استفاده، اعتماد به رسانه، سواد رسانهای و میزان رضایت آنان از برنامههای تلویزیونی مربوط به انقلاب اسلامی به قرار زیر است: 31 درصد افراد نمونه 25 ـ 15 ساله، 43.
نوع آزمون نتیجه آزمون معناداری X2 458/11 720/0 V کرامرز 14/0 720/0 جدول شماره 5) نتایج بررسی رابطه میان نوع مصرف رسانه و میزان رضایت برای بررسی رابطه نوع مصرف رسانهای و میزان رضایت مخاطبان از آزمونهای x2 وv کرامرز استفاده شده است.
علاوه بر این همان طور که یافتههای تحلیلی پژوهش نشان دادند، رابطه میان متغیرهای سن، دلیل نیاز به استفاده، سواد رسانهای و اعتماد به رسانه با میزان رضایت مخاطبان از برنامههای تلویزیونی مربوط به انقلاب اسلامی معنادار است در حالی که رابطه معناداری میان متغیرهای جنس، تحصیلات و نوع مصرف رسانهای با میزان رضایت مخاطبان وجود ندارد.
وجود رابطه میان متغیر دلیل نیاز و میزان رضایت حاکی از آن است که درصد بالایی از کسانی که به دلیل کسب هویت، لذت و سرگرمی و گذران اوقات فراغت از برنامههای تلویزونی مربوط به انقلاب اسلامی استفاده میکنند، از این برنامهها رضایت بیشتری دارند.